۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کمرنگ شدن نگاه سهامداری در معاملات سه شنبه بورس؛ چرا و چگونه؟!
توضیح متخصص بازار سرمایه از عامل موثر بر روند نزولی بازار

کمرنگ شدن نگاه سهامداری در معاملات سه شنبه بورس؛ چرا و چگونه؟!

اشتیاقی معتقد است که ابهامات در نرخ دلار باعث می شود که نگاه فعالان بازار به سمت سهامداری نباشد. یعنی اینطور نیست که کسی سهمی را با نگاه حضور در مجامع خریداری کند و عمدتا با نگاه نوسانگیری خرید و فروش ها صورت می گیرد که این نوع نگاه هم برای بازار مثل سم است.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: بعد از گذر از چند روز مثبت و سبزپوش بازار، امروز هم شاخص کل روند نزولی به خود گرفت. 

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به روند نزولی امروز بازار بورس و اوراق بهادار تهران و عوامل موثر بر آن به خبرنگار «بازار» گفت: موضوعی که هنوز برای بازار محل ابهام است و آقای همتی هم در صحبت هایشان بحث دلار را مطرح کردند که دلار را ما بنا داریم تا در زیر ۲۰ هزار تومان بیاریم وامروز شاهد بودیم که بازار به این صحبت ها واکنش نشان داد.

وی افزود: امروز در بازار صنایعی که با دلار آزاد به فروش میرسند مورد بی مهری بازار قرار گرفتند و از آن طرف شرکت هایی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی به فروش میرسانند امروز بازار خوبی داشتند.

اشتیاقی عنوان کرد: این نشان می دهد بازار کماکان نسبت به وضعیت دلار ابهام دارد. و تا نتوانند دلار را به قیمت مشخص برسانند پول های پارک شده با قدرت وارد بازار نمی شود.

اشتیاقی معتقد است آنچه که امروز هم شاهد بودیم این است که بازار همچنان ضعف در تقاضا دارد و نوسانگیران فعال هستند. و مشاهده کردید که دیروز با ۱۰ درصد افزایش سهام های شاخص ساز مجددا نوسانگیران فعال شدند.

اکنون نگاه فعالان بازار این است که سال بعد دلار می تواند ۲۴ هزارتومان تثبیت شود اما مسئولان و کسانی که سمتی در دولت دارند عددهای زیر ۲۰ را اعلام می کنند و نرخ های قابل پیش بینی با یکدیگر فاصله دارد

نرخ دلار اصلی‌ترین ابهام در بازار سرمایه
کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: بنابراین در بازار با این شرایط فعلا نگاه ها به سمت سهامداری نیست. یعنی کسی سهمی را با نگاه حضور در مجامع خریداری کند و عمدتا با نگاه نوسانگیری خرید و فروش ها صورت میگیرد که این نوع نگاه هم برای بازار مثل سم می ماند زیرا اصلا نمی شود و نوسان گیر باید در بازار باشد. به نظر من نگاه سهامداری باید در بازار جا بیفتد اما اگر این نگاه برای سهامداران ایجاد نشود متاسفانه بازار همین شکل و شمایلی که دارد را ادامه می دهد.

او ضمن تشریح اینکه نگاه سهامداری چه زمانی می تواند وارد بازار شود؟ گفت: زمانی که ابهامات برطرف شود. یکی از اصلی ترین ابهامی که بازار سرمایه اکنون با آن مواجه است نرخ دلار است. تاحدودی برای بازار مسجل شده است که نرخ سود بانکی بر همین محدوده خواهد ماند و بالاتر نمی رود و این موضوع به قطعیت رسیده و دیگر برای بازار ابهامی وجود ندارد.

اشتیاقی اضافه کرد: اکنون نگاه فعالان بازار این است که سال بعد دلار می تواند ۲۴ هزارتومان تثبیت شود اما مسئولان و کسانی که سمتی در دولت دارند عددهای زیر ۲۰ را اعلام می کنند و نرخ های قابل پیش بینی با یکدیگر فاصله دارد. این فاصله باید برداشته شود تا بتوان با نگاه سهامداری بازار را روبه جلو حرکت داد. با توجه به این موضوع باید منتظر بمانیم تا مشخص شود بازار چه روند را طی خواهد کرد.

اکنون نمی توانم سفارشی برای میانگین کم کردن داشته باشم. زیرا من نیز همان ابهام را دارم و نمی دانم چه اتفاقی می افتد. ازطرفی ممکن است گشایش های ارزی رخ دهد که به واسطه برگشت به برجام خواهد بود و اگر دولت و مجلس نظرشان بر دلار زیر ۲۰ هزارتومان باشد، امکان کاهش نرخ دلار وجود دارد

آیا میانگین گیری از ضرر سهامداران کم می کند؟
کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این که بخش عمده ای از سهامداران ضررشان همچنان بالای ۵۰ درصد است؛ آیا میانگین گیری از ضرر آن ها کم می کند؟ توضیح داد: واقعیت این است که شاخص در قیمتی که اکنون هست و قیمت سهام و شکت ها ارزنده است مشروط به اینکه دلار را زیر ۲۰ نبینیم. اگر دلار را زیر ۲۰ هزارتومان ببینیم بازار توانی ندارد که سهامداران با میانگین گیری ضررشان را جبران کنند. بنابراین اکنون می گوییم اگر دلار ۲۴ هزارتومان برای سال بعد باشد، شاخص کل می تواند تا ۱.۸۰۰ هزارواحد رشد کند تا پایان سال بعد اما اگر دلار زیر ۲۰ هزارتومان باشد ۱.۲۰۰ سقف شاخص خواهد بود.

او اظهارکرد: اکنون نمی توانم سفارشی برای میانگین کم کردن داشته باشم. زیرا من نیز همان ابهام را دارم و نمی دانم چه اتفاقی می افتد. ازطرفی ممکن است گشایش های ارزی رخ دهد که به واسطه برگشت به برجام خواهد بود و اگر دولت و مجلس نظرشان بر دلار زیر ۲۰ هزارتومان باشد، امکان کاهش نرخ دلار وجود دارد.

این تحلیلگر اشاره کرد: به نظر من برای میانگین گیری باید صبر کنند تا ابهام نسبت به نرخ دلار از بین برود. بازار ما یک بازار کامودیتی محور و به شدت وابسته به دلار است اکنون هم شرکت ها محصولات خود را با دلار ۲۴ هزارتومان می فروشند اگر قرارباشد دلار نیمایی آن ها ۱۸ تومان محاسبه شود، یعنی ۳۰ درصد فروششان کاهش پیدا می کند بافرض اینکه کامودیتی ها درهمین نرخ جهانی باقی بمانند و قیمت جهانی آن ها رشد خوبی داشت. دردورانی که به واسطه واکسن کرونا نگرانی ها کاهش یافت، رشد داشتند اما این رشد با کاهش نرخ دلار درکل از بین می رود.

اشتیاقی درانتها می گوید: ازطرفی قرار است نرخ سود بانکی از ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش پیداکند و p/e ۵ که سود بدون ریسک برای افراد ایجاد می کند،   p/e بازار نمی تواند کمتر از ۷ باشد زمانی که انتظارات تورمی کاهش پیدا می کند بنابراین با دلار زیر ۲۰ هزارتومان شاخص ۱.۲۰۰ خواهد بود اگر به ثباتی درمورد نرخ دلار بر قیمت ۲۴ هزارتومان رسیدیم آن زمان می توانند میانگین کم کنند و سهام ارزنده است. اما در قیمت های فعلی فروش مناسب نیست.

کد خبر: ۷۱٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha