۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
توسعه میدان پارس جنوبی در انتهای راه
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس خبر داد

توسعه میدان پارس جنوبی در انتهای راه

مشکین فام، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: کار توسعه میدان پارس جنوبی به انتها رسیده و به زودی همه فازهای آن به طور کامل وارد مدار تولید خواهد شد.

به گزارش بازار، محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه توسعه پارس جنوبی از ۲۰ سال پیش آغاز شده است افزود: امسال کل کار توسعه این میدان بزرگ گازی به اتمام خواهد رسید و در بخش دریا به جز فاز ۱۱ و در بخش خشکی به جز پالایشگاه فاز ۱۴ که اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید کار بر زمین مانده ای، نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اوایل سال آینده، نخستین ردیف عملیاتی پالایشگاه فاز ۱۴ وارد مدار می‌شود و پس از آن هر سه ماه یکبار یک ردیف به تولید می‌رسد که تا پایان سال پالایشگاه فاز ۱۴ نیز به طور کامل به بهره برداری می‌رسد.

مشکین فام درباره داخلی سازی و اتکا به توان داخلی در توسعه میدان پارس جنوبی هم گفت: در ابتدای کار تنها ۳۳ درصد از تجهیزات مورد نیاز در این میدان در ایران تولید می‌شد، اما امروز ۷۵ درصد تجهیزات مورد نیاز در پارس جنوبی داخلی سازی شده است.

وی افزود: در ابتدا دو طرح اول این میدان یعنی فاز دو و سه و فاز چهار و پنج با مشارکت شرکت توتال فرانسه و اٍنی ایتالیا انجام شد، اما پس از آن باقی فازها با مهندسی، طراحی و اجرای شرکت‌های ایرانی توسعه یافت و پیمانکاران ایرانی هم مدیریت و هم اجرا را بر عهده داشتند.

مشکین فام با بیان اینکه در سال‌های اولیه که توسعه این میدان را شروع کردیم قادر نبودیم حتی یک کیلومتر خط لوله در دریا را احداث کنیم گفت: اما امروز سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله کشی در دریا صورت گرفته که همه آن توسط شرکت‌های داخلی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه در ابتدای کار ۵ سکوی دریایی را در خارج از کشور ساختیم افزود:، اما پس از آن ۳۵ سکوی باقیمانده را تماما در داخل کشور طراحی و ساختیم.

وی به دستاوردهای کشور در زمینه ساخت پالایشگاه‌های گازی نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه پالایشگاه فاز ۲، ۳، ۴ و ۵ را شرکت هیوندای کره اجرا کرد، اما بقیه پالایشگاه‌ها را خودمان ساختیم و شرکت‌های ایرانی اویک، پتروپارس و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کار ساخت پالایشگاه‌ها را انجام دادند.

مشکین فام با بیان اینکه امروز در همه زنجیره تولید گاز از میدان پارس جنوبی به خودکفایی رسیده ایم افزود: در بخش حفاری، سکو، خط لوله و پالایشگاه‌های خشکی که ۴ بخش اصلی ما در برداشت گاز از میدان پارس جنوبی است هم دانش فنی ایرانی شده و هم پیمانکاران و هم بهره برداران ایرانی هستند.

وی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر افت فشار گاز در میدان پارس جنوبی هم گفت: این میدان هم اکنون با هیچ افتی مواجه نیست و طبق برنامه مصوب باید ۶۷۶ میلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت کنیم، اما هم اینک ۶۹۰ میلیون متر مکعب برداشت داریم یعنی ۱۵ میلیون بیشتر از میزان مصوب، و این مسئله نشان می‌دهد که هیچ افتی در فشار و تولید میدان پارس جنوبی نداریم.

کد خبر: ۷۲٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha