۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
سیاست‌های غلط دولت عامل افزایش قیمت خودرو | هزینه قیمت گذاری دستوری پرداخت نمی‌شود؟
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

سیاست‌های غلط دولت عامل افزایش قیمت خودرو | هزینه قیمت گذاری دستوری پرداخت نمی‌شود؟

اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص فرآیند قیمت گذاری در صنعت خودرو گفت: قیمت‌ها باید در صنعت خودرو رقابتی باشد و فرآیند قیمت گذاری بر مبنای قیمت تمام شده و نرخ کالا در بازار محاسبه می‌شود. هرکسی نیز می‌خواهد قیمت دستوری دهد باید هزینه آن را نیز پرداخت کند.

بازار؛ گروه خودرو: در یک سال گذشته عمده چالش‌های ایجاد شده برای صنعت خودرو ناشی از قیمت گذاری دستوری خودروها و عدم آزادسازی آن است. از سوی قیمت قطعات و قرادادهای مابین خودروساز و قطعه ساز شفافیت لازم را نداشته و همواره محل مناقشه بوده است. هرچند که مسولان وسیاستگذاران این صنعت وعده اصلاح دادند، اما تاکنون شاهد تغییری در قیمت‌ها که سبب رونق بازار خودرو شود، نبودیم.
 همزمان با پنجمین روز ازدهه مبارک فجر، با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت، معاونین وزیر صمت، عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خط تولید ترمز «تارا» افتتاح شد، فرصتی دست داد تا با عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفتگویی در خصوص قیمت گذاری در صنعت خودرو داشته باشیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

قیمت‌ها باید در صنعت خودرو رقابتی باشد، فرآیند قیمت گذاری بر مبنای قیمت تمام شده و نرخ کالا در بازار محاسبه می‌شود. هرکسی نیز می‌خواهد قیمت دستوری دهد باید هزینه آن را نیز پرداخت کند.


* آزادسازی قیمت خودرو چه تاثیری می‌تواند در صنعت خودرو و قطعه سازی داشته باشد؟
قیمت‌ها باید در صنعت خودرو رقابتی باشد، فرآیند قیمت گذاری بر مبنای قیمت تمام شده و نرخ کالا در بازار محاسبه می‌شود. هرکسی نیز می‌خواهد قیمت دستوری دهد باید هزینه آن را نیز پرداخت کند.

* به رقابت اشاره کردید، چرا برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو، واردات آزاد نمی‌شود؟ چرا انحصار وجود دارد؟
انحصار نیست، همه کشورها این سیاست را دارند و می‌خواهیم صنعت کشور را حمایت و به یک حد قابل قبول برسانیم، سپس رقابت کنند. با واردات زمانی موافق هستیم که ببینیم شرکت‌های خارجی چه امتیازی به ما می‌دهند. اگر فقط مصرف کننده باشیم فایده ندارد، مثلا اگر چند دستگاه خودرو وارد و براساس آن شرکت خارجی به ما تکنولوژی دهد، قابل قبول است. این مورد نیز بستگی به قراردادهای بخش خصوصی و دولتی دارد. وارداتی که چوب بر سر ساخت داخل باشد به نفع ما نیست.


* هدف از ساخت داخل کاهش قیمت‌ها است، پس چرا علیرغم این ساخت‌های داخل کاهش قیمت خودرو ایجاد نشده است؟
اگر قیمت خودروها افزایش داشته، به دلیل سیاست‌های غلط دولت در ارزش پول ملی است.


* چرا قیمت قطعات خودروها به روزرسانی نمی‌شود و این مساله را با چه سیاستی باید حل کرد؟
بارها اشاره داشتیم، بحث تامین اجتماعی که دولت برای آحاد مردم شرایط آن را باید فراهم کند با صحته تولید دو مطلب جدا از هم است. تولید قیمت تمام شده دارد و نمی‌شود در سر آن زد.

کد خبر: ۷۲٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha