۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
خام فروشی ۶۰ تن شیر در خراسان‌جنوبی/ صنایع فرآوری شیر نیاز به حمایت دارند
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند:

خام فروشی ۶۰ تن شیر در خراسان‌جنوبی/ صنایع فرآوری شیر نیاز به حمایت دارند

بیرجند- رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به خام‌فروشی حدود ۶۰ تن شیر خام از خراسان‌جنوبی گفت: صنایع فرآوری شیر در استان نیاز به حمایت دارند.

محمد علی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در خراسان‌جنوبی طی سال‌های گذشته حدود ۱۰ کارخانه فرآوری شیر فعالیت می‌کردند که بعد از تحریم‌ها به واسطه عدم توانایی در به روز کردن تجهیزات بسیاری از آنان تعطیل و برخی از آن با حدأقل ظرفیت فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: این صنایع نیاز به تسهیلات و حمایت‌های دولتی داشتند که در این بخش هم پشتیبانی‌های لازم صورت نگرفت.

رمضانی با اشاره به اینکه روزانه در خراسان‌جنوبی ۱۲۰ تن شیر تولید می‌شود، ادامه‌داد: از این میزان حدود ۵۰- ۶۰ تن شیرخام از خراسان‌جنوبی به سایر استان‌ها صادر و بعد از فراوری مجدد وارد خراسان‌جنوبی می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که در صورت حمایت و پشتیبانی ما در خراسان‌جنوبی توانایی فرآوری شیر خام را داریم و می‌توانیم شیر تولیدی در خراسان‌جنوبی را با فراوری و ارزش افزوده بیشتر و برند استان عرضه کنیم.

فعالیت سه کارخانه با تمام ظرفیت پاسخگوی فرآوری ۱۲۰ تن شیر است
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند گفت: نکته مهم و قابل توجه این است که اگر تنها سه کارخانه از این ۱۰ کارخانه با تمام ظرفیت فعالیت داشته باشند، پاسخگوی فراوری همه ۱۲۰ تن شیر تولیدی در خراسان‌جنوبی هستند.

رمضانی با تأکید بر اینکه خروج شیر خام از خراسان‌جنوبی و فرآوری آن در استان‌های دیگر و بازگشت مجدد آن به استان از جنبه‌های مختلف برای اقتصاد آسیب زا است، اظهارکرد: وقتی یک کامیون حامل شیرخام از خراسان‌جنوبی به استانی چون خراسان رضوی رفته و برمی‌گردد چه میزان سوخت مصرف می‌کند؟ آیا این سرمایه کشور نیست.

وی بیان‌کرد: در شرایطی ما امکان تهیه کالایی در استان نداریم ولی وقتی کارخانه فرآوری شیر در استان با حمایت‌های لازم می‌توانند این فراوری را انجام دهد چرا باید این سرمایه‌ها بیهوده هدر رود.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی بیرجند گفت: از طرف دیگر ما همیشه از جاده بیرجند به سمت قاین و مشهد به عنوان یک جاده خطرآفرین یاد کرده‌ایم و کاهش رفت و آمد همین کامیون‌هایی که از استان برای فرآوری کالا به خراسان رضوی می‌روند، می‌تواند در کاهش حوادث جاده‌ای تأثیرگذار باشد.

قادر به ایجاد ارزش افزوده بر شیرخام هستیم
رمضانی اظهارکرد: متأسفانه کارخانه‌های فراوری شیر ما مورد حمایت قرار نگرفته و ضعیف هستند که در این زمینه باید تدبیری اندیشید.

وی یادآور شد: متأسفانه خام فروشی شیر مانند خام فروشی برخی دیگر از کالاها از جمله مسائل و مشکلات بخش صنعت خراسان‌جنوبی است در صورتی که با فرآوری و ایجاد ارزش افزوده داشته باشیم هم دامدار، هم صنعتگر و هم مردم استان سود بیشتری از این بخش عایدشان می‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اگر کارخانه‌های فعلی در استان از شیرخام با فرآوری همین شیر پاستوریزه معمولی و ماست را تهیه کنند در خراسان‌جنوبی خریدار خود را خواهد داشت و زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان استان را نیز به وجود می‌آورد.

کد خبر: ۷۱٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha