۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
تنها ۲ درصد بازارهای همسایه در اختیار آذربایجان‌ شرقی است
استاندار آذربایجان‌ شرقی:

تنها ۲ درصد بازارهای همسایه در اختیار آذربایجان‌ شرقی است

تبریز- استاندار آذربایجان‌ شرقی گفت: تنها ۲ درصد بازارهای همسایه در اختیار آذربایجان‌ شرقی است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدرضا پورمحمدی صبح امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان شرقی در محل سالن پتروشیمی تبریز، گفت: ایران قبل از انقلاب، کانون مصرف و تک محصولی بود، اما بعد از انقلاب اسلامی گام های استقلال را پیموده و تمام این دستاوردها مدیون خون شهدا و رهبری بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به تاریخ قدمت و تاثیرگذاری تبریز یادآور شد: اولین واکسیناسیون در ایران توسط عباس میرزا در تبریز انجام شده، صنعت چاپ از تبریز به تهران رفته است و مکاتب مختلفی در تبریز از قدیم وجود داشته است.

پورمحمدی با بیان اینکه مکاتب تجاری، سیاسی و هنری از جمله مکاتبی است که باید آنها را بشناسیم، گفت: صنایع قدیمی مثل کفش، چرم، صنایع دستی، فرش، خشکبار و وجود صنایع مختلف و بازار قدیمی از جمله ظرفیت های بزرگ اقتصادی و تجاری منطقه است.

وی با اشاره به اهمیت صادرات و لزوم توسعه آن، گفت: پایداری صادرات و استمرار آن بستگی به قیمت و کیفیت دارد، اما صادرات نباید خام‌فروشی باشد و انرژی نیروی کار نیز بیش از پیش مهم دانسته شود.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: به رغم اهمیت صادرات تنها ۲ درصد بازارهای همسایه در اختیار ماست و بر این اساس باید تسهیلات به بخش خصوصی جهت صادرات داده شود و از طرفی تمام مشکلات مربوط به صادرات رفع و صادرات تسهیل شود.

پورمحمدی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۵۰۰ شرکت صنعتی و تولیدی و یک‌هزار و ۸۰۰ شرکت ساختمانی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، گفت: بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان برای ما دشوار نیست.

وی با بیان اینکه گمرک خداآفرین را هم به زودی راه‌اندازی می‌کنیم تا صادرات تسهیل شود، اظهار داشت: وجود زمینه های مشترک دینی، مذهبی، زبانی و تاریخی برای افزایش ارتباطات بین دو کشور و بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان باید مورد توجه واقع شود.

در این مراسم ۲۰ صادرکننده نمونه استان آذربایجان شرقی با حضور معاون اتاق بازرگانی ایران و رئیس مرکز ملی فرش ایران معرفی و تجلیل شدند.

کد خبر: ۷۲٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha