۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
بورس در مثلث ترس، بی اعتمادی، مذاکره| این روزها ادامه دارد!
تحلیل هفتگی بورس؛

بورس در مثلث ترس، بی اعتمادی، مذاکره| این روزها ادامه دارد!

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روزهای ریزشی بورس همچنان می‌توانند ادامه داشته باشند، مطرح کرد: تا زمانی که خبرهای بنیادی و خوب در بازار شنیده نشود، بازار بالاتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نخواهد رفت.

فاطمه میرزایی؛ بازار: چهارشنبه با اینکه برخی از تک‌سهم‌ها در بازار سرمایه با استقبال معامله‌گران همراه بودند، بازار باز هم سقوط سنگینی را تجربه کرد و در این سقوط، سهم‌های فولادی با عرضه سهامداران خود مواجه شدند.

در آخرین روز معاملاتی هفته قبل شاخص کل که ابتدا با سبز شدن چراغ سهم‌ها بیش از ۲ هزار واحد رشد کرده بود، باز هم با فشار عرضه و خارج شدن بازار از پول حقیقی همراه شد که این عرضه‌ها بیشتر در سهم‌های بنیادی بازار دیده شد. این شاخص تا انتهای معاملات، بیش از ۳۲ هزار واحد افت کرد. شاخص هم‌وزن نیز وضعیت خوبی نداشت، در حالی که با آغاز معاملات رشد داشت اما روی سرسره سقوط نشست و با شیبی نسبتا تند، بیش از ۴ هزار واحد کاهش یافت.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات چهارشنبه، تراکنش بالایی داشتند، اما این تراکنش‌ها به نفع آن‌ها نبود. شاخص این گروه نمایانگر آن است که فشار فروش بسیار بالا بود و در جاهایی که از بازار حمایت شد، این شاخص کمی بالا می‌آمد، اما در نهایت با شیب زیاد سقوط کرد و در نهایت، بیش از ۲۵ هزار واحد ریخت.

در مجموع، در زمان بسته شدن معاملات (۱۲:۳۰ چهارشنبه ۱۵ بهمن)، شاخص کل ۳۲ هزار و ۴۱۷ واحد ریزش داشت و به یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز افت ۴ هزار و ۴۰۲ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به ایتسگاه ۴۲۳ هزار و ۱۶۲ واحدی رسید و شاخص فلزا اساسی هم ۲۵ هزار و ۳۱۱ واحد کاهش یافت و روی نقطه ۷۷۹ هزار و ۳۱۲ واحد قرار گرفت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات چهارشنبه این بازار اظهار کرد: برآیند میزان خروج پول حقیقی در پایان روز جاری تقریبا ۹۸۱ میلیارد بوده ‎است. این در حالی است که خروج پول حقیقی در روز گذشته حدود ۱۰۴۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: معاملات این روزهای بازار سرمایه نشان می‌دهد که روند فعلی بازار همچنان ادامه دارد و بازار درست شبیه به یک قفس شده است که تنها راه آن بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نوسان می‌کند. این در حالی است که قیمت‌های جهانی صعودی و قیمت دلار نیز تا حدودی ثابت است، اما سرمایه‌گذاران اقبال زیادی به بازار نداشته‌اند و تنها به سود ۱۰ درصدی از سهم‌های خریداری شده خود راضی هستند و پول‌های خود را از بازار خارج می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره خروج نقدینگی از بازار گفت: به رغم حمایت‌های صورت گرفته از بازار سرمایه، ورود نقدینگی نسبت به ابتدای سال جاری کاهش یافته است و تا زمانی که شاهد ورود نقدینگی نباشیم، نمی‌توانیم انتظار رشد شاخص کل و صنایع بنیادی بازار را داشته باشیم.

شفیعی ناطق با اشاره به اینکه شاخص کل نقطه حمایتی ۱.۲ میلیون واحدی را از دست داده است، افزود: امروز با از دست رفتن این نقطه حمایتی، باید منتظر موج دید بی اعتمادی در بازار باشیم و البته، با توجه به رشد نرخ جهانی کامودیتی‌ها و گزارش‌های خوب ۹ ماهه سود شرکت‌ها، سهام شرکت‌های بنیادی در این قیمت را به دید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت ارزنده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به معاملاتی که این روزها در بازار اتفاق افتاده است، موج جدید بی اعتمادی و ترس در بازار تزریق شده است و اگر در روزهای آتی اتفاق خاصی نیفتد و همچنین، طرف‌های سیاسی مقابل ایران اعلام آمادگی برای مذاکره با کشور ما نکنند، بازار با همین روند ادامه خواهد داد و باید منتظر ریزش‌های بیشتر و اصلاحات بیشتر در بازار باشیم.

کد خبر: ۷۱٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha