۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
اصرار دولت بر قیمت مصوب مرغ اشتباه است! | تولیدکنندگان: هر کیلو ۳ هزار تومان ضرر می کنیم
«بازار» گزارش می دهد

اصرار دولت بر قیمت مصوب مرغ اشتباه است! | تولیدکنندگان: هر کیلو ۳ هزار تومان ضرر می کنیم

بازار پر نوسان مرغ این روزها شاهد اعتراض مرغداران به قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است و اهالی صنعت معتقدند تا زمانی که دولت نتواند نهاده دولتی در اختیار تولیدکنندگان بگذارد نباید روی قیمت مصوب اصرار داشته باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار مرغ همچون همیشه دچار التهابات بسیاری است به طوری که شنیده ها حاکی است در برخی شهرستان ها چند روزی است کشتارگاه ها از عرضه مرغ به فروشگاه ها جهت توزیع در سطح شهر امتناع کرده و علت آن را نیز اعتراض به قیمت ها اعلام کرده اند.

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در این خصوص به «بازار» گفت: در رابطه با اعتراض کشتارگاه ها اطلاع چندانی ندارم  اما مساله اینجا است که قیمت رسمی دولت برای مرغ زنده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان است که با ۱۰ درصد نوسان در سطح استان های به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده و قیمت مرغ کشتار هم برای مصرف کننده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده است و این قیمت از ابتدا مورد اعتراض اتحادیه ها بوده و هست.

سروستانی افزود: ما معتقدیم که مرغ زنده حداقل ۱۷هزار تومان تمام می شود و مرغ آماده مصرف هم ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان باید باشد. به این ترتیب روی هر کیلوگرم مرغ تولیدکنندگان حداقل سه هزار تومان متضرر می شوند.

کمالی سروستانی: دولت نباید انتظار داشته باشد هزینه های تورم را تولید کننده بپردازد بلکه خود باید این هزینه را به عهده بگیرد

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه اینکه قیمت نهاده را ۲ هفته بعد از اینکه کارگروه تنظیم بازار قیمت اعلام کرد افزایش دادند، به طوری که قیمت ذرت از هزار و ۵۰۰ تومان به هزار و ۷۵۰ تومان رسید و قیمت سویا هم از دو هزار و ۸۰۰ تومان به سه هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت. البته این قیمت در بندر است و بالغ بر ۵۰۰ تومان هزینه حمل به آن اضافه می شود تا به دست تولیدکننده برسد.

سروستانی گفت: همانطور که می دانید وزارت راه و ترابری هم رسما ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه حمل را اضافه کرده است و علاوه بر این  بسیاری از مواد دیگر مثل دارو، ریزمغذی و واکسن، که سال گذشته با ارز دولتی داده می شد الان با ارز آزاد در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد که همه اینها موجب افزایش قیمت و هزینه تولید می شود.

هزینه های تورم را دولت باید بپردازد نه تولید کنندگان و مصرف کنندگان
این فعال صنعت مرغداری در خصوص اثرات ممنوعیت خرج مرغ بر بازار داخل نیز اظهار داشت: حدود ۲ ماه و نیم است که خروج مرغ از کشور ممنوع شده اما این اقدام تنها باعث بی اعتباری کشور می شود و  نمی توانیم در بازارهای خارجی جایگاهی پیدا کنیم. چون بازارهای صادراتی باید یک بازار پایدار باشد و همه این ها مواردی است که دست و پای تولیدکنندگان را بسته است.

وی در پاسخ به این سوال که برای اینکه تولید کننده راضی باشد و قیمتها هم به نحوی باشد که مصرف کننده نهایی توان خرید داشته باشد چه راهکاری باید در پیش گرفت، گفت: دولت نباید انتظار داشته باشد هزینه های تورم را تولیدکننده بدهد، بلکه در عوض باید هزینه های تورم را خود دولت تامین کند تا هم تولیدکننده راضی باشد و هم مصرف کننده نهایی تحت فشار نباشد.

سروستانی در خصوص پیش بینی بازار شب عید نیز اظهار داشت: جوجه ریزی بسیار زیاد انجام شده و ما نگران این هستیم که مانند ابتدا سال ۹۹ قیمتها به شدت افت کند و تولیدکنندگان بیش از گذشته متضرر شوند.

یوسفی: تا زمانی که وضعیت ارزی و تحریم ها برطرف نشده تامین نهاده با ارز دولتی با تاخیر صورت می گیرد لذا تا وقتی وضعیت اینگونه است دولت نباید  چندان روی قیمت مصوب اصرار کند

محدودیت های ارزی و انتقال ارز؛ مانع تامین نهاده دولتی می شود
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور نیز در این خصوص به «بازار» گفت: به دلیل اینکه نهاده ها به اندازه به دست تولیدکنندگان نمی رسد و به ناچار بخشی را از بازار آزاد تهیه می کنند به همین دلیل قیمت تمام شده بالا می رود.

یوسفی افزود: قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ مصوبه تنظیم بازار در صورتی قابل قبول است که کل نهاده مورد نیاز تولید با قیمت دولتی به تولیدکنندگان عرضه شود نه اینکه تولیدکننده برای تامین نهاده متوسل به بازار آزاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل ممانعت از تامین نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان با ارز دولتی چیست، گفت: از یک سو محدودیت های ارزی وجود دارد، از سوی دیگر انتقال ارز هم مشکل بزرگتری است. لذا با تاخیر صورت می گیرد و گرنه مطمئنا دولت هم نمی خواهد تاخیر رخ دهد.

یوسفی تصریح می کند: متاسفانه بخش اعظمی از امور مربوط به بخش کشاورزی دست وزارت صمت افتاده است و بخشی دیگر دست بانک مرکزی است. بنابراین تا زمانی که وضعیت ارزی و تحریم ها برطرف نشده این وضعیت هست و لذا نباید چندان روی قیمت مصوب اصرار کنند.

وی با اشاره به ممنوعیت خرج مرغ از کشور در دوره های مختلف و تحت تاثیر نوسان قیمت ها در بازار داخلی، افزود: پرورش دهنده مرغ گوشتی یک دوره ۴۰ تا ۵۰ روزه که مرغ را پرورش می دهد بعد از فروش بررسی می کند که آیا برای دور بعد صرفه دارد که جوجه ریزی کند یا خیر. بنابراین هرچقدر این سخت گیری ها بیشتری باشد تعداد بیشتری از مرغداران عقب نشینی میکنند که این خود موجب نوسانات بیشتر قیمت ها می شود.

یوسفی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه بازار قیمت‌ها را مشخص می کند بنابراین در جاهای مختلف به دلیل متفاوت بودن هزینه های تولید و توزیع شان متفاوت خواهد بود.

کد خبر: ۷۲٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha