۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
ترخیص کالا از گمرکات باید تسریع شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

ترخیص کالا از گمرکات باید تسریع شود

دژپسند، وزیر اقتصاد گفت: بازه زمانی ترخیص کالا از گمرکات از یک ماه به سه روز کاهش یافته، اما امیدواریم با بهره‌گیری از فناوری و هوشمندسازی فرایندهای گمرکی، این فرایند بازهم کوتاه تر شود.

به گزارش بازار، فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از پروژه‌های گمرک هوشمند و امضای قرارداد با بخش خصوصی برای راه اندازی ۱۴ دستگاه ایکس ری کانتینری که در گمرک فرودگاه مهرآباد تهران انجام شد، افزود: استفاده از سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی شدن فرایندها ضمن تسریع فعالیت‌ها و کاهش زمان ترخیص کالاها از گمرکات، از خطرات ناشی از دخیل بودن نیروی انسانی در فرایندها به شدت کم می‌کند.

دژپسند جایگزینی پلمب الکترونیکی با پلمب سنتی را یکی از مواردی دانست که نقشی مهم در خطر زدایی و پاکسازی فرایندها از روندهای فسادزا دارد و گفت: تا حد ممکن باید از حضور ماموران در اماکن مختلف جلوگیری شده و کارها از طریق فناوری‌های ارتباطی انجام شود، البته این امر، نه از باب بی اعتمادی به نیروی انسانی، بلکه از باب توجه به این مهمترین سرمایه هر کشور است.

وزیر اقتصاد همچنین در خصوص امضای قرارداد ساخت ۱۴ دستگاه ایکس ری کانتینری با بخش خصوصی افزود: تمام ظرفیت ایکس‌ری کامیونی کشور در حال حاضر ۱۴ دستگاه است که در یک‌سال به همین اندازه ظرفیت جدید ایجاد شده و در واقع، ظرفیت ایکس ری کانتینری کشور به دو برابر افزایش می‌یابد.

وی تامین مالی این قراردادها را هم در نوع خود حائز اهمیت دانست و گفت: گمرک در این زمینه ابتکار عمل داشت و تامین مالی این قرارداد بدون استفاده از بودجه عمومی و در قالب قراردادهای B.O.O انجام شد.

دژپسند یکی از دلایل مهم کمبود ایکس‌ری کانتینری را تحریم‌های ظالمانه دشمن دانست و افزود: با استفاده از توان داخلی و ظرفیت‌های علمی کشورمان این کمبود را جبران خواهیم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه باید همه مسیرهای قاچاق به کشور مسدود شود، گفت: کشفیات امسال ما در قاچاق جهش یافته است که بخش مهمی از آن ناشی از اراده گمرکات در برخورد با این پدیده شوم اقتصادی و بخش دیگر ناشی از بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیاست.

وی در خصوص واردات کشور نیز افزود: ۸۵ درصد واردات کشور ما کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای یا مواد اولیه است که در فرایند تولید به کار می‌رود و ۱۵ درصد دیگر هم عمدتا کالاهای مصرفی ضروری است، بنابراین تسهیل در واردات کالاها به کشور به معنای کمک کردن به رونق و جهش تولید است، از این رو معتقدیم گمرکات نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کشور دارند و هرچه سازمان گمرک چابک‌تر شود، اثر آن روی اقتصاد ملی مشهودتر خواهد بود.

دژپسند گمرکات را مرزبانان اقتصاد کشور دانست و افزود: متاسفانه بدلیل شناخت کم جامعه از این بخش، برخی ضعف‌ها در فرایندهای تخلیه و ترخیص که خارج از حوزه گمرک است به نام گمرکات ثبت می‌شود.

کد خبر: ۷۲٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha