۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
اعراب درصدد پیوند زدن برجام به سیاست منطقه‌ای ایران هستند
الشرق الاوسط:

اعراب درصدد پیوند زدن برجام به سیاست منطقه‌ای ایران هستند

طرح حضور کشورهای عربی در مذاکرات هسته ای با ایران به منظور پیوند زدن برجام به سیاست منطقه ای ایران است.

بازار؛ گروه بین الملل: آنچه موجب شد دولت اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بتواند با ایران تعامل کند و با آن به توافق دست یابد، جدا کردن پرونده هسته ای از سیاست منطقه ای ایران بود.

این مهم ترین علتی بود که ایران وارد مذاکره با گروه پنج به اضافه یک شد و متن توافق هسته ای نشان می دهد دیپلمات هایی بسیار حرفه ای از همه طرف ها از جمله ایران، در تدوین آن حضور داشته اند.

توافق هسته ای با ایران، با اعتراضاتی در منطقه مواجه شد که در رأس معترضان، اسرائیل بود. اما متاسفانه طرف های منطقه ای هیچ طرح جایگزینی که بتوان با جدیت آن را بررسی کرد ارائه نکردند. پذیرفتن این واقعیت برای آن که این کشورها بتوانند تعاملی درست با فرصت ایجاد شده با دولت جو بایدن داشته باشند، ضروری است.

برخی عرب ها گمان می کنند اسرائیل توانایی بیشتری برای ارائه طرح جایگزین برجام، به دیپلماسی آمریکا دارد ولی واقعیت این است که اسرائیل، ایران را خطری برای موجودیت خود می داند ولی طرحی مسئولانه و جدی برای ارائه در خصوص برنامه هسته ای و سیاست منطقه ای ایران ندارد.

به علت پیچیده بودن بازگشت مجدد آمریکا به برجام با شروط جدید که ممکن است ایران بپذیرد یا نپذیرد، دولت جو بایدن تدابیر سریعی در این خصوص اتخاذ نخواهد کرد. این وقفه، فرصتی برای کشورهای منطقه فراهم می کند تا به منظور دستیابی به طرحی جایگزین، با جدیت به  این مسئله فکر کنند.

در صورتی که آمریکا بخواهد برنامه هسته ای ایران را با امنیت منطقه ای یکجا جمع کند، مستلزم آن است که ایران با اسرائیل و کشورهای عربی بنشینند و درباره امنیت منطقه ای گفتگو کنند.

کشورهای عربی منطقه باید از دو موضوع بهره برداری کنند: نخست، مدت زمانی که دولت بایدن برای بازگشت به گفتگو با ایران یا درباره ایران به منظور بازنگری در تصوراتش از امنیت منطقه به آن نیاز دارد. دوم، مقامات دولت جدید آمریکا –البته به استثناء بایدن- اطلاعات جامعی درباره تاریخ منطقه و تحولات آن ندارند بنابراین می توان به شکلی جدید و ابتکاری، این تاریخ را به آنان یاد داد.

کد خبر: ۷۱٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha