۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
دولت بدون افزایش درآمدها، ۴۰ درصد به هزینه‌های بودجه اضافه کرده است
عضو هیات رئیسه مجلس:

دولت بدون افزایش درآمدها، ۴۰ درصد به هزینه‌های بودجه اضافه کرده است

حجت الاسلام سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: دولت نزدیک به چهل درصد هزینه‌ها را افزایش داده اما درآمدها را تغییر نداده است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام سلیمی با اشاره به رد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ توسط نمایندگان، درباره ادامه روند کار توضیح داد و گفت: بر اساس قانون، دولت باید در عرض دو هفته اصلاحیه خود را به مجلس ارائه دهد و پس از آن کمیسیون تلفیق در حداکثر دو هفته بودجه را بررسی کرده و به صحن ارائه کند.

وی ضمن اشاره به اینکه رئیس جمهور باید برای دفاع از لایحه بودجه در مجلس حضور پیدا می کرد، اظهار کرد: اگر دولت اصلاحی در بودجه انجام ندهد و به نوعی به قانون تمکین نکند، مجبور هستیم بودجه ۱۲/۳ را ارائه بدهیم ولی امیدوار هستیم دولت در موعد مقرر اصلاح لازم و مد نظر را انجام دهد و برای بررسی به مجلس ارائه دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاحات مد نظر مجلس در بودجه بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری خواستار اصلاح ساختار بودجه شدند و قرار بود دولت در طول چهار ماه اصلاح ساختار را به مجلس ارائه دهد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه بودجه سال آینده نیز دچار اصلاح نشده است.

وی با اشاره به اینکه دولت نزدیک به چهل درصد هزینه ها را افزایش داده است اما درآمدها را تغییر نداده است، اظهار کرد: این مسئله موجب شده است یک نگرانی جدی در مجلس نسبت به نامتوازن بودن بخش درآمدها و هزینه ها ایجاد شود.

حجت الاسلام سلیمی از درآمدهای نفتی به عنوان دیگر پاشنه آشیل بودجه یاد کرد و گفت: وابستگی بودجه به نفت به صورت پیدا و پنهان نسبت به بودجه های سنوات قبل، افزایش معنا داری داشته است. با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، این وابستگی به نفت منجر به کسری جدی در بودجه خواهد شد. چنین شرایطی سبب استقراض و تورم قابل توجهی و وحشتناکی خواهد شد و این مسئله نیز یکی دیگر از دغدغه های نمایندگان بود که باعث شد کلیات بودجه را رد کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به مالیات در بودجه و مشکلاتی که وجود دارد اشاره و عنوان کرد: علی رغم اینکه باید به سمت درآمدهای غیر نفتی حرکت کنیم، اما درآمدهای مالیاتی در بودجه سال اینده به صورت غیر قابل باوری کاهش پیدا کرده است. این کار منجر به دست اندازی به صندوق توسعه ملی یا صندوق ذخیره ارزی خواهد شد که این اقدام به یک معنا نفت خواری محسوب می شود.

وی افزود: بعضی از دستگاه ها از جمله نهاد ریاست جمهوری افزایش صد درصدی بودجه را دارند اما حقوق بگیران تنها ۲۵ درصد افزایش حقوق داشتند و این افزایش نا متوازن دستمزدها، یکی دیگر از دغدغه های نمایندگان است.

کد خبر: ۷۱٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha