۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
تحویل بیش از ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در دهه فجر
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تحویل بیش از ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در دهه فجر

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: در دهه فجر بیش از ۳۰ هزار واحد تحویل مردم می‌شود و حدود ۳۹ هزار واحد هم در حال تکمیل است و پرونده مسکن مهر بزودی بسته خواهد شد.

به گزارش بازار، محمد اسلامی افزود: طول آزادراه‌های کشور تا پیش از انقلاب ۷۶ کیلومتر بود که درحال حاضر امیدواریم تا پایان این دولت به ۳۱۰۰ کیلومتر افزایش یابد.

وی افزود: آزادراه غدیر که ظرف ۵ سال طراحی و ساخته شده و در آستانه بهره برداری قرار گرفته است گره بزرگ ترافیکی استان‌های تهران و البرز را برطرف می‌کند و زمان سفر از آبیک تا چرمشهر ورامین را یک و نیم ساعت کاهش می‌دهد.

او گفت: در بخش بزرگراهی نیز ۳۵ کیلومتر بزرگراه کشور به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید و راه‌های اصلی هم از مجموع ۱۴ هزار کیلومتر به ۲۶ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.
به گفته وزیر راه و شهرسازی توسعه راه‌های روستایی آسفالته از ۳ هزار کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش راه سازی است.

وی همچنین اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی را از جمله دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم دانست و افزود در این دولت استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، همدان، کرمانشاه و گیلان به راه آهن سراسری پیوستند که البته آذربایجان شرقی از طریق میانه به راه آهن متصل بود.

او همچنین ساخت و اتصال راه آهن خواف هرات را از دیگر اقدامات دولت در توسعه خطوط ریلی دانست و افزود: بزودی چهار استان دیگر شامل اردبیل، راه آهن یزد اقلید، کردستان از همدان و چهارمحال و بختیاری از طریق اصفهان به شبکه ریلی متصل خواهند شد ضمن اینکه راه آهن زاهدان چابهار نیز تا پایان سال آینده در تمام قطعات به بهره برداری خواهد رسید.

وی استفاده از طرفیت بازار سرمایه در تامین مالی برای ساخت زیرساخت‌ها را با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: ۳۱ طرح و از جمله ۹ طرح اولویت دار را با ظرفیت این بازار در دست ساخت داریم که از جمله این طرح‌ها می‌توان به راه آهن زاهدان بیرجند تربت حیدریه، اصفهان اهواز، شیراز بوشهر عسلویه، گرگان مشهد و آزادراه ساحلی شمال، شیراز بوشهر، قم اراک، پل زال اهواز، اهواز بندر امام، نایین نطنز و سیرجان بندرعباس اشاره کرد ضمن اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال به طول ۴۴ کیلومتر نیز از این محل تامین مالی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ساخت آزادراه قزوین رشت به طول ۹ کیلومتر را در سه شیفت شبانه روزی از جمله دیگر فعالیت‌های این حوزه دانست و افزود با ساخت این مسیر، گره‌های ترافیکی کریدورهای کشور برطرف می‌شود.

وی افزایش واگن‌های باری از ۷۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۷۰۰ واگن را که به کمک ظرفیت‌های ساخت داخل ایجاد شده از دیگر دستاوردهای بخش ریلی کشور دانست و افزود: واگن‌های فرسوده هم برنامه ریزی شد تا اگر قابل استفاده نیستند اسقاط شوند و اگر قابل بازسازی باشند، به بازسازی فرستاده شوند.

وی ظرفیت بندری کشور را در مقطع انقلاب اسلامی ۱۹ میلیون تن و در حال حاضر ۲۵۰ میلیون تن دانست و افزود تا ۵ سال آینده به ظرفیت بندری ۵۰۰ میلیون تن خواهیم رسید.

اسلامی جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را جزو دستاوردهای بخش بندری دانست و افزود در ساخت کانتینرهای چند منظوره، تجهیزات بندری و شناورهای مورد نیاز نیز به خودکفایی رسیده ایم و بزودی برای نوسازی شناورهای سنتی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و عقد قرارداد نوسازی این ناوگان فراخوان خواهیم داد.

وی ساخت پایانه نفتی برای صادرات نفت در خارج خلیج فارس و منطقه چابهار را گامی عملی در توسعه سواحل مکران دانست و افزود: این منطقه به قطب سوم پتروشیمی و از مناطق ساخت کارخانجات فولاد در کشور تبدیل خواهد شد.

محمد اسلامی درباره طرح اقدام ملی مسکن افزود: در این طرح حدود ۴۳۶ هزار نفر واجد شرایط داشتیم که برای آن زمین و طرح؛ کارسازی کردیم و در ۱۸۳ شهر ثبت نام انجام نشده بود که اخیراً انجام شده که حدود ۲۰۰ هزار نفر را در این مرحله ثبت نام کردند و بیش از ۹۰ هزار نفر واجد شرایط هستند و برای آن زمین پیش بینی و این طرح‌ها شروع شده است.

اسلامی افزود: در یک سری از شهرها، مردم زمین‌ها را تحویل گرفتند که خودشان به صورت گروهی البته بستگی به شهر، زمین و طرح؛ اقدام به ساخت کردند و در یک سری از طرح‌ها که زمین زیادی نداریم به صورت مجتمع سازی می‌باشد و با قرارداد با کارگزاری ها، مردم به آن طرح‌ها متصل شده اند و همچنین یک طرح مشارکتی داریم که زمین را با یک سازنده شراکت کردیم که سازنده سهم خودش را آزاد می‌فروشد و مابقی به افرادی که در این طرح ثبت نام کردند واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: در تعدادی شهرها هم به دلایل مختلف هنوز طرح شروع نشده است که در حال رفع آن هستیم.

اسلامی گفت: تاکنون حدود ۱۵۰ هزار نفر ودیعه اول را پرداخت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه هنوز شاهد پرداخت ودیعه اول توسط مردم هستیم افزود: باتوجه به اینکه مهلت واریز پایان یافته، ولی به بانک مسکن گفته ایم افرادی که پرونده تشکیل دادند می‌توانند اقدام به پرداخت ودیعه کنند.

وی ادامه داد:در طرح اقدام ملی مسکن بیش از ۵۰۰ هزار واحد ساخته می‌شود که هر چقدر مردم آورده‌های خودشان را تسریع کنند این طرح‌ها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وزیر راه و شهرسازی درباره حمل و نقل هوایی افزود: در فرودگاه ها، هدایت و مراقبت پرواز مهم است که بتوانیم تجهیزات ناوبری، راداری و مدیریت آسمان کشور را قدرتمند اداره کنیم.

وی ادامه داد: در ۱۲ فروردین چند اتفاق بزرگ در کشور داشتیم که مهمترین آن در فرودگاه مهرآباد بود که بر اساس آن توانستیم سیستم راداری تقرب را با مرکز کنترل از طریق یک پلتفرم مشترک در یک کنسول به هم مرتبط کنیم و سامانه اطلاعات مدیریت یکپارچه شود.

اسلامی افزود: با بدعهدی غربی‌ها که مشکلاتی را بارها بر سر این کشور آوردند؛ اما تعدادی تجهیزات که توسط شرکت فرودگاه‌ها خریداری شده بود توسط افراد متخصص داخلی نصب و راه اندازی شد.

وی با اشاره به این که در فرودگاه‌ها به دنبال این هستیم که زمان سوار و پیاده شدن مسافران را کوتاه کنیم گفت: در حال حاضر در ترمینال یک فرودگاه مهرآباد بعد از سال‌ها انتظار بازسازی صورت گرفت و پل‌های هوایی و اتصال به هواپیما نصب شد و در مراحل بعد آن را گسترش خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ظرفیت فرودگاه‌های کشور را تا پایان سال آینده به ۵۰ میلیون مسافر خواهیم رساند که با این تحولات که در بخش‌های فرودگاهی کشور اتفاق افتاد، ما را در جهت زیرساخت، ناوبری، مدیریت آسمان کشور، ترمینال و خدمات جانبی مورد نیاز قدرتمند خواهد کرد و خدمات بهتری را به مردم ارائه می‌دهیم.

اسلامی عنوان کرد: در موضوع هواپیما؛ شرکت‌ها را تشویق و حمایت کردیم تا بتوانند هواپیما خرید کنند و ناوگان هوایی را تقویت و نوسازی می‌کنیم و این موضوع در حال اجراست.

وی درباره باز آفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده هم افزود: در موضوع باز آفرینی شهری، سه کار مهم در دستورکار قرار دارد اول بهسازی محلات شهری برای بافت فرسوده و نا کار آمد است که در یکسری از شهرهای بحرانی بیش از پانصد طرح اجرا کردیم و اولین بار بهسازی شهری برای شهر زابل انجام شد البته این طرح را برای تعدادی از شهرهای کشور انجام داده ایم.

وی ادامه داد: مرحله دوم خدمات زیر بنایی و روبنایی بود که در شهرهای گوناگون انجام شده است و کپرنشینی‌هایی که بایستی جمع آوری می‌شد که مهمترین آن در چابهار است، در همین دولت سامان دهی خواهد شد و در این زمینه خانه‌هایی ساخته خواهد شد و کپرها جمع آوری و مردم به خانه‌ها منتقل می‌شوند.

او گفت: سومین فعالیت هم این است که خود مردم خانه هایشان را نوسازی کنند و در سال گذشته و امسال ۳۴ هزارنفر به بانک معرفی شدند پرونده تشکیل و پروانه ساخت دریافت کردند و این کار را ادامه می‌دهیم تا مردم هر چه بیشتر و بهتر خانه‌های مقاوم داشته باشند.

کد خبر: ۷۲٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha