۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
اقتصاد دنیا در سال جاری با نرخ ۵.۵ درصد رشد خواهد کرد
خوش بینی صندوق بین المللی پول به دنبال تسریع روند واکسیناسیون در دنیا

اقتصاد دنیا در سال جاری با نرخ ۵.۵ درصد رشد خواهد کرد

شرایط اقتصادی این روزهای دنیا بسیار بحرانی و حساس است و این حساسیت در گزارش جدید صندوق بین المللی پول مشهود است. با وجود اینکه در این گزارش از افزایش نرخ رشد اقتصادی دنیا صحبت شد ولی خطراتی که می تواند تحقق این پیش بینی را غیر محتمل کند را نیز برشمرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال افزایش شمار واکسن های تایید شده کرونا در دنیا و تسریع روند واکسیناسیون در جهان، صندوق بین المللی پول در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در سال جاری ابراز خوش بینی کرد و در گزارش تازه خود از احتمال افزایش نرخ رشد اقتصادی دنیا و تسریع روند بازگشت به شرایط اقتصادی پیش از کرونا صحبت کرد.

بر مبنای گزارش جدید صندوق در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۵.۵ درصد رشد خواهد کرد که ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده در اکتبر سال قبل است. البته در این گزارش ضمن ابراز نگرانی در مورد نگاه ملیتی به واکسن و خرید حجم زیادی از واکسن های تایید شده توسط کشورهای صنعتی  تاکید شد دنیا تنها در صورتی می تواند از این بحران رها شود که همه به واکسن دسترسی داشته باشند.

در این صورت است که مرزها باز می شود و پروازها از سر گرفته می شود و فعالیتهای اقتصادی به سطح قبل از کرونا باز می گردد.طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۲  اقتصاد دنیا رشد ۴.۴ درصدی اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

گیتا گوپیناث، اقتصاددان ارشد  صندوق بین المللی پول در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت: «با شروع واکسیناسیون و افزایش شمار واکسن ها در دنیا، می توان امیدوار بود بحران به زودی پایان پیدا می کند ولی باید به یک نکته مهم هم توجه کرد که ان هم افزایش جهش های ویروس کرونا و عدم اطمینان در مورد تاثیر واکسن روی این جهش ها و در نهایت سرعت کنترل بحران کرونا در دنیا است.»

نرخ رشد اقتصادی اروپا چقدر خواهد بود
طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو منطقه یورو ۱ درصد  رشد می کند و ۱۹ کشور اروپایی که در سال قبل بالاترین آسیب اقتصادی را متحمل شدند در سال جاری رشد ۴.۲ درصدی اقتصادی را شاهد خواهند بود.

اروپا از جمله مناطقی بود که در جریان این همه گیری آسیب زیادی متحمل شد. کشورهای آلمان و فرانسه و بریتانیا نرخ بالای همه گیری و مرگ را تجربه کرده اند و کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا و پرتقال که اقتصاد وابسته به توریسم داشتند، ضمن تجربه شیوع بالای ویروس با مشکلات بزرگ اقتصادی هم دست به گریبان شدند.

البته در سال جاری نرخ رشد اقتصادی چهار اقتصاد بزرگ اروپا یعنی کشورهای آلمان و فرانسه و ایتالیا و اسپانیا نسبت به برآوردهای قبلی کمتر خواهد بود که دلیل ان را می توان در اوج گیری همه گیری به کرونا در این کشورها و اجرای طرح های قرنطینه گسترده دانست.

بررسی ها نشان داد در فصل اخر سال ۲۰۲۰ سرعت فعالیتهای اقتصادی در اتحادیه اروپا کاهش یافت و این وضعیت در فصل اول سال جاری هم ادامه خواهد داشت. با این شرایط حتی تا انتهای سال ۲۰۲۲ هم  وضعیت اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو به سطحی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت باز نمی گردد.

اقتصاد امریکا با سرعت بالاتری رشد می کند
صندوق بین المللی پول پیش بینی های امیدوار کننده ای در مورد رشد اقتصادی امریکا ارایه داده است. بر مبنای گزارش تازه صندوق در سال جاری اقتصاد این کشور با نرخ ۵.۱ درصد رشد می کند که ۲ درصد بالاتر از پیش بینی های قبلی است ودلیل  این مساله هم ارایه بسته های حمایتی اقتصادی توسط دولت و سرعت بالای واکسیناسیون در این کشور عنوان شده است.

انتظار می رود در انتهای سال جاری اقتصاد امریکا به شرایطی که قبل از کرونا داشت، بازگردد و احیای بازار کار از ان پس شروع خواهد شد. نکته مهمی که در این گزارش مطرح شد این است که هرچه سرعت واکسیناسیون و ایمن سازی جمعیت در یک کشور بالاتر باشد، با سرعت بیشتری می توان شاهد احیای اقتصادی در آن کشور بود البته شرایط اقتصادی دنیا و تامین واکسن مورد نیاز دیگر کشورها هم اهمیت زیادی دارد.

در این سال نرخ رشد اقتصادی چین برابر با ۸.۱ درصد پیش بینی شده است که بالاترین نرخ رشد در میان اقتصادهای در حال گذار است. کشور چین تنها کشور دنیا بود که حتی در سال ۲۰۲۰ هم رکود اقتصادی را تجربه نکرد.اقتصاددان ارشد صندوق به سی ان بی سی گفت: «اقتصاد چین در فصل اخر سال ۲۰۲۰ به سطحی که قبل از همه گیری کرونا داشت، بازگشت و از این پس میتواند رشد اقتصادی را با بیشترین سرعت ادامه دهد.»

صندوق بین المللی پول در انتهای این گزارش تاکید کرد اقتصاد دنیا همچنان نیازمند حمایت مالی دولتها است و دولتها باید این مسولیت را حداقل تا انتهای سال ۲۰۲۲ بر دوش بکشند و در نظر داشته باشند توقف طرح حمایت از اقتصاد داخلی توسط دولتها پیش از سال ۲۰۲۲می تواند نتیجه تلاشهای صورت گرفته در یک سال اخیر را نیز از بین ببرد.

کد خبر: ۷۱٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha