۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
ظرفیت منصوبه نیروگاهی در ایران ۱۲ برابر شده است
وزیر نیرو:

ظرفیت منصوبه نیروگاهی در ایران ۱۲ برابر شده است

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: جمعیت کشور به نسبت چهار دهه پیش فقط ۳.۲ برابر اما ظرفیت منصوبه نیروگاهی ۱۲ برابر شده است.

به گزارش بازار، «رضا اردکانیان» افزود: خوشبختانه در طول دوران پس از انقلاب اسلامی سرمایه گذاری بسیار خوبی در حوزه انرژی الکتریکی در کشور انجام شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در ۴۲ سال پیش جمعیت کشور ۴۰ درصد جمعیت فعلی بود، اظهارداشت: جمعیت کشور نسبت به چهار دهه پیش ۲,۳ برابر اما ظرفیت منصوبه نیروگاهی در کشور ۱۲ برابر شده است.

وزیر نیرو گفت: این آمار و اطلاعات حاکی از اینکه کشور از درآمدهای نفتی در ساخت نیروگاه ها و متناسب با آن در توسعه علم، دانش، فناوری و طراحی سرمایه گذاری خیلی خوبی کرده است.

وی افزود: خوشبختانه امروز هم طراحی و هم ساخت نیروگاه ها در کشور به همت جوانان و متخصصان ایرانی انجام می شود.

اردکانیان تصریح کرد: ظرفیت ۸۵ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور در مقایسه با هفت هزار مگاوات سال ۱۳۵۷ حاکی از این دستاورد بزرگ است.

وی ادامه داد: علاوه بر انرژی های به اصطلاح متکی به سوخت های فسیلی در بخش تجدید پذیرها به خصوص بادی و خورشیدی نیز اقدامات خیلی خوبی در کشور انجام شده است.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور ۸۷۰ تا ۸۸۰ مگاوات مگاوات است در ضمن نیروگاه های برقابی هم توسعه خوبی پیدا کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی که پرسیده شد «آیا در شرایط حاضر سرمایه گذاری ها در حوزه انرژی ها تجدیدپذیر در کشور به صرفه است»، افزود: بطور قطع و یقین در مدار اولیه اینگونه نیست اما به تدریج با رشد فناوری و پائین آمدن قیمت تمام شده بطور طبیعی صرفه بیشتری پیدا خواهد کرد.

اردکانیان تصریح کرد: بعلاوه اینکه این امکان فراهم شده که سرمایه گذاران در بخش انرژی های تجدید پذیر انرژی تولیدی خود را بتوانند با استفاده از شبکه انتقالی که در کشور وجود دارد به ممالک همسایه صادر کنند و این می تواند از توجیه پذیری بالاتری برای سرمایه گذاری برخوردار باشد.

وی ادامه داد: رشد مصرف انرژی در ایران طی ۱۰ ساله گذشته ۴,۶ درصد بوده یعنی بطور متوسط هر سال ۴.۶ درصد مصرف انرژی در کشور رشد داشته است.

وزیر نیرو گفت: در بخش خانگی که بیشتر مصرف متعارف است رشد مصرف انرژی زیر چهار درصد است ولی مصرف انرژی امروز در بخش های تولیدی کشور بالاست.

وی افزود: این نشان می دهد فعالیت کشور در عرصه کار و تولید بسیار زیاد است و هر سال انرژی بیشتری به بخش های مولد کشور عرضه می شود.

اردکانیان یادآورشد: ایران اکنون با همه کشورهای همسایه ارتباط شبکه برقی دارد در حالیکه در ۴۲ سال پیش چنین امکانی در کشور وجود نداشت.

کد خبر: ۷۲٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha