۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
در ساخت واگن باری و مسافری خودکفا می شویم
وزیر راه و شهرسازی:

در ساخت واگن باری و مسافری خودکفا می شویم

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: به زودی جشن خودکفایی کشور در تولید انواع واگن مسافری و لکوموتیو را هم برگزار می‌کنیم.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از ۱۰۵ پروژه صنعت حمل و نقل ریلی که بصورت ویدئو کنفرانس در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد افزود: طرح هایی که امروز به بهره برداری رسید از نوع طرح هایی بود که پیش از این برای استفاده از آنها به بیگانگان وابسته بودیم و تحریم های ظالمانه آنها تلاش داشت ما را از دستیابی به این فناوری ها محروم سازد اما با تلاش جهادگرانه صنعتگران کشور در بخش های مختلف موفق به بومی سازی و تولید داخل با بهره گیری از توان داخلی شدیم.

وی اضافه کرد: باید این تلاش ها برای خودکفایی را قدر بدانیم و با مقاوم سازی زیرساختهای صنعتی خود ایران را به یکی از کشورهای توانمند و پیشرو تبدیل کرده و درآمدها را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همه توطئه های دشمنان یکی پس از دیگری با ایثار و از خودگذشتگی جوانان و مردم ایران و در سایه هدایتهای رهبری شکست خورده و امروز در مسیری قرار گرفته ایم که روان تر و قوی تر از گذشته در مسیر توسعه گام بر می داریم.

وی توسعه ایمنی و افزایش سرعت سیر و حرکت قطارها و اتصال به مراکز بار را جزو سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی در بخش ریلی دانست و تاکید کرد: استفاده از راه آهن باید اقتصادی و مقرون به صرفه باشد تا منجر به رشد استفاده از ریل شود چراکه افزایش خطوط سیر و حرکت و افزایش راندمان و کاهش قیمت تمام شده کالا در حمل و نقل ریلی جزو مزیتهایی است که به توسعه راه آهن کمک می کند.

اسلامی همچنین به تلاش دشمنان برای تطهیر رژیم گذشته اشاره کرد و افزود: نباید اجازه دهیم تحلیل های ضد انقلاب که با فشار بالا در رسانه های آنها به ذهن نسل جوان تزریق می شود ذهن ما را نسبت به واقعیت انقلاب اسلامی تغییر دهد چراکه کشور ما پر از دستاوردها و توانمندی هایی است که بدست جوانان خلق شده و به آنها افتخار می کنیم.

وی ادامه داد: افتخار می کنیم که کشور ما زیر سلطه بیگانگان نیست و توانستیم از سلطه استکبار خارج شده و پایه های خود را مستحکم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بر استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان کشور تاکید کرد و گفت: مرکز جهادی پیشرفت راه آهن مرکز تلاقی نخبگان و خبرگان کشور است و با استفاده از ظرفیتهای داخلی صنعتی در شان مردم را باید توسعه بدهیم که قابل رقابت در جهان باشد و همواره گام های رو به جلویی بردارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تولید انواع واگن باری و مسافری و لکوموتیو در شرکتهای مختلف کشور و فعال بودن همه این شرکتهای فعال در عرصه ریلی با حداکثر ظرفیت خود، افزود: در تولید واگن‌های باری خودکفا شده‌ ایم و امیدواریم به زودی جشن خودکفایی واگن‌های مسافری را نیز برگزار کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از اهداف ما، اقتصادی شدن راه آهن است، گفت: باید با تلاش‌های جهادگرانه، مقاوم سازی زیربناهای اقتصادی کشور را توسعه و در پرتو آن بتوانیم درآمدهای ملی و اقتصادی کشور را گسترش دهیم.

اسلامی گفت: کشور نباید هیچ‌گونه وابستگی به خارج داشته باشد و باید به یک صنعت خودکفا و قابل رقابت با سایر سازندگان در جهان تبدیل شویم.

بهره برداری از ۱۰۵ طرح راه آهن با حضور وزیر راه
مزمان با دهه مبارک فجر، ۱۰۵ طرح راه آهن به ارزش هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها در بخش‌های زیربنایی و فنی، توسعه ناوگان، خدمات و تجهیزات ایستگاهی و هوشمندسازی فعالیت‌های ریلی در کشور است.

در بخش فنی و زیربنایی، ۹ طرح، درمجموع به طول ۳۴ و نیم کیلومتر به ارزش ۲۹۰ میلیارد تومان، شامل احداث خط فرعی کارخانه تک ماکارون به ایستگاه تپه سفید، احداث خط فرعی کارخانه فولاد زرند ایرانیان، احداث خط تخلیه و بارگیری ایستگاه خیام، فاز یک طرح توسعه توسعه خطوط اختصاصی معدن توسعه فراگیر سناباد، فاز یک طرح توسعه خطوط اختصاصی معدن فولاد سنگان، احداث خط فرعی ریلی سیلوی سیرجان، احداث خط فرعی اسکله شهید رجایی، احداث خط فرعی شرکت شمس آذر و احداث خط فرعی شرکت رنگین دانه خراسان، به بهره برداری می‌رسد.

همچنین در حوزه احداث، توسعه و تکمیل خطوط با هدف افزایش ظرفیت در قالب ۶ طرح، درمجموع به طول ۳۹ کیلومتر و به ارزش ۳۵۳ میلیارد تومان، شامل احداث دو خطه تهران - لشکری، احداث خط دوم پارکینگ گرمسار، احداث خط ۴ ایستگاه ملکی کرج، پروژه احداث خطوط ۸-۹-۱۰ ایستگاه اینچه برون، زیرسازی ایستگاه رستمکال، اتصال محور جنوب به محور غرب با اصلاح سوزنبندی ایستگاه شازند و اتصال به ایستگاه اراک، به بهره برداری رسید.

در بخش احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و نصب باکس‌های بتنی در راستای افزایش ایمنی، ۱۶ طرح به ارزش ۵۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

مهمترین طرح‌های این بخش، تهیه و نصب ۱۱ باکس بتنی پیش ساخته در بالک‌های بامدژ - آهودشت و کمربندی نظامیه - میاندشت و ایستگاه نظامیه جنوب، احداث زیرگذر روستای بشارت آباد اراک، نصب باکس پیش ساخته بتنی در کیلومتر ۷۷۱ و پایدارسازی زیرسازی شیروانی یا ریپ رپ اهواز و ایمن سازی ۹ دستگاه گذرگاه در قطار بهشهر است.

بازسازی و بهسازی خطوط در قالب ۹ طرح، درمجموع به طول ۶ کیلومتر و به ارزش ۲۵ میلیارد تومان نیز از دیگر طرح‌های بهره‌برداری شده در مراسم امروز است که بازسازی خطوط ۲ و ۳ برق، اجرای اسلب ترک در ایستگاه تهران، بازسازی خط مثلث پارکینگ ایستگاه گرمسار، بازسازی خط مثلث و خطوط آبگیری و بارگیری سیمان ایستگاه آزادور، بازسازی خطوط ۱۲، ۱۳ و ۱۴ ایستگاه شاهرود و بازسازی خط یک بارگیری سیمان در ایستگاه شاهرود از مهمترین طرح‌های این بخش است.

در بخش بازسازی و راه اندازی ماشین آلات مکانیزه ریلی به ارزش ۵۳۱ میلیارد تومان در قالب ۴ پروژه جمعا به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شامل بازسازی و راه اندازی یک دستگاه ماشین زیرکوب، بازسازی و راه اندازی یک دستگاه رگلاتور بالاست، بازسازی و راه اندازی یک دستگاه ماشین بازدید پل و بازسازی و راه اندازی یک دستگاه کنویر بالاست است.

همچنین علایمی کردن ایستگاه‌ها در قالب ۷ طرح به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان شامل نوسازی علائم الکتریکی محور جنوب در ایستگاه قارون در استان لرستان، علایم ایستگاهی دو خطه بافق- زرین شهر در ایستگاه‌های میبد و ساسان خط اصفهان- یزد، پوشش رادیویی نقاط کور مسیرهای ریلی خراسان در محور شرق، ارتقای تجهیزات انتقال نوری در مسیر تهران- گرمسار، خرید، نصب و راه‌اندازی روترهای مرکزی راه آهن در مسیر تهران- تبریز و یزد و ساری، خرید، نصب و راه اندازی مراکز تلفن با فناوری جدید در مسیر تهران- اندیمشک و احداث مرکز ATC محور قم- بادرود- میبد و قم- اصفهان- یزد است.

همچنین در بخش ناوگان، طرح خرید ۱۹۷ دستگاه واگن باری در قالب ۴ پروژه به ارزش ۲۰۴ میلیارد تومان شامل
۷۳ دستگاه واگن لبه بلند ۴ محوره،
۲۰ دستگاه واگن لبه بلند ۶ محوره،
۱۴ دستگاه واگن لبه کوتاه و
۹۰ دستگاه واگن ۲ محوره حمل کانتینر و همچنین طرح خرید ۲ دستگاه لکوموتیو در قالب ۲ پروژه به ارزش ۷۹ میلیارد تومان شامل یک دستگاه لکوموتیو مپنا ۲۴ و یک لکوموتیو پارس ۳۳ از جمله مهمترین طرح‌های تجهیز ناوگان است که امروز به بهره برداری رسید.

بازسازی ۲ دستگاه لکوموتیو در قالب ۲ پروژه به ارزش ۷۷ میلیارد تومان شاملبازسازی یک دستگاه لکوموتیو آلستوم و یک دستگاه لکوموتیو GM از دیگر طرح‌های تجهیز و توسعه ناوگان ریلی کشور بود.

خرید، نصب و راه اندازی ۱۸ ست جک بالابر ۴۰ تنی به ارزش ۳۶ میلیارد تومان.

بازسازی تأسیسات برقی و مکانیکی و تهیه و نصب تجهیزات ایستگاه‌های شبکه ریلی در قالب ۷ پروژه به ارزش ۳ میلیارد تومان، بهسازی، بازسازی و نوسازی ساختمان ایستگاه‌ها در قالب ۱۰ طرح، به ارزش ۲۶ میلیارد تومان، احداث و بهسازی سکو، روشنایی، سایبان، زیرگذر و روگذر ایستگاه‌ها در قالب ۶ پروژه به ارزش ۱۱ میلیارد تومان، دیوار کشی حریم ایستگاه‌های سطح شبکه ریلی در قالب ۶ طرح به ارزش ۴ میلیارد تومان و هوشمندسازی و داده کاوی در قالب ۷ پروژه به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان از دیگر طرح‌هایی بود که امروز در راه آهن جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن بهره برداری شد.

امروز همچنین با بازسازی طبقه منهای دو ایستگاه تهران، اتصال خط آهن به خط ۳ مترو شهری فراهم و دسترسی آن ایجاد شد تا مسافران بدون نیاز به خروج از مترو و ورود به شهر، وارد خطوط ریلی و ایستگاه راه آهن شوند.

کد خبر: ۷۲٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      0 0
      شما لطف کنید درایام باقیمانده دستور ترمیم آسفالت وحذف دست انداز ، چاله وچوله های اتوبانها وبزرگراه های کشور منجمله تهران تا بازرگان وماکو صادر فرمایند ۰
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      0 0
      تبدیل گاردیلهای اتوبان زنجان با نیوجرسی ، فروش گاردیلها ی جمع آوری وفروش آنها کلی پول هست ایکاش منافع ملت ودولت حفظ شود ومفت فروشی نشود ۰