۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
سبد خالی مصرف کنندگان از روغن؛ کمبود در بازار محسوس است
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

سبد خالی مصرف کنندگان از روغن؛ کمبود در بازار محسوس است

مشهد- کمبود روغن مایع در بازار یکی از گلایه‌ها و البته دغدغه‌هایی است که از مهر امسال به جان بازار افتاده و باوجود وعده مسئولان بازرگانی برای رفع مشکل روغن و تأمین آن اما هنوز با مشکل مواجه است و کمبود آن در بازار محسوس است.

بازار، گروه استان‌ها؛ مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازارهای اصلی شهر مشهد و عمده‌فروشان خیابان های مصلا و منطقه «سپاد» نشان می‌دهد که روغن مایع در بسیاری از فروشگاه‌ها و عرضه‌کنندگان با محدودیت روبرو است.

گفتنی است در حال حاضر به دلیل تفاوت فاحش قیمت بین روغن نرخ دولتی و هم‌چنین آزاد لذا بازار سیاه و کاذبی نیز در این شهر به راه افتاده است که این موضوع به گلایه و ابراز ناراحتی مصرف‌کنندگان دامن می‌زند.

درحالی‌که قیمت یک حلب ۵ کیلویی روغن جامد در فروشگاه‌های مواد غذایی به نرخ دولتی از ۵۵ هزار تومان تجاوز نمی‌کند اما قیمت همین قوطی روغن در بازار آزاد به نرخ ۱۳۵ تا ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نرخ دولتی با فاکتور آزاد
مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد درحالی‌که قیمت یک روغن مایع یک لیتر و ۸۰۰ گرمی بر روی بسته‌بندی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان درج‌شده است اما فروشندگان در بازار مصلا این محصول را به قیمت آزاد و به قیمت ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسانند و لذا پاسخی در برابر مغایرت قیمت درج‌شده باقیمت آزاد  به مصرف‌کنندگان نمی‌دهند.

گفتنی است فروش روغن مایع در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها در قابل‌خرید اجناس دیگر امکان‌پذیر است که همین موضوع نیز بسیاری از شهروندان را گلایه‌مند کرده است.

فروش روغن به ازای هر نفر فقط یک قوطی نیز بنا بر مشاهدات خبرنگار ما موجب ازدحام و هجوم خانوادگی به فروشگاه‌های سطح شهر شده است این در حالی است که برخی از فروشگاه‌ها برای فروش روغن از مشتریان خود کارت ملی دریافت می‌کنند که این موضوع نیز درزمره بیشترین شکایات مردمی قرار دارد.

مردم گزارش دهند
در همین راستا کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص تخلفات انجام پذیرفته و فروش خارج از شبکه روغن به بازار گفت: متأسفانه کمبود روغن و هم‌چنین تفاوت قیمت موجب سوءاستفاده برخی از فرصت‌طلبان و سودجویان در بازار شده که با جدیت با این تخلفات برخورد می‌شود.

عباس اخوان بابیان اینکه بازرسی‌های میدانی و دوره‌ای از فروشگاه‌ها بدون تعطیلی ادامه داشته و اتفاقاً بازرسی‌ها در حوزه دو کالای اساسی ازجمله روغن و برنج با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود، اظهار کرد: با همکاری سازمان صنعت و اتاق اصناف بازرسی‌ها با جدیت ادامه دارد و لذا بیشترین تخلفات مشاهده‌شده نیز به گران‌فروشی و مطابقت قیمت روی کالا باقیمت عرضه‌شده به مشتری بوده است.

وی بخشی از آشفتگی در بازار روغن را ناشی از فعالیت واسطه و افراد فرصت‌طلب عنوان کرد و افزود: فروشندگان موظف‌اند کالا را بر اساس قیمت درج‌شده بر روی اقلام بفروشند که در غیر این صورت این کار تخلف محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نسبت به احتکار و هرگونه گران‌فروشی به‌ویژه روغن حساسیت بیشتری نشان می‌دهیم، افزود: باتوجه‌به حساسیت این موضوع، توزیع‌کنندگان خرد و کلان اجازه  ذخیره‌سازی این محصول را ندارند.

متأسفانه از اردیبهشت‌ماه سال جاری ترخیص روغن به دلایلی ازجمله تأمین ارز با مشکلاتی مواجه شد و درنتیجه بخش خصوصی نیز در تأمین روغن خام با مشکل مواجه شده است

کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه روغن بااین‌حال در بازار توزیع‌شده و موجود است ادامه داد: احساس کمبود و گرانی به عطش خرید نیز دامن زده و لذا بسیاری از خانواده‌ها نیز به ذخیره‌سازی این کالا و بیش از مصرف مبادرت می ورزند.

وی تأکید کرد: در هر مکان و با دریافت هر گزارشی از سوی مردم مبنی بر گران‌فروشی، امتناع از عرضه یا فروش اجباری کالا از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری، بلافاصله بازرسان اصناف در محل حضور یافته و با متخلف برخورد قانونی خواهند کرد و لذا در این راستا ضرورت دارد تا شهروندان نیز در این مسیر بازرسان این سازمان را همراهی کنند.

درخواست افزایش سهمیه
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این رابطه به بازار گفت: تا ابتدای سال مشکلی برای تأمین روغن نبود و توزیع این کالای اساسی شامل حواله و یا سهمیه نمی‌شد.

علی غفوری مقدم در این رابطه اذعان کرد: متأسفانه از اردیبهشت‌ماه سال جاری به بعد ترخیص روغن به دلایلی ازجمله تأمین ارز با مشکلاتی مواجه شد. درنتیجه بخش خصوصی نیز در تأمین روغن خام با مشکل مواجه شده و در این مرحله شرکت بازرگانی دولتی ایران ذخایر راهبردی روغن خام را در اختیار شبکه تولید قرارداد.

وی بیان کرد: این فرآیند از خردادماه سال جاری شروع شد و اولین بار مقدار ۲۴۰۰ تن روغن به سهمیه خانوار در ماه محرم و صفر اختصاص پیدا کرد و پس‌ازآن  هم سهمیه ۲۰۵۰ تنی نیز در اختیار صنف و صنعت قرار گفت اما بااین‌وجود این حجم روغن جوابگوی نیاز خانوار، صنف و صنعت نبود.

غفوری مقدم در مورد دلایل گرانی روغن در بازار آزاد نیز تصریح کرد: نظارت‌های زیادی در این زمینه در حال انجام است، اما روغن در بازار آزاد ممکن است از کانال‌ها و شبکه‌های مختلف مثلاً خارج از استان نشت پیدا کند و در بازار آزاد به فروش برسد.

وی بابیان اینکه نیاز بخش صنعت مسلماً با این سهمیه‌ها کفایت نمی‌کند و لذا ما درخواست سهمیه افزایش را بارها از طریق استانداری و هم‌چنین وزارت خانه مربوطه پیگیری  کردیم ادامه داد: در قبال این درخواست‌ها البته قول‌های مساعدی هم داده‌شده است، که امیدواریم در هفته‌های آتی وضعیتمان ازنظر توزیع روغن بهتر شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید کرد: در شرایط فعلی آنچه از مسئولان و تصمیم گیران انتظار می‌رود برخورد جدی با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگانی است که با بی‌تفاوتی علیه معیشت مردم موجب اخلال در بازار شده‌اند و مردم را برای تأمین نیازهای اساسی‌شان با سردرگمی مواجه کرده‌اند.

وی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از روغن از روغن خام وارداتی تأمین می‌شود که بعد از ورود به کارخانه‌ها داخلی تصفیه و آماده مصرف در بخش صنعت و خانوار می‌شود لذا هر گونه تاخیر و یا مانع بر سر راه واردات به طور مسقیم بر فعالیت کارخانه ها و هم چنین تامین نیاز بازار تاثیر می گذارد.

تأثیر ارز در تأمین روغن
آن‌طور که فعالان و کارشناسان تصریح می‌کنند افزایش نرخ دانه‌های روغنی از سوی روسیه و بازارهای جهانی،تأثیرات افزایش قیمت جهانی بر بازار، تولید، افزایش تقاضا و افزایش کف قیمت خرید همسایه‌ها و رقبای ایران در بازار منطقه و کم شدن میل بازار جهان به ارائه خدمات به تجار ایرانی به دلیل مشکلات در پرداخت بهای خرید باعث شده که بازار ایران با کمبود روغن مواجه شود. 

در همین رابطه در داخل کشور نیز عواملی از جمله تاخیر در ترخیص، تخلیه  و حمل دانه های روغنی از  بنادر و سایر عوامل مانند فعالیت دلالان و یا قاچاق این کالا به افغانستان به مشکلات تامین و توزیع روغن در بازار دامن می زند.

کد خبر: ۷۱٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha