۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
ظرفیت بی‌نظیر همدان در تولید ماشین‌آلات کشاورزی؛ امتیازی که نادیده گرفته می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

ظرفیت بی‌نظیر همدان در تولید ماشین‌آلات کشاورزی؛ امتیازی که نادیده گرفته می‌شود

همدان - در حالی نیاز کشاورزان همدانی به ماشین‌آلات کشت و کار با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش تولید و بالابردن ضریب مکانیزاسیون و بهره‌وری روزبه‌روز در حال افزایش است که باوجود کارخانه‌ای عظیم در همدان با تولید سالیانه یک هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات کشاورزی هنوز برخی ماشین‌آلات موردنیاز این بخش از خارج همدان تأمین می‌شود؛ اقدامی که جای سوال دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر اذعان مسئولان، استان همدان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود چراکه علی رغم داشتن ۱.۲ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

شهرهای استان همدان به نوعی باغ‌شهر قلمداد می‌شوند و این استان با دارا بودن یک‌هزار و ۶۷ روستا استانی سبز است که این روزها تلاش گسترده‌ای برای رقم خوردن مهاجرت معکوس روستاییان و ایجاد اشتغال برای آنان صورت می گیرد.

نگاه به آمار و ارقام منتشر شده بیانگر آن است که استان همدان در تولید بسیاری از محصولات در کشور رتبه‌دار است به گونه ای که در تولید انگور و کشمش، گردو، آلو، گوجه و سیب‌زمینی در کشور سرآمد است و در تولید محصولات راهبردی همچون گندم و جو همچنین کلزا نیز سهم عمده‌ای دارد.

تولید محصولات کشاورزی از مرحله آماده‌سازی زمین تا کاشت و مراحل برداشت نیاز به تجهیزاتی دارد که در کنار اشتغال کشاورزان برای رسته‌های دیگر صنعتی نیز اشتغال بالا و سودآوری ایجاد می‌کند

ناگفته پیداست که تولید محصولات کشاورزی از مرحله آماده‌سازی زمین تا کاشت و مراحل برداشت نیاز به تجهیزاتی دارد که در کنار اشتغال کشاورزان برای رسته‌های دیگر صنعتی نیز اشتغال بالا و سودآوری ایجاد می‌کند.

این موضوع بیان‌گر اهمیت و ارزش بالای اشتغال‌زایی کشاورزی است که در کنار تولید محصول چندین حرفه دیگر را فعال می‌کند به نحوی که به رونق تولید و جهش‌های اقتصادی می‌انجامد؛ اما لازمه تحقق این موارد آگاهی و تلاش مسئولان برای ایجاد زمینه مناسب و جذب سرمایه‌گذار است.

یکی از صنایعی که در کنار کشاورزی رشد می‌کند صنایع تبدیلی و فرآوری است که موجب سرازیری ارزش افزوده فراوان به استان می‌شود و اشتغال قابل توجهی نیز ایجاد می‌کند ضمن اینکه از هدر رفت تولیدات کشاورزی می‌کاهد.

کشاورزی همدان با توجه به تعداد بهره‌وران و میزان اشتغالی که ایجاد کرده در کنار صنایع تبدیلی و فرآوری، نیاز به ماشین‌آلات کشاورزی دارد که البته نیاز کمی هم نیست

اما این پایان راه نیست چراکه کشاورزی همدان با توجه به تعداد بهره‌وران و میزان اشتغالی که ایجاد کرده در کنار صنایع تبدیلی و فرآوری، نیاز به ماشین‌آلات کشاورزی دارد که البته نیاز کمی هم نیست.

همین ظرفیت بالا عامل تحریک سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش صنایع و تولید ماشین‌آلات کشاورزی است چراکه همدان در این زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران ظرفیت بالایی دارد.

نیاز کشاورزان همدانی به ماشین‌آلات کشاورزی با توجه به افزایش تولیدات و تلاش برای مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری روز به روز در حال افزایش است تا جایی که این امر می‌تواند به رشد صنایع مربوط به ماشین‌آلات کشاورزی در استان بینجامد که تاثیر بسیاری بر اشتغال‌زایی و حتی صادرات می‌تواند داشته باشد.

هجوم متقاضیان خرید تراکتور به جهاد کشاورزی همدان
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این‌باره با اشاره به هجوم متقاضیان خرید تراکتور به جهاد کشاورزی همدان و بی‌سابقه دانستن این میزان تقاضا، گفت: امسال پنج هزار و ۵۰۰ متقاضی برای خرید تراکتور در نوبت قرار گرفتند.

مهدی جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون استان همدان ۱.۹۲ اسب بخار است، وعده داد: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان همدان تا پایان امسال به ۱.۹۷ اسب بخار در هکتار خواهد رسید که این وعده برای سرمایه‌گذاران حوزه تولید ماشین‌آلات کشاورزی نوید رونق تولید و بازار را به همراه دارد.

جهانگیری تا پایان سال گذشته هیچ‌ متقاضی‌ای برای دریافت تسهیلات تراکتور نداشتیم اما امسال تقاضای این پنج هزار و ۵۰۰ کشاورز برای تراکتور بی‌سابقه است، گفت: دلیل این امر تفاوت فاحش قیمت تراکتور در کارخانه و بازار است.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امسال به علت افزایش متقاضی محدودیت‌هایی به وجود آمده است، اظهار کرد: کشاورزانی که تراکتورهای غیرمستهلک دارند در اولویت قرار نمی‌گیرند.

جهانگیری با اشاره به اینکه ۳۰ هزار و ۸۰ دستگاه تراکتور و ۱۴۶۲ کمباین در استان همدان وجود دارد، افزود: ۵۰ درصد ماشین‌های کشاوزی استان فرسوده محسوب می‌شود.

نحوه تولید محصولات کشاورزی و تجهیزاتی که کشاورزان برای زمین و محصولات خود به‌کار می‌گیرند تعیین‌کننده میزان فروش و صادرات است

ناگفته پیداست که استهلاک و فرسودگی ۵۰ درصد ماشین‌آلات کشاورزی در استان همدان چه ظرفیت بزرگی برای  افزایش بهره‌وری و تولید کارخانجات ماشین‌آلات کشاورزی است و البته این میزان فرسودگی یک تذکر تاسف‌آور هم در رابطه با میزان بالای هدر رفت تولیدات کشاورزی می‌دهد؛ چراکه نحوه تولید محصولات کشاورزی و تجهیزاتی که کشاورزان برای زمین و محصولات خود به‌کار می‌گیرند تعیین‌کننده میزان فروش و صادرات است.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه هدف افزایش درجه مکانیزاسیون است، اظهار کرد: امسال ۷۰۰ دستگاه به صورت تسهیلاتی به کشاورزان داده خواهد شد به طوری‌که در فاز نخست ۴۱۶ دستگاه به بخش کشاورزی استان همدان تزریق شده و در فاز دوم نیز ۳۱۰ متقاضی وجود داشت که به ۲۰۰ متقاضی تسهیلات داده شده و مابقی تا پایان سال جذب خواهد شد.

همین ظرفیت بالای اشتغال حوزه کشاورزی است که موجب شده کارخانه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی با وجود اینکه دیگر صنایع در شرایط خوبی به سر نمی‌برند همچنان رونق خود را حفظ کنند

همین ظرفیت بالای اشتغال حوزه کشاورزی است که موجب شده کارخانه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی با وجود اینکه دیگر صنایع در شرایط خوبی به سر نمی‌برند همچنان رونق خود را حفظ کنند.

در این میان گروه صنعتی ماشین برزگر همدان یکی از این کارخانجات است که در سال ۱۳۴۷ در فضایی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع تاسیس شده و در شهرک صنعتی بوعلی به ساخت و تولید ماشین‌هایی از جمله خاک ورزی و کاشت مکمل، ساخت و تولید تجهیزات کاشت، داشت و برداشت سیب زمینی، علوفه و کمباین غلات مشغول است.

۷۰ درصد کارخانه فعال و اشتغال‌زایی آن ۱۵۰ نفر به شکل مستقیم و ۴۰۰ نفر به شکل غیر مستقیم است

مدیرعامل کارخانه کمباین‌سازی ماشین برزگر همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این کارخانه سالیانه یک هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات کشاورزی را تولید می‌کند، گفت: در حال حاضر  ۷۰ درصد کارخانه فعال است که اشتغال‌زایی آن ۱۵۰ نفر به شکل مستقیم و ۴۰۰ نفر به شکل غیر مستقیم است.

حال اگر در نظر بگیریم که نیاز سالانه همدان به ماشین‌آلات کشاورزی بیش از پنج هزار دستگاه باشد جهاد کشاورزی همدان می‌تواند از این ظرفیت استانی بهره‌مند شود و کارخانجاتی مشابه ماشین برزگر همدان را ایجاد کرده و با بالا بردن ظرفیت تولید اشتغال چند برابری در استان ایجاد کند اما متاسفانه چنین اتفاقی نمی‌افتد.

از خاوری درباره تعداد کارکنان بومی کارخانه پرسیدم که وی در این‌باره گفت: ۹۸ درصد کارکنان کارخانه بومی هستند.

وی با تاکید بر اینکه در نیم قرن گذشته توانسته‌ایم در تولیدات‌ خود تنوع ایجاد کنیم که این امر خود موفقیتی برای ما محسوب می‌شود، افزود: البته این امر تنها موفقیت برای این کارخانه قلمداد نمی‌شود و موفقیتی فراگیر برای استان همدان است چراکه با توجه به وجود ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی در همدان، مسئولان جهاد کشاورزی می‌توانند انواع ماشین آلات را برای ساخت به این کارخانه سفارش دهند.

همچنان در زمینه برخی ماشین‌آلات با اینکه در استان همدان تولید داریم این تجهیزات از دیگر استان‌ها مثل اصفهان تهیه می‌شود

خاوری بابیان اینکه توانسته‌ایم ۹۰ مدل از انواع ماشین‌آلات کشاورزی را تولید کنیم درباره میزان شناخت کشاورزان استان همدان از تولیدات این کارخانه گفت: این شناخت وجود دارد اما همچنان در زمینه برخی ماشین‌آلات با اینکه در استان همدان تولید داریم این تجهیزات از دیگر استان‌ها مثل اصفهان تهیه می‌شود.

خاوری درباره دلیل خرید ماشین آلات از اصفهان ابراز بی‌اطلاعی کرد و توضیح داد: ماشین‌آلات کشت، داشت و برداشت سیب‌زمینی از اصفهان خریداری می‌شود و با توجه به اینکه همدان قطب تولید سیب‌زمینی کشور است تعداد این ماشین‌آلات که از اصفهان خریداری می‌شود بسیار بالاست و این در حالی است که ما این دستگاه را با همین کیفیت تولید می‌کنیم و عراق خریدار این ماشین‌آلات تولیدی ماست.

مدیرعامل کارخانه کمباین‌سازی ماشین برزگر همدان در پایان درباره مطالبه این نوع کارخانجات از دولت گفت: توقع ما این است که دولت کارخانجات را رتبه‌بندی کند و کارخانه‌های با سابقه بیش از ۲۰ سال درگیر بروکراسی‌های اداری نشوند کمااینکه در این رابطه خود کارخانجات با سابقه بالا حاضرند وجهی را به این منظور که روند بروکراسی اداری توسط کارکنان خود ادارات انجام شود اختصاص دهند و این توقع ماست که با سابقه بیش از ۵۰ سال تولید حمایت‌هایی در این باره داشته باشیم.

همدان رتبه دوم کشور در شاخص مکانیزاسیون کشاورزی را دارد
با توجه به اینکه همدان رتبه دوم کشور در شاخص مکانیزاسیون کشاورزی را دارد باید گفت این نیاز استان همدان است که کارخانجات مستقر در استان با حمایت‌ها گام در جهش تولید نهند و به افزایش اشتغال‌زایی آنها از سوی مسئولان توجه شود.

این درخواست نابجایی نیست که تولیدکننده و صنعت‌گری با سابقه نیم قرن فعالیت تولیدی انتظار حمایت و کاهش بروکراسی اداری را از دولت داشته باشد.

باعث تاسف است که در استان همدان با تولید بالای سیب‌زمینی ماشین‌آلات کشاورزی مرتبط با این محصول از استان دیگری خریداری شود در حالی‌که در داخل استان همین دستگاه‌ها تولید می‌شود.

ناگفته پیداست که این نوع نگاه به تولیدات استان همدان موجب دلسردی سرمایه‌گذاران خواهد شد و کاهش بهره‌وری و تولید و توسعه را به همراه خواهد داشت بنابراین انتظار می رود در استان کشاورزی همدان مسئولان بیشتر هوای بهره‌وران و تولیدکنندگان این حوزه را داشته باشند تا با حمایت‌ها گام در جهش تولید و اقتصاد بگذاریم و با باور ظرفیت‌ها، به رشد و توسعه استان کمک کنیم.

کد خبر: ۷۱٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha