۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
پیگیری برای رفع مشکلات کشاورزان خسارت دیده جنوب کرمان/ کارگروه ملی پایش پیاز ایجاد می شود
وزیر جهاد کشاورزی:

پیگیری برای رفع مشکلات کشاورزان خسارت دیده جنوب کرمان/ کارگروه ملی پایش پیاز ایجاد می شود

جیرفت- وزیر جهاد کشاورزی از پیگیری برای رفع مشکلات کشاورزان خسارت دیده جنوب استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، کاظم خاوازی عصر سه شنبه در انتهای سفر یکروزه خود به جنوب استان کرمان و بازدید از شهرستان های خسارت دیده از سرما و طوفان شن در جمع خبرنگاران بیان داشت: در بازدید از جنوب استان شاهد خسارات سنگین در اثر طوفان شن و سرمازدگی به کشاورزان بودیم همه خسارات مورد ارزیابی قرار گرفت و به صورت کارشناسی به معاون اول رئیس جمهور ارائه شد که در این راستا دستور بسیار خوبی هم صادر شده است.

وی با اشاره به این که گزارش میزان خسارات به کشاورزان این منطقه را برای وزیر کشور نیز فرستادیم، افزود: فردا در جلسه هیئت وزیران گزارش این سفر مبنی بر اینکه به کشاورزان این منطقه چه خسارات سنگینی وارد شده، ارائه خواهد شد ضمن این که ما پیگیر پیشنهادات سازمان جهاد کشاورزی هستیم تا به سرعت در جلسه هیئت وزیران بررسی و تصویب شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در راستای جبران خسارت کشاورزان برنامه هایی پیش بینی شده اما عمده کاری که برای کشاورزان می توانیم انجام دهیم این است که پیشنهادات را دقیقاً به تصویب برسانیم و کشاورزان نیز خودشان را برای کشت بعدی مهیا کنند.

خاوازی تصریح کرد: همچنین با مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی به توافق رسیدیم تا کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده اند، برای دریافت بیمه معطل نباشند و کارشان به سرعت انجام شود ضمن اینکه از محل یارانه‌های بخش کشاورزی و نیز از محل کمک‌های فنی و اعتباری به کشاورزانی که در حوزه باغبانی خسارت دیدند کمک شود.

وی گفت: یکی دیگر از توافقات انجام شده در راستای جبران خسارات کشاورزی در جنوب کرمان بهره مندی از کشاورز کارت است ضمن اینکه در طی این سفر توافق کردیم که از محل این کارت که اعتبارات قابل توجهی در آن وجود دارد به صورت استثنایی جهت جبران خسارات کشاورزان جنوب کرمان تسهیلات اعطا شود تا به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار کشاورزان قرار گیرد و فرآیند کشاورزی پیش برود.

کارگروه ملی پایش پیاز ایجاد می شود
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مدیرعامل بانک کشاورزی هم قول داد تا کشاورزانی که به درآمد کشت خود متکی بودند و به زودی باید اقساط وام خود را پرداخت کنند، اجرائیات در خصوص آنها با تأخیر طولانی‌تر نسبت به گذشته اقدام کند تا در راستای هماهنگی با بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار موارد قانونی را مرتفع و خسارات در بازه زمانی کوتاهی به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شود.

وی ابراز داشت: یکی از موارد مهم دیگر در خصوص رفع مشکلات جنوب استان بحث زنجیره‌های دام و طیور که استان کرمان است زیرا برای تامین مرغ مورد نیاز مردم باید از استان‌های دیگر مرغ وارد استان شود که بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد . در این سفر تصویب کردیم در استان و به خصوص جنوب کرمان سرمایه‌گذاران می‌توانند با اخذ مجوزهای لازم واحدهای مورد نظر در این زمینه را راه‌اندازی کنند ضمن این که بانک کشاورزی هم بدون هیچ محدودیتی به سرمایه‌گذارانی که در زمینه دام، طیور و صنایع مرتبط با انواع کشت اعلام آمادگی می‌کنند تسهیلات لازم را اعطا نمایند.

وی در بخشی از سخنان ود در خصوص مازاد محصول پیاز ابراز داشت: در راستای صادرات محصول پیاز از چند مسیر با وزارت امور خارجه ارتباط گرفتیم؛ همچنین کارگروه ملی پایش پیاز در وزارتخانه راه اندازی شود و ما بتوانیم بازار پیاز را ساماندهی نماییم همچنین با همکاری وزارت صمت و وزارت اقتصاد تعرفه‌ها را به حداقل برسانیم.

خاوازی گفت: در رابطه با صادرات پیاز تصمیمات امیدوارکننده‌ای اتخاذ شده همچنین در بحث توزیع محصول پیاز نیز با وزیر راه رایزنی خواهیم کرد تا در این خصوص با مشکل مواجه نشویم و بتوانیم پیاز را به سرتاسر کشور عرضه کنیم.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی نیز موظف است تا عرضه مستقیم پیاز را به همه استانها مد نظر داشته باشد ضمن اینکه امیدواریم با پیگیری های انجام شده از این به بعد دیگر شاهد اتفاقات تلخ برای جنوب استان نباشیم.

کد خبر: ۷۱٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha