۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
نگاهی به ماحصل سفر معاون رئیس جمهور به کردستان
بازار بررسی می کند؛

نگاهی به ماحصل سفر معاون رئیس جمهور به کردستان

کردستان- سفر دو روزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به کردستان یکی از مهمترین رویدادهای هفته اخیر در این استان بود که در آن اعلام شد پروژه های راه آهن و آب شرب این منطقه در اولویت اجرا قرار دارد.

بازار؛ گروه استان ها: محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه هیاتی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن به منظور بررسی مشکلات و مسائل پیش روی کردستان و افتتاح چندین پروژه وارد این استان شد و تا عصر روز پنجشنبه در جلسات و مراسم‌های مختلفی شرکت کرد.

بهره برداری از یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی محرومین ، آغاز عملیات اجرایی سامانه انتقال اب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، افتتاح واحد اُزن زنی تصفیه خانه آب فاز یک سنندج، افتتاح بوستان ۲۰ هکتاری کوچکه ره‌ش( سنگ سیاه) و پیاده راه خیابان فردوسی از برنامه های سفر دو روزه دکتر نوبخت به کردستان بود.

 پلاک کوبی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، نشست با مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، نشست خبری، بازدید از مراحل ساخت سریال سنجرخان و پروژه راه آهن همدان- سنندج از دیگر برنامه های سفر این مقام کشوری به استان بود.

از بین همه برنامه های های سفر دکتر نوبخت به کردستان بازدید از طرح تبدیل ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم پایاب سد آزاد به صورت هوایی انجام شد.

آب شرب و راه آهن از پروژه‌های مهم در کردستان است
یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم مرکز استان به بحث آب شرب برمی‌گردد که در این سفر عملیات اجرایی سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج افتتاح شد.

هر چند در مراسم افتتاح این طرح عنوان شد که ظرف یک سال آینده این پروژه به بهره برداری می رسد ولی کارشناسان این حوزه معتقدند  به دلیل اینکه در مسیر این انتقال اراضی باید تملیک شود امکان اجرا شدن آن طی یک سال بعید به نظر می رسد.

به گفته استاندارد کردستان در این سفر تعدادی پروژه افتتاح شد که آثار آن شادی و خوشحالی مردم این استان را به دنبال دارد و علاوه بر این تصمیمات مهمی هم اتخاذ شد که در آینده نزدیک موجبات آسایش و آرامش را برای اقشار مختلف فراهم می کند.

بهمن مرادنیا یادآور شد: با توجه به اینکه نوبخت در این سفر اعلام کرد مشکلی برای تامین اعتبار ۲۶ پروژه شاخص در کردستان وجود ندارد از مسئولان ملی انتظار داریم برای اجرا و اتمام آنها در موعد مقرر همت کنند.

وی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اعلام کرد: عملیات اجرای انتقال آب از سدآزاد به تصفیه خانه سنندج با دو هزار میلیارد ریال اعتبار در این سفر آغاز شد و قرار است تا یک سال آینده مشکل آب شرب سنندج برطرف شود.

معاون رئیس جمهور هم در مراسم افتتاح طرح انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند تقویت مالی است، اظهار داشت: تا زمان اتمام آن حمایت مالی ویژه از آن خواهد شد.

تفاهم نامه انتقال آب از سد آزاد به قوچم با پیش بینی اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان به منظور تامین آب شرب قروه و دهگلان و تامین آب بیجار و حسن آباد یاسوکند از سد سیازاخ با برآورد اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان  به امضار رسید

محمدباقر نوبخت اضافه کرد: همه به این مهم که منابع مالی کشور محدود است آگاهی دارند لذا برای اجرای طرح ها باید اولویت بندی شود و در کردستان هم آب شرب سنندج و راه آهن همدان-سنندج در اولویت اجرا قرار گرفتند.

علاوه بر سنندج چهار شهر دیگر کردستان هم شامل قروه، دهگلان، بیجار و حسن آباد یاسوکند گرفتار مشکل آب شرب هستند که در این سفر تفاهم نامه انتقال آب از سد آزاد به قوچم با پیش بینی اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان به منظور تامین آب شرب قروه و دهگلان و تامین آب بیجار و حسن آباد یاسوکند از سد سیازاخ با برآورد اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان  به امضار رسید که این مهم هم از دیگر دستاوردهای سفر دکتر نوبخت به کردستان به شمار می رود.

اقدامات انجام شده بعد از گذشت ۱۶ ماه 
۱۶ ماه از سفر قبلی نوبخت به کردستان تا سفر بهمن ماه امسال می گذرد و در این مدت به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان وعده های سفر قبلی تحقق یافت و اقدامات مطلوبی در راستای توسعه زیرساخت ها انجام شد.

بهرام نصراللهی زاده در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل شد، گفت: طی این ۱۶ ماهی که از سفر قبلی نوبخت به استان می گذرد بیش از یک هزار میلیارد تومان به پروژه راه آهن همدان-سنندج تزریق شده است.

۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار هم به پروژه جاده سنندج- مریوان اختصاص یافت و به زودی افتتاح می شود

وی اضافه کرد: ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار هم به پروژه جاده سنندج- مریوان اختصاص یافت و به زودی افتتاح می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان افزود: ضریب جمع آوری فاضلاب در شهرهای استان به ۹۸ درصد رسیده که این میزان در میانگین کشوری ۵۰ درصد است.

نصراللهی زاده یادآور شد: با افتتاح سالن شش هزار نفری سنندج و اجرای بیش از ۱۳۰ پروژه ورزشی در این مدت حدود یک میلیون مترمربع فضای ورزشی در این استان ایجاد شده است.

وی اعلام کرد: نوبخت در سال گذشته وعده احداث دو هزار واحد مسکونی محرومین در استان را داد که از سال گذشته تاکنون یک هزار و ۷۰۰ واحد آن احداث و در سفر جدید این مقام مسئول به مردم واجد شرایط تحویل داده شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان افزود: ۳۰۰ واحد مسکونی باقی مانده هم تا پایان اسفند سال جاری به صاحبان این واحدها تحویل داده خواهد شد.

عمل به بیانیه اقوام و مذاهب رئیس جمهور
یکی از مطالبات و خواسته‌های همیشگی که در سفرهای اکثر مسئولان کشوری به استان کردستان از سوی نمایندگان مردم مطرح شده و می شود تحقق بندهای بیانیه اقوام و مذاهب رئیس جمهور است که سه سال گذشته آنرا مطرح کردند و هنوز هم خواسته مردم استان‌هایی هم چون کردستان اجرایی کردن آن است.

بیانیه ای که طی سه سال اخیر اجرایی نشده حال می توان انتظار داشت در چند ماه باقی مانده به پایان عمر دولت دوازدهم شاهد عمل به آن باشیم.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه کردستان یکی از درخواست های خود را به نمایندگی از مردم استان عمل به ۱۰ ماده بیانیه اقوام و مذاهب  خواند.

محسن فتحی با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال آینده از سوی مجلس به دولت بازگردانده شده است، گفت: می طلبد دولت در لایحه بودجه توجه ویژه ای به استان کردستان داشته باشد و به عنوان نمونه ردیف اعتباری به شهر خلاق موسیقی سنندج اختصاص دهد.

وی اختصاص اعتبار بیشتر به ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج،  عملیاتی کردن منطقه ویژه اقتصادی مریوان و آسفالت راه های روستایی استان را از دیگر خواسته های نمایندگان مردم از مسئولان کشوری تا پایان دولت دوازدهم ذکر کرد.

همواره مطرح می شود که هدف و فلسفه سفرهای مسئولان کشوری به استان‌ها شنیدن مشکلات و مسائل و برنامه های مدیران استانی و همچنین بیان سیاست های ملی به منظور دنبال کردن آن توسط مسئولان استانی است.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر دو روزه خود به کردستان ماموریت و هدف سفرش را در دو بخش آن رضایت بخش ارزیابی کرد و اظهار داشت: مسئولان استان به نمایندگی از مردم مباحث و مشکلات را به درستی بیان کردند.

کد خبر: ۷۲٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha