۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
طرح‌های عمرانی نیمه تمام، سرمایه‌های ملی را مستهلک می‌کند
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی:

طرح‌های عمرانی نیمه تمام، سرمایه‌های ملی را مستهلک می‌کند

شقاقی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی بیان کرد: باید برای پروژه‌هایی که در کشور شروع می شود یک نقشه راه به همراه نظام تامین مالی مشخص کنیم تا شروع و پایان آن تعیین شود.

به گزارش بازار، وحید شقاقی با بیان اینکه مسئله پروژه های نیمه تمام مربوط به یک دولت خاص نیست، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به منابع مالی جهت تکمیل پروژه های نیمه کاره نیاز داریم. بخشی از هر یک از پروژه ها با مطالعه و بخشی دیگر بدون مطالعه شروع به احداث شده است.

وی درباره دلایل نیمه کاره ماندن پروژه ها در کشور توضیح داد و بیان کرد: به دلیل ضعف نظام مالی و نبود یک نظام روشن برای صندوق پروژه، بسیاری از طرح های عمرانی بعد از ۲۰ درصد پیشرفت نیمه کاره رها شده اند و چون نقشه راه مشخصی نیز نداشتند، همین مقدار پیشرفت هم مشمول فرسوده شدن شده است.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با تصریح بر اینکه با نیمه کاره رها شدن طرح های عمرانی، سرمایه های ملی را مستهلک می کنیم، تاکید کرد: باید برای پروژه هایی که در کشور شروع می شود یک نقشه راه به همراه نظام تامین مالی مشخص کنیم تا شروع و پایان آن تعیین شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور برای پروژه های عمرانی نظام تامین مالی مشخص نمی کنیم، عنوان کرد: بدون تعریف یک نقشه راه مشخص و بدون یک نظام نامه مالی تامین مالی، پروژه ای را آغاز می کنیم و پس از آنکه مقداری پیشرفت عمرانی داشت، سالیان سال بدون تامین مالی باقی می ماند و در نهایت از بین می رود.

شقاقی درباره راهکارهای که می تواند طرح های عمرانی نیمه تمام را کاهش دهد توضیح داد و گفت: سازمان بودجه و برنامه ریزی باید متولی پروژه ها باشد و بدون مجوز این سازمان که مبتنی بر نظام تامین مالی دقیق باشد، پروژه ای را آغاز نکنیم. اگر این شیوه را اجرا کردیم و باز هم پروژه ای نیمه تمام باقی ماند، سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشد زیرا پروژه های نیمه تمام به معنی از دست رفتن سرمایه های ملی هستند.

وی افزود: برای بسیاری از پروژه ها ۱۰۰ واحد هزینه شده است، اما به دلیل نیمه تمام ماندن، ۱۵۰ واحد برای جلوگیری از فرسودگی خرج آن شده است و به همین دلیل این پروژه ها دیگر کارایی لازم را ندارند.

کد خبر: ۷۲٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha