۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
نقدینگی‌ کشور وارد کانال ۳,۰۰۰ هزار میلیارد تومان شد| بورس اولین گزینه جذب نقدینگی
بازار بررسی می‌کند؛

نقدینگی‌ کشور وارد کانال ۳,۰۰۰ هزار میلیارد تومان شد| بورس اولین گزینه جذب نقدینگی

رشد خلق پول همچنان ادامه داشته و انتظار می رود با همین روند باز هم تورمی بالا در سال ۱۴۰۰ را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار بازار، مطابق با آخرین آمار بانک مرکزی نقدینگی کشور در پایان آذر ۱۳۹۹ رقمی بالغ بر ۳,۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد و رشدی معادل ۸٪ را داشته است.

پایه پولی کشور در آذر ماه نسب به شهریور ماه حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰٪ رشد کرده است.سهم شبه پول از نقدینگی به ۸۰٪ افزایش یافته است (در شهریور ماه ۷۹٪ بوده است).

ضریب فزاینده نقدینگی نیز در محدود ۷.۷ است و دلیل بالا رفتن آن، کاهش نرخ سپرده قانونی از محدوده ۱۰.۴٪ به ۹.۲٪ و باز بودن دست بانک ها برای اعطا تسهیلات بوده است.از ابتدای سال جاری تا ۱۴ بهمن نیز بانک مرکزی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته است. جالب است بدانید میزان نقدینگی در سال ۸۵ ، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که اکنون ۳۰ برابر شده است، تقریبا به میزان افزایش نرخ دلار از سال ۸۵ تا اوج افزایش نرخ دلار که به ۳۰ هزار تومان رسیده و اکنون به زیر ۲۵هزار تومان کاهش یافته است. 

حال باید باز هم سیاست های تشویقی برای جذب پول به بازار سرمایه اجرا شده تا سرعت این خلق پول کاهش یابد، گفتنی است که مالیات بر سوداگری تنها درمان رشد پول در بازارهای موازی بورس است که متاسفانه در سال ۱۳۹۹ اجرایی نشده و باید دید این سیاست در سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۷۲٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha