۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸
آخر خط صیادی در خزر؛ تورها همانند دست ها خالی است
بازار گزارش می‌دهد؛

آخر خط صیادی در خزر؛ تورها همانند دست ها خالی است

بابلسر- دوماه تا پایان فصل صید باقی مانده و صیادان همچنان دلخوش به روزهای باقیمانده برای پرشدن تورهایشان هستند.

بازار؛ گروه استان ها: آلودگی رودخانه، وضعیت نامناسب جوی و صید بی رویه تیشه به ریشه صید و صیادی در مازندران زده و سبد صیادان را هر روز خالی تر از قبل کرده است، این درحالی که صیادان برای تامین مخارج زندگی و بازار دل به دریا می زنند اما هر روز تورهایشان خالی تر از قبل  می شود و خرج شان با دخل و هزینه های زندگی سازگار نیست.

افزایش هزینه های صید و صیادی، گرانی ادوات، بیمه نبودن و سخت وزیان آور نبودن صیادی از مهمترین چالش ها و مشکلات فراروی صیادان به شمار می رود.

چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در مازندران مشغول فعالیت هستند و به رغم آنکه در این حرفه با سختی های زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما از بسیاری از مزیت های بیمه ای محروم هستند.

صیادی مشاغل سخت نشده است
محمد رضوی رئیس اتحادیه ماهیگران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار که سال ها در این حرفه فعالیت دارد، به خبرنگار بازار می گوید: شغل صیادی جزو مشاغل سخت محسوب می شود ولی حمایت های از این قشر ضعیف است.

وی افزایش و بالا بودن نرخ بیمه را از جمله مسال بیان کرد و گفت: فعالیت در آب های سرد که از سحر تا پاسی از شب ادامه دارد، منجر به بروز بیماری های مختلفی می شود و صیادان به رغم این مشکلات باید نرخ بیمه ۲۷ درصدی را پرداخت کنند.

فعالیت در آب های سرد که از سحر تا پاسی از شب ادامه دارد، منجر به بروز بیماری های مختلفی می شود و صیادان به رغم این مشکلات باید نرخ بیمه ۲۷ درصدی را پرداخت کنند

وی گرانی اداوات صید و کاهش ۵۰ درصدی صید را سبب آن دانست که دخل و خرج صیادی با یکدیگر جور در نیاید و گفت: صیادان در تامین معاش خود مانده اند و شرکت های پره از سال ۹۲ تاکنون منتظر پرداخت اعتبارات برای تعطیل پره ها و صیادی هستند.

حال صید و صیادی و صیادان خوب نیست و با چالش های زیادی روبرو است. این درحالی که بازپروری گونه های درخطر از ضرورت ها به شمار می رود. در حال حاضر دو مرکز بازسازی ذخایر ماهیان در استان مازندران در سمسکنده ساری و کلاردشت وجود دارد.  سال گذشته ۸۰ میلیون گونه بچه ماهی سفید در مازندران رها سازی شد و گونه های ماهیان خاویاری نیز برای تکثیر گونه استراتژیک انجام و در کلاردشت گونه استراتژیک آزادماهیان تکثیر می شود. همچنین مرکز تکثیر ماهیان کلاردشت پس از چندسال از سال قبل احیا شد واقدام به رههاسازی آزادماهیان در رودخانه شیلاتی تنکابن شده است.

کرونا به آبزی پروری و شیلات لطمه زیادی زده است و به باور بسیاری از فعالان شیلاتی این بیماری منجر به افزایش هزینه ها شده است.

سرانه صید کاهش یافته است
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اینکه سرانه صید کاهش یافته است، گفت: آلودگی رودخانه صید را کم کرده و شرایط را برای ماهیان نیز ناامن کرده است.

وی با اظهار اینکه برخی تعاونی ها در دهانه های آبریز اقدام به دام گذاری می کنند، افزود: در حال حاضر یگان حفاظت فقط متکی به یک گلف بوده و تجهیزات و نیروی انسانی برای مقابله با صید غیرمجاز کم است.

وی با عنوان اینکه زمانی شمار بازنشستگان در یگان حفاظت بالاست ولی جذب نیرو نداریم، افزود: اگر یگان حفاظت بخواهد گشتی در پهنه بسیار وسیع آبی استان داشته باشد، با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی روبرو است.

اسحاقی گفت: زمانی چهار شیفت در پایگاه های هشت گانه یگان حفاظت مشغول فعالیت بودند و در هر شیفت شش تا هفت نفر گشت زنی می کردند ولی اکنون با کمبود نیرو روبرو هستیم.

مدیرکل شیلات مازندران با عنوان اینکه شیلات وظیفه پاکسازی دهانه های آبریز را دارد، گفت: مطمئنا برنامه های جدیدی در یگان حفاظت منابع برای این فصل صید دارد و سعی می کنیم بستر نقاطی که تثکیر صید طبیعی می شود را پاکسازی کنیم.

اسحاقی یادآور شد: رهاسازی در مناطق شیلاتی از دهه سوم بهمن ماه آغاز می شود و قبل از آن بستر مناطقی که تکثیر طبیعی انجام، پاکسازی می شود.

وی به اشاره به رهاسازی ماهیان در رودخانه و دریا اظهار داشت: رهاسازی در ۱۳ رودخانه و منطقه شیلاتی انجام می شود و ضریب بازگشت این ماهیان رهاسازی شده باید توسط موسسه تحقیقاتی ارائه شود.

رهاسازی در ۱۳ رودخانه و منطقه شیلاتی انجام می شود و ضریب بازگشت این ماهیان رهاسازی شده باید توسط موسسه تحقیقاتی ارائه شود

مدیرکل شیلات مازندران ادامه داد: امسال در سبد صید شاهد افزایش برخی گونه ها از جمله کپور بودیم و امیدواریم رهاسازی ها بین سه تا چهار سال آینده جواب دهد.

وی بازسازی ذخایر آبزیان را وظیفه بسیار مهم دانست و گفت: دریا انفال محسوب می شود و باید به آیندگان پاسخ دهیم.

اسحاقی با اظهار اینکه نرخ بیمه صیادان ۲۷ درصد محاسبه می شود، به تصویب نامه هیئت وزیران اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه رسته های بخش کشاورزی از پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه معاف هستند و این اتفاق یکسال انجام شد.

مدیرکل شیلات مازندران یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر معافیت از حق پرداخت ۱۰ درصدی بیمه اعمال و اجرا نمی شود درحالی که هزینه های صید و صیادی بسیار بالا است.

بیمه صیادان نیازمند پیگیری است
در عین حال مجتبی باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس در باره بیمه صیادان گفت:برای رفع مشکلات تامین اجتماعی صیادان جلسات مختلفی با متولیان امر برگزار شد و نبود رابطه کارگری و کارفرمایی را از جمله دغدغه ها در بیمه صیادان مطرح می شود.

وی اظهار داشت: برای بیمه صیادان پیگیری لازم صورت نگرفته است و باید نقیصه موجود در این بخش را حل کرد.

باقرزاده با اشاره به فعالیت چندهزار نفر در حوزه صید و صیادی در استان مازندران یادآور شد: هیچ پیشنهادی از سوی دولت به مجلس برای بیمه صیادی ارائه نشده است.

کمتر از دو ماه تا فصل صید باقیمانده است و میزان صید ماهیان استخوانی وپره در مازندران تاکنون حدود هزار و ۳۰۰ تن بوده که نسبت به سال قبل کاهش ۲۴ درصدی را داشته است و مشکلاتی صید و پایین بودن درآمدها، بسیاری از تعاونی های پره از جمله در شرق استان مازندران را به حالت تعطیل درآورده است.

کد خبر: ۷۲٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha