۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
دلیل گرانی‌های اخیر قیمت فولاد چیست؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

دلیل گرانی‌های اخیر قیمت فولاد چیست؟

حسینی کیا معتقد است که فولاد در برخی موارد حدود ۳۴ درصد بالای قیمت جهانی در داخل کشور به فروش می‌رود. از طرفی در بازار فولاد حدود ۳۰ میلیون تن تولید داریم که نزدیک به ۱۲ تا ۱۵ تن مصرف واقعی کشور است. اما چرا قیمت فولاد از قیمت جهانی هم گران‌تر است؟

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: مدتی است که قیمت گذاری دستور فولاد نقل محافل رسانه ای شده است. اما قیمت گذاری دستور فولاد یعنی چه؟

اوایل دی ماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت، جهت کاهش قیمت فولاد و محصولات فولادی، قیمت پایه شمش فولاد در بورس را معادل ۷۰ درصد قیمت کشورهای مشترک‌المنافع آسیای میانه CIS اعلام کرد. این مساله در حالی رخ داده است که در گذشته و با تصویب هیات دولت قیمت پایه شمش فولاد در ایران معادل ۸۰ درصد نرخ فولاد در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) تعیین شده بود.

طی ماه‌های گذشته نیز شیوه نامه «ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» توسط دولت ابلاغ شده بود که مخالف و موافق هایی داست. نکته اصلی این شیوه‌نامه کاهش توان صادراتی شرکت های فولادی بود.

در این شیوه نامه هم نحوه قیمت گذاری شمش فولاد معادل ۸۰ درصد قیمت فولاد در کشورهای CIS لحاظ شده بود.

مخالفان قیمت گذاری دستور برای عرضه تولیدات کارخانه‌های ذوب القایی در بورس کالا و محدودیت صادرات را از جمله ایرادات شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد می‌دانستند و درنهایت موافقان و مخالفان در جلسه‌ای با معاون اقتصادی رئیس جمهور نظرات خود را با وی در میان گذاشته و خواستار رسیدگی به موضوع شده بودند.

نمایندگان مجلس نیز به دلایل ایجاد امضاهای طلایی در صنعت فولاد کشور، توزیع رانت نجومی (معادل دو سال یارانه کشور) به دلیل دخالت دولت، کاهش ارزآوری صادرات فولاد به دلیل مانع تراشی برای صادرات شمش فولادی و ابهامات و تناقضات متعدد اجرایی و قانونی از جمله مغایرت با قانون توسعه نهادهای و ابزارهای مالی مخالف این دستورالعمل بودند.

نمایندگان مجلس معتقد بودند این شیوه نامه اثر منفی بر بازار سرمایه کشور دارد. چراکه این اثر کاهشی در اولین روز کاری بورس پس از ابلاغ شیوه‌نامه دولت مشاهده شد. دلیل آن هم کاهش درآمدهای صادراتی فولاد سازان و ارزان فروشی دستوری شمش و اسلب در داخل کشور است

با تمام این اوصاف هنوز تصمیم واحدی برای قیمت گذاری دستوری و اعمال قدرت دراین باره مخابره نشده است و بسیاری از فعالان سرمایه، وضعیت نامناسب این صنعت را همین معطلی یا دخالت هایی می دانند که دولت هراز گاهی انجام می دهد و به دلایل عمدی یا غیرعمدی بازار را بهم می ریزد.

درروزهای گذشته نیز درمورد قیمت گذاری دستوری فولاد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برگزار و مخالفت ها و موافقت ها درمورد این موضوع بررسی شد.

چرا قیمت فولاد از قیمت جهانی هم گران‌تر است؟
سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «بازار» ضمن اشاره به نحوه قیمت‌گذاری فولاد و وضعیت آن در بازارهای داخلی کشور بیان کرد: در بازار فولاد حدود ۳۰ میلیون تن تولید داریم که نزدیک به ۱۲ تا ۱۵ تن مصرف واقعی کشور است. اما چرا قیمت فولاد از قیمت جهانی هم گران‌تر است؟

وی افزود: دلایلی دارد که برخی از آن‌ها را شرح می‌دهم. در ابتدای زنجیره فولاد معافیت مالیاتی وجود دارد و این باعث می‌شود که تولیدکنندگان به سمت صادرات بروند. نکته دوم این است که سود فولاد در طول زنجیره آن توزیع نشده است و بیشتر در ابتدای زنجیره است تا انتهای زنجیره و ما باید به سمتی برویم که معافیت‌های مالیاتی را به انتهای زنجیره ببریم.

حسینی کیا تأکید می‌کند که بحث سوم، سامانه بهین یاب وزارت صمت است که آن‌هم باید به‌عنوان یک رگلاتور و تنظیم‌کننده مشخص ایفای نقش کند اما خیلی وضعیت خوبی ندارد. گاهی اوقات افرادی که مجوزهای کاغذی دارند سهمی را می‌گیرند و سپس در بازار می‌فروشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: برخی از واحدهای تولیدی به میزان اسمی که دارند سهم می‌گیرند، اما به همان میزان تولید ندارند. یعنی باید یک واحد تولیدی دو میلیون تن تولید داشته باشد اما در واقعیت ۵۰۰ هزار تن هم تولید ندارد.

او یادآور شد که با مجوزهای مچینگ که گاهی اوقات عرضه می‌کنند زد و بندی صورت می‌گیرد. بنابراین نبود سامانه تجارت موجب می‌شود تا رصد درستی انجام نگیرد و این اشکالات جدی در حوزه فولاد ایجاد شود.

فولاد ۳۴ درصد بالای قیمت جهانی به فروش می رسد
حسینی کیا افزود: موارد ذکرشده می‌تواند عواملی باشد که وضعیت بازار فولاد را به این روز کشانده است. فولاد در برخی موارد حدود ۳۴ درصد بالای قیمت جهانی در داخل کشور به فروش می‌رود.

این نماینده در انتها می‌گوید که به اعتقاد بنده اگر یکی دو اقدام صورت پذیرد این بازار فولاد سروسامان خواهد گرفت. یکی اینکه سود را به انتهای زنجیره ببریم و نکته دوم اینکه تا بخش داخل ظرفیتش تکمیل‌نشده است صادرات فولاد ممنوع شود و بحث تنظیم گری و نظارت در سامانه را جدی بگیرد تا هر واحد تولیدی که واقعی تولید می‌کند بتواند سهمیه دریافت کند.

کد خبر: ۷۱٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha