۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
سیاسی کاری در اقتصاد، دلیل عدم توسعه اقتصادی مناسب است
وزیر پیشین بازرگانی و فعال اقتصادی:

سیاسی کاری در اقتصاد، دلیل عدم توسعه اقتصادی مناسب است

آل اسحاق، وزیر پیشین بازرگانی در ریشه یابی و آسیب شناسی علل عدم پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور به صورت متوازن گفت: دلیل اصلی این است که متاسفانه حوزه اقتصاد ایران سیاست زده است در حالی که اقتصاد یک علم محسوب می‌شود.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق وضعیت امروز در حوزه اقتصاد را غیر قابل مقایسه با قبل از انقلاب دانست و گف: در حوزه‌های امور زیربنایی، ساخت سد، زنجیره‌های تولید و فرآورده‌های مختلف، جمهوری اسلامی ایران نسبت به پیش از انقلاب پیشرفت‌های بسیار زیادی کرده است.

وی در عین حال پیشرفت‌های اقتصادی را در مقایسه با دیگر حوزه‌ها از جمله سیاسی، اجتماعی، دیپلماسی و علمی دارای عقب افتادگی دانست و اظهار کرد: این عقب افتادگی‌های جدی درشان این انقلاب و ملت و همچنین ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، نیست.

این فعال اقتصادی با اشاره به پیشرفت‌هایی که کشورهای مشابه ایران در طول چهار دهه گذشته داشته‌اند، تصریح کرد: باید انصاف به خرج داد و گفت در حوزه اقتصاد آن مقداری که باید بتوانیم پیشرفت نکرده‌ایم و کارهای زیادی باید انجام می‌دادیم که صورت نگرفت.

وی در عین حال شرایط بالقوه ایران در حوزه اقتصاد و موقعیت ژئوپولتیک کشور را علی رغم همه محدودیت‌ها دارای ظرفیت عظیمی برای پیشرفت عنوان کرد و افزود: این پیشرفت‌ها نیاز به الزاماتی دارد و اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم ابتدا باید آسیب شناسی کنیم که چرا در اقتصاد مانند باقی حوزه‌ها نتوانستیم پیشرفت کنیم.

وزیر پیشین بازرگانی در ریشه یابی و آسیب شناسی علل عدم پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور به صورت متوازن گفت: دلیل اصلی این است که متاسفانه حوزه اقتصاد ایران سیاست زده است در حالی که اقتصاد یک علم محسوب می‌شود و به خودی خود دارای شاخه‌های مختلف است، اما برای حل مشکلات اقتصادی از راهکارهای سیاسی استفاده می‌کنیم. متاسفانه این بلا همچنان کشور و مسئولین را گرفتار خود کرده است و هر کاری که در حوزه اقتصادی می‌خواهیم انجام دهیم، با مشی سیاسی برخورد کنیم.

آل اسحاق در خصوص دیگر دلایل عدم توسعه اقتصادی بیان کرد: نبود یک مدل و راهبرد مستمر در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از تولید، تجارت و واردات است که البته یکی از دلایل این شرایط نیز نگاه سیاسی به اقتصاد است و به همین جهت نظام دولتی برای اقتصادی برگزیدیم که البته هر روز یک مدل خاصی از آن را ارائه داده‌ایم.

این فعال اقتصادی همچنین نبود رابطه بین مسائل اجتماعی و اقتصادی را یکی از دلایل عدم توسعه اقتصادی عنوان و تاکید کرد: برای توسعه اقتصادی نیازمند عدالت اجتماعی هستیم.

کد خبر: ۷۱٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha