۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
مدیریت ضرر  در بورس چیست؟
استراتژی معاملاتی؛

مدیریت ضرر در بورس چیست؟

برای این که در بازار ضرر کلانی نکنیم باید مدیریت ضرر برای خود تعریف کنیم.

سالار صفایی: ضرر جزئی از زندگی من است ولی از قدیم گفته اند جلوی ضرر را  از هرجا بگیرید منفعته ! حد ضرر تنها مربوط به بورس نیست و باید در زندگیم جاری باشد و یادمان نرود حد و تحمل من با فرد دیگر متفاوت است ، برای همین حد ضرر شخصی بوده  اما با اصولی مشخص و در رنجی معلوم . اما برای نمونه  حد ضرر ۵۰ درصدی وجود ندارد.

حدضرر بقدری برای من مهم است  که حتی تبدیل شده به دلیل ورود من به یک سهم  است.

در شروع یک معامله ، لازم است بدانم آیا حد ضررم فاصله کمی با قیمت پایانی دارد یا فاصله مقاومت در نمودار با قیمت پایانی زیاد است یا خیر؟ . دانستن همین موضوع نشان میدهد که دست بر روی سهمی با نسبت ریسک به ریوارد مناسب گذاشتم یا خیر . 

این دلایل ورود یا عدم ورود به یک سهم ، میتونه شکست قطعی یک مقاومت باشد و در حالت ایمن تر پولبک به مقاومت که اکنون تبدیل به یک حمایت شده است ، یا قرارگرفتن قیمت بر روی حمایت و کف سازی مناسب و عدم شکست حمایت . حد ضرر رو خطوط حمایت و مقاومت را گرفته و شکست هر کدام از خطوط و از دست رفتن حمایت و فعال شدن حد ضرر حساب خواهد شد.

دقت کنیم که در بازار بورس ایران حد ضرر باید بر مبنای قیمت پایانی باشد نه قیمت معامله ! در بسیاری مواقع پیش میاید که سهمی رو خریداری می‌کنم و قیمت سهم بالا رفته ، اما به حد سود نمی‌رسد و دوباره کاهش پیدا میکند تا به حد ضررم میرسه و مجبور می شوم عملا معامله ای را که در سود بودم را با ضرر ببندم .
این موضوع می‌توانه بسیار تلخ باشد و بار روانی زیادی را به معامله گر وارد کند ، برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنیم میتوانیم از تکنیک فری ریسک کردن معامله استفاده کنیم . فری ریسک کردن به معنای این است که در صورتی حد ضررم فعال شد بدون ضرر از معامله خارج شوم . یادمان نرود که اولین و مهمترین قانون مدیریت سرمایه ، حفظ اصل پول است . 

استفاده از تکنیک ریسک فری می‌تواند ریسک معاملات را کاهش داده و یکی از ترفندهای مهم در مدیریت ریسک و مدیریت معامله هست ، شاید مفید بودن این ترفند در روزهای منفی بورس بیشتر خودش را نشان دهد . تریلینگ حدضرر یعنی همواره عدد حد ضرر در فاصله معینی از قیمت باشد . به عنوان مثال اگر قیمت ۱۰۰۰ تومان است حدضرر تریلینگ یا متحرک من ۹۲۰ تومان باشد . پس اگر پایانی زیر ۹۲۰ تومان تثبیت شه ( ۸ % ) حد ضرر فعال شده است. پس زمانیکه پوزیشن خرید ما به اندازه نقطه سربه سر شد و در سود رفت ، نصف و یا مقداری از پوزیشن را میبندیم ( این قسمت بستگی به استراتژی من دارد و ممکن است فرد دیگری اصل سرمایه را بالای نقطه سربه سر نقد کند ) و استاپ لاس را روی نقطه پوزیشن گیری قرار میدهم . در این حالت در بدترین حالت هم نه سود خواهم کرد و نه زیانی .

یکی از نکات مهم در تعیین عدد حدضرر اینه که من بتوانم تشخیصی داشته باشم که در کجای بازار قرار دارم ، مثلا در مرداد که اعلام کردم کمی از سود رو طلا میکنم ، لازم بود تمام حد ضررها چسبیده به قیمت حرکت کنند . بعد از ۲ سال راند صعودی علائم هشدار دهنده ای دریافت میکردم و فاصله تریلینگ حد ضرر باید مینیمم ممکن می‌شد و با کوچکترین تکانه با کمترین ضرر خروج میکردم .

اگر در هر معامله بیشتر از ۲ درصد اصل پول رو ریسک نکنم تمام معاملات قابل جبران خواهد بود . در بازار نزولی به اندازه ای درگیر بازار شویم که بتوانیم حداکثر با یکسال سود بانکی‌ ضرر را جبران کنیم . هرگز نباید بیش از ۲۰% نقدینگی در این نوع بازار درگیر شود و این محاسبات و مدیریت سرمایه بسیار مهم و حیاتی است.

کد خبر: ۷۲٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha