۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
«دژ» هیئت رئیسه مجلس مقابل استیضاح دژپسند| تفسیر نادرست از سخنان رهبری درباره نظارت مجلس
بازار گزارش می دهد؛

«دژ» هیئت رئیسه مجلس مقابل استیضاح دژپسند| تفسیر نادرست از سخنان رهبری درباره نظارت مجلس

استیضاح وزیر اقتصاد پیرو سیاست های نامطلوب در بازار سرمایه، هفته گذشته در مجلس مطرح شد و این در حالی بود که نمایندگان این بار از کم کاری هیات رئیسه مجلس در اعلام وصول این استیضاح انتقاد داشتند.

به گزارش بازار؛ بررسی روند هفتگی شاخص بورس و اوراق بهادار حاکی از آن است که بازار سرمایه هفته گذشته به روال هفته های اخیر با اُفت فراوانی روبرو بوده است.

شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت کار خود را از کانال یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحدی آغاز کرد و اول هفته روبه رشدی داشت، اما در ادامه از این روند کاسته شد و اواسط هفته چراغ قرمز بورس روشن شد. نا به سامانی در بازار سرمایه حتی بعد از انتخاب جدید سازمان بورس ادامه داشته و حتی تغییر و تحولات این بازار هم نتوانست این بازار را از شرایط نامطلوبش خارج کند، تغییرو تحولاتی که مجلس به آن واکنش نشان داد و جلساتی هم پیرو آن ترتیب داد.

محمدرضا پورابراهیمی در زمینه علت اعتراضات مجلس پیرو انتخاب جدید رئیس سازمان بورس به خبرنگار بازار گفت :به تازگی ناظرین مجلس در شورای عالی بورس گزارش اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره فرآیند انتخاب رئیس جدید سازمان بورس را تهیه کرده اند.

وی تاکید کرد: این گزارش حاوی محورهای متعددی است. در این گزارش به عدم رعایت ضوابط قانونی در انتخاب رئیس جدید سازمان بورس اشاره شده است و البته این گزارش محورهای متعدد دیگری هم دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: این گزارش به تخلفات، فرهاد دژپسند، وزارت اقتصاد و امور دارایی در تصمیم گیری در انتخاب رئیس جدید سازمان بورس اشاره دارد که به زودی جمع‌بندی و نهایی خواهد شد.

با توجه به ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در هفته گذشته اما اعترضات بورسی به این نکته ختم نشد و برخی از نمایندگان در هفته گذشته باز هم نسبت به سیاست های مسئولین در بازار سرمایه انتقاد کردند.

«محسن علیزاده» طی تذکری شفاهی در جلسه ۱۲ بهمن مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شما بابت اتفاقاتی که در بازار سرمایه رخ داده، مسئول هستید.

البته انتقادات عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به این جا ختم نشد و علیزاده در همین جلسه اظهارات مسئول دفتر رئیس جمهور را نیز  مورد نقد قرار داد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اظهار داشت: آقای واعظی که می‌گوید مجلس در بازار بورس دخالت نکند نیز مسئول نا به سامانی بازار است چرا که ضلع اصلی این بازار که مردم هستند را فراموش کرده‌اید و این در حالی است که نمایندگان مجلس که مدافعان به حق و راستین آن‌ها هستند، باید به این حوزه ورود کنند بنابر این شما نمی‌توانید بگویید که مجلس حق دخالت ندارد.

آقای واعظی که می‌گوید مجلس در بازار بورس دخالت نکند نیز مسئول نا به سامانی بازار است چرا که ضلع اصلی این بازار که مردم هستند را فراموش کرده‌ در حالی که نمایندگان مجلس مدافعان به حق و راستین آن‌ها هستند

این در حالی است که محمود واعظی در جلسات هفته گذشته هیئت دولت و در رابطه با اقدامات مجلس درباره بازار بورس گفته بود؛ شما – نمایندگان مجلس -  اصلاً در بازار بورس دخالت نکنید! مجلس ماموریت خود را دارد و کارش قانونگذاری و نظارت است، اگر بخواهد در مسائل ریز اجرایی وارد شود یا سفر استانی بروند و به جای دولت تصمیم بگیرند و در داخل مجلس هم اگر کسانی می‌خواهند به دنبال مسائل اجرایی بروند، پس اشتباه کردند که در مجلس رفته‌اند باید وارد کار اجرایی می‌شدند.

با این حال موضوع استیضاح وزیر اقتصاد پیرو سیاست های نامطلوب در بازار سرمایه، هفته گذشته باز هم در مجلس مطرح شد و این بار حرف از انتقادات به کم کاری مجلس در اعلام وصول این استیضاح بود.

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی درهمین زمینه و در جلسه ۱۲ بهمن ماه مجلس شورای اسلامی خطاب به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی با ۱۰۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تقاضای بنده آن است که هیئت رئیسه این موضوع را در دستور کار جلسه علنی قرار دهد.

اما این پایان ماجرا نبود و احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز روایت دیگری را درباره عدم اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کرد.

وی در همین زمینه به خبرنگار بازار اظهارداشت: متاسفانه هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در زمینه استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی مقاومت می کند.

مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دولت باید تا آخرین روز به کار خود ادامه دهد لذا استنباط برخی از این اظهارات این است که مجلس باید نظارت خود را کنار بگذارد اما این مسئله برخلاف اظهارات رهبری است چراکه ایشان نگفتند که مجلس نظارت خود را کنار بگذارد

وی با اشاره به جلسه مجازی مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس بیان داشت: در آن جلسه مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دولت باید تا آخرین روز به کار خود ادامه دهد لذا استنباط برخی از این اظهارات این است که مجلس باید نظارت خود را کنار بگذارد اما این مسئله برخلاف اظهارات رهبری است چراکه ایشان نگفتند که مجلس نظارت خود را کنار بگذارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین استنباطی که رئیس مجلس از اظهارات رهبری دارد حکایت از این می کند که مجلس نظارت خود را کنار بگذارد، به ویژه که این رفتار باعث شده تا یک ضمانت و یک گارانتی به مسئولین داده شود تا بتوانند به طور آشکارا رو به روی خواست مجلس که اراده مردم است بیاستند از جمله وزیر اقتصاد که با این همه فضاحتی که در بورس و ظلمی که به مردم داشته هنوز به اقدامات خود را ادامه می دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به واسطه استنباط نادرست رئیس مجلس، استیضاح وزیر اقتصاد، وزیر نفت و وزیر کشور به فراموشی سپرده شده و در حال خاک خوردن است.

علیرضا بیگی تاکید کرد: ما همچنان پیگیر استیضاح وزیر اقتصاد هستیم اما متاسفانه رئیس مجلس در این زمینه مقاومت می کند.

واکنش ها به نا به سامانی های بازار سرمایه و حرف و حدیث های مسئولین در این بازار تاجایی پیش رفت که یکی از نمایندگان از قول وزیر اقتصاد درباره شرایط مناسب بازار سرمایه در آینده ای نزدیک خبر داد.

سید غنی نظری هم در همین زمینه به خبرنگار بازار گفت: وزیر اقتصاد و امور دارایی پیرامون شرایط نابسامان بازار بورس قول دادند تا تدبیری در بازار سرمایه به کار گرفته شود که سرمایه‌های مردم از بین نرود.

وی تأکید کرد: وزیر اقتصاد در جلسات کمیسیون اقتصادی  این قول را مطرح کرد و البته این کمیسیون پیگیر اوضاع نابسامان بازار بورس خواهد بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به اعتقاد بنده اگر حقوقی های بازار سرمایه همکاری لازم را داشته باشند وضعیت بازار سرمایه مناسب خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس جهت استیضاح وزیر اقتصاد، این را هم گفت که فرصت و زمان استیضاح وزری اقتصاد وجود ندارد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: حتی اگر ما امروز اقدام به استیضاح وزیر اقتصاد کردیم به نظر نمی‌رسد فرد جایگزین بتواند در چهار ماه آینده اقدامات رو به جلویی انجام دهد.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید بازار سرمایه در آینده ای نزدیک چه تحولاتی خواهد یافت و آیا هیئت رئیسه مجلس در صورت کاهش مجدد شاخص بورس در این بازار به مطالبات نمایندگان برای استیضاح وزیر اقتصاد، پاسخ خواهد داد و یا اینکه مجلس راهکار دیگری را برای بازگشت سرمایه مردم در این بازار در نظر خواهد گرفت.

کد خبر: ۷۲٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha