۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
رشد نقدینگی سالانه بالای ۲۰ درصد است
نماینده سابق مجلس:

رشد نقدینگی سالانه بالای ۲۰ درصد است

مصباحی مقدم، نماینده سابق مجلس گفت: نرخ رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر، سالانه بالای ۲۰ درصد بوده، در حالی که نرخ رشد تولید ملی در دهه ۹۰ حداکثر یک درصد بوده است.

به گزارش بازار، غلامرضا مصباحی مقدم، افزود: این میزان رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر که طبق آمار حدود ۲۰ درصد سالانه ذکر شده بسیار زیانبار بوده و تورم را به دنبال دارد.

وی گفت: رشد نقدینگی، توزیع ناعادلانه درآمد به زیان حقوق بگیران است.

مصباحی مقدم  با اشاره به این که ریشه این مشکل کسری بودجه دولت است، افزود: دولت هر سال برای جبران کسری بودجه خود اسکناس منتشر می‌کند که این امر سبب رشد نقدینگی زیانبار در کشور می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: راه حل جلوگیری از این رشد نقدینگی این است که دولت بودجه خود را بدون کسری ارائه دهد و درآمدها و هزینه‌های بودجه متعادل باشد.

مصباحی مقدم درباره نرخ سود بانکی گفت: روش ارائه نرخ سود بانکی به شکل کنونی را قبول ندارم و سود بانکی باید سود واقعی تولید و تجارت باشد.

وی افزود: اگر سود بانکی ناشی از به کارگیری سرمایه و تولید و تجارت باشد صحیح و مثبت است.

این نماینده سابق مجلس گفت: تمام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دچار خسارت و ضرر و زیان نیستند، بلکه بسیاری از آن‌ها با سود همراه هستند و سپرده‌های بانکی باید تبدیل به منابعی برای این بنگاه‌ها شده و منتهی به سود واقعی شود.

مصباحی مقدم افزود: در حال حاضر به پولی که در بانک وجود دارد سود داده می‌شود، در صورتی که این روش به طور کلی اشتباه بوده و باید روش بانکداری اصلاح شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آن چه که در بازار واقعی کالا و خدمات اتفاق می‌افتد باید تعیین کننده سود بانکی باشد.

این نماینده سابق مجلس افزود: سود بانکی زمانی عادلانه است که متناسب با بازدهی سرمایه باشد و تعیین نرخ سود بانکی به شکل موجود نقشی در جذب منابع بانکی و کنترل تورم نخواهد داشت.

وی در خصوص کارت‌های اعتباری که به جای وام در اختیار مردم قرار می‌گیرد گفت: این کارت‌ها می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که فقط برای خرید از آن استفاده شود.

مصباحی مقدم افزود: مردم نیز باید با این کارت‌ها از بنگاه‌هایی خرید کنند که کالاهای مورد نیاز آن‌ها و یا کالاهای سرمایه‌ای تولید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بین بانک و بنگاه‌ها ارتباط متقابل وجود داشته باشد، پولی که از بانک‌ها خارج می‌شود به جای این که در اختیار دلالی قرار گیرد در اختیار تولید قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۷۱٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha