۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
گرانی ها مراجعه به دکتر و ازدواج را کم کرد
هشدار! تغییر سبک زندگی با فشارهای اقتصادی

گرانی ها مراجعه به دکتر و ازدواج را کم کرد

با افزایش هزینه ها اکنون امارها و اظهارات مسئولان نشان می دهد که جامعه ایران در حال تغییر سبک زندگی است آنچنان که مراجعه به پزشک و ازدواج در کشور کاهش و طلاق بیشتر شده است.

به گزارش بازار، «کوروش فرزین» معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، با بیان اینکه مراجعه به مراکز خدمات درمانی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: آمار مراجعان به نظام خدمات درمانی کشور، نسبت به سال گذشته قریب به ۳۰ درصد کاهش یافته است. نرخ خدمات به گونه‌ای شده است که هزینه درمان نسبت به درآمد خانوارها چشم‌گیر است.

مردم برای مشکلات عادی به پزشک مراجعه نمی‌کنند، نه به این بخاطر که پوشش بیمه‌ای وجود ندارد، زیرا همه چیز گران‌تر شده است. اگر کسی با ۷۰۰ هزار تومان امورات خود را می‌گذراند، امروز باید آن را صرف خورد و خوراک خود کند، حتی برخی پوشاک خود را نمی‌توانند تامین کنند.

وی در گفت وگو با ایلنا افزود: طبیعتا اگر افراد با بیماری‌های جدی دست به گریبان نباشند به پزشک مراجعه نخواهند کرد. سازمان‌های متولی، به سازمان بیمه سلامت تکلیف کردند تا سرانه بیمه رایگان را برای افرادی که به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند، حذف کند، اما عدم رجوع مردم به بخش خصوصی ربطی به این تصمیم ندارد. با افزایش گرانی‌ها مردم کمتر به پزشک مراجعه خواهند کرد. سعی می‌کنند یک سرماخوردگی را با درمان خانگی یا استراحت حل کنند، مگر آنکه مشکل حادتر شود.

اوضاع نسبت طلاق به ازدواج خوب نیست

اما این تمام ماجرا نیست زیرا مشکلات اقتصادی باعث شده تا اثرات آن به تدریج در حوزه رفتارهای فردی و سبک زندگی اثرات بیشتری بگذارد. مقایسه تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌های ثبت‌شده در سال ۹۸ می‌گوید که در کنار هر هزار ازدواج، ۳۱۸ مورد هم طلاق رخ داده است. این امار در تهران به مراتب بیشتر است.

 آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال ایران نشان می‌دهد سال گذشته نه‌تنها شرایط این حوزه بهتر نشده، بلکه در این سال نسبت تعداد طلاق رخ‌داده به تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده به بالاترین رقم در تاریخ ایران از زمان شروع به کار سازمان ثبت‌احوال رسیده است؛ مقایسه تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌های ثبت‌شده در این سال می‌گوید که در کنار هر هزار ازدواج، ۳۱۸ مورد هم طلاق رخ داده است. به عبارت دیگر سال گذشته در هر ساعت ۶۳ زوج زندگی مشترک تازه‌ای را آغاز کرده‌اند که البته در همین سال و در هر ساعت ۲۰ خانواده هم از بین رفته است.

ازدواج کم و طلاق زیاد!

بررسی آمارهای رسمی همچنین نشان می دهد یکی دیگر از تغییرات رفتاری ایرانیان را در ۲۰ سال گذشته و در گذر زمان افزایش سن ازدواج. اگرچه بر اساس مرکز آمار ایران ۶۳ سال پیش یعنی درسال ۱۳۳۵، میانگین سن ازدواج زنان ایرانی ۱۹ سال بود، اما در سال ۹۷ این عدد به حدود ۲۳.۴ رسید. در گذر زمان و در این سال‌ها البته میانگین سن مردانی که زندگی مشترک را شروع می‌کنند هم افزایش پیدا کرده و از حدود ۲۵ سال به ۲۷.۵ رسیده است.

همچنین تعداد ازدواج ها از حدود ۸۳۰ هزار فقره در سال ۹۱ به حدود ۵۵۰ هزارر نفر کاهش یافته است این در حالی است که تعداد طلاق از ۱۵۰ هزار نفر به ۱۷۵ هزار فقره افزایش یافته است.

تاملی بر روند آمار های طلاق در کشور نشان می‌دهد که این موضوع در کشور نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است بگونه ایی که در سال ۱۳۹۶ به عنوان یکی از پنج موضوع دارای اولویت در کشور در کنار اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان‌ها، بیکاری، مفاسد اخلاقی و حاشیه نشینی(سکونت گاه‌های غیر رسمی) در جلسات مسئولان عالی کشور هم مورد تایید قرار گرفته است.

کد خبر: ۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha