۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
۹۵ درصد اراضی کشاورزی فامنین به سامانه آبیاری نوین مجهز است
مدیر جهاد کشاورزی فامنین:

۹۵ درصد اراضی کشاورزی فامنین به سامانه آبیاری نوین مجهز است

همدان - کاویانی دلشاد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: ۹۵ درصد زمین های کشاورزی فامنین به سامانه آبیاری های نوین مجهز شده است.

جعفرکاویانی دلشاد در گفتگو با خبرنگار بازار مجموع سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در فامنین را برابر ۵۳ هزار هکتار دانست و گفت:  این شهرستان هفت درصد کشت های استان همدان را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین بابیان اینکه بالغ بر ۲۳ هزار هکتار از اراضی آیش استان همدان در این شهرستان وجود دارد که ۸.۵ درصد از اراضی آیش در استان همدان را به خود اختصاص داده است، افزود: این درحالی است که شهرستان فامنین با جمعیت ۴۱ هزار و ۲۵۰ نفر، حدود ۲.۴ درصد از جمعیت استان همدان را دارا است.

وی با بیان اینکه فامنین ۳.۹ درصد جمعیت روستایی استان همدان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: ۶ هزار و ۳۲۵ بهره بردار در حوزه های مختلف کشاورزی و دامپروری در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

کاویانی دلشاد با بیان اینکه فامنین در سال ۱۳۸۸ از شهرستان همدان تفکیک شده است، ادامه داد: در سال ۵۷ بالغ بر ۱۸ میلیون تُن تولیدات محصولات کشاورزی و دامپروری را شاهد بودیم اما در سال ۱۳۹۵ این میزان به ۱۲۰ میلیون تُن رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با اشاره به اینکه تولید گندم از ۴.۶ میلیون تُن در سال ۵۷ به ۱۴ میلیون تُن در سال ۹۵ رسیده است، اظهار کرد: تولید آبزی و شیلات نیز از ۳۲ هزار تن در سال ۵۷ به یک میلیون تن در سال ۹۵ افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه شاهد افزایش تولید شکر در این بازه زمانی از ۴.۵ میلیون تن به ۱۰.۵ میلیون تن هستیم، با اشاره به اینکه وضعیت سامانه های آبیاری نوین، صادرات شیر، تولید و سرانه مصرف تخم مرغ نیز روندی افزایشی داشته است، عنوان کرد: سرانه مصرف در گوشت طیور از چهار کیلوگرم به ۲۵.۱۱ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

کاویانی دلشاد با بیان اینکه اگرچه منابع ما محدود و قابلیت افزایش ندارند اما با افزایش بهره وری شاهد ارتقای میزان تولیدات محصولات کشاورزی و دامی در کشور هستیم، عنوان کرد: اقدامات اصلاح نژادی و مطالعاتی در این روند بسیار موثر بوده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه در این شهرستان در سال ۹۱، سامانه های نوین آبیاری ۶۰۰ هکتار بوده است، افزود: در سال ۹۹ این میزان به ۱۱ هزار هکتار رسیده است.

کاویانی دلشاد اضافه کرد: حدود ۹۵ درصد زمین های کشاورزی در شهرستان فامنین به سامانه آبیاری های نوین مجهز شده اند.

وی به لایروبی و مرمت قنوات در شهرستان فامنین نیز اشاره و اضافه کرد: در سال جاری حدود ۳.۵ کیلومتر لایروبی و مرمت قنات را به انجام رسانده ایم که روند افزایشی را در این زمینه شاهد هستیم.

کد خبر: ۷۲٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha