۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
سایه نفت بر سر گاز| چشم انداز نامشخص حوزه گاز برای سال‌های آتی
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

سایه نفت بر سر گاز| چشم انداز نامشخص حوزه گاز برای سال‌های آتی

بیگی نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: تولید پایین، توسعه نیافتگی میادین گازی و عدم تامین منابع پروژه ها، ازجمله دلایل کمبود گاز در ایران با وجود داشتن دومین منایع گازی جهان است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی بیگی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه ممکن است ایران به‌عنوان دومین دارنده منابع گازی جهان با کمبود گاز مواجه شود؟، توضیح داد:  تولید پایین، توسعه نیافتگی میادین گازی، عدم تامین منابع پروژه‌ها، قرار گرفتن تولید گاز در سایه تولید نفت به دلیل درآمدزایی بیشتر نفت ازجمله دلایل کمبود گاز در ایران با وجود داشتن دومین منایع گازی جهان است.

چشم انداز نامشخص گاز برای سال‌های آتی
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چشم‌انداز برای حوزه گاز در سال‌های آتی طراحی نشده است، افزود: برنامه‌ریزی مشخصی پیرامون مسئله گاز در کشور وجود ندارد مثلا مشخص نیست می‌خواهیم این گاز را صادر کنیم یا به مصرف خانگی و صنایع برسانیم، در حالی که برنامه‌ریزی قوی به معنای صادرات به همراه تامین گاز صنایع، نیروگاه و مصارف خانگی به طور هم زمان است اما اکنون برق صنایع و نیروگاه‌ها قطع می‌شود و این نشان از  نبود برنامه جدی در این زمینه است.

ضرورت طراحی نقش راه برای حوزه انرژی
وی با بیان اینکه اکنون روزانه حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌شود، اظهار کرد: اگرچه این میزان گاز برداشت می‌شود اما مشخص نیست می‌خواهیم آن را در چه زمینه‌هایی استفاده کنیم لذا طراحی نقش راه برای حوزه انرژی -که یک قسمت آن گاز است- ضروری است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشور با این وضعیت برنامه ریزی در سال‌های آینده با بحران گاز رو به رو می‌شود، تنها راه مقابله با این مشکل را افزایش برداشت گاز از میادین گازی عنوان کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود از سال‌های آینده گاز پالایشگاه گازی پارس جنوبی افت فشار پیدا می‌کنند کمبود گاز بیشتر خواهد شد.

بیگی‌نژاد اضافه کرد: تجربه سال‌های گذشته در کشور نشان می‌دهد فعالیت‌ها در حوزه وزارت نفت از زمان آغاز مطالعه تا بهره‌برداری حدود ۵ تا ۶ سال زمان می‌برد لذا اگر همین امروز کار را آغاز کنیم شاید بتوان جلوی افت فشار پارس جنوبی را گرفت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارشناسان ۳ راهکار برای جلوگیری از افت فشار پارس جنوبی مطرح کرده‌اند، گفت: ابتدا اینکه میادین پارس جنوبی توسعه پیدا کند، دوم اینکه مناطق جدیدی گازی مانند پارس شمالی ایجاد شود و سوم اینکه از کمپرسورهایی -که بتوانیم افت فشار را جبران کرد- استفاده کنیم، هرچند تمامی این اقدامات "زمان‌بر" و "ارزبر" است لذا باید از هم اکنون با جدیت کار را آغاز کرد و اگر این اقدامات صورت نگیرد به تبع به آن واردکننده برق و گاز تبدیل خواهیم شد.

کد خبر: ۷۲٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha