۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۸
پرواز در مزرعه| توسعه کشاورزی نوین و ماشینی در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

پرواز در مزرعه| توسعه کشاورزی نوین و ماشینی در مازندران

ساری - امسال پهبادها در بیش از ۱۰ هزار هکتار از مزارع مازندران به پرواز درآمدند تا کشاورزی استان را با سرعت به سمت جهش تولید به حرکت درآورد.

بازار؛ گروه استان ها: با توسعه مکانیزاسیون، نبض تولید و زراعت در اراضی کشاورزی مازندران شتاب گرفت و بخش کشاورزی با سرعت به سمت جهش پیش می رود.  در حال حاضر نیمی از شالیزارها و گندمزارهای استان مازندران به صورت مکانیزه کشت و برداشت می شود و توسعه روند روبه رشد استفاده از پهبادها و ناوگان مکانیزه، روزهای خوشی را برای کشاورزی در استان مازندران نوید می دهد.

۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود و این استان قطب تولید بسیاری از محصولات نظیر مرکبات، برنج، گندم، گل وگیاه است.

علمی شدن کشاورزی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و مکانیزه علاوه برای افزایش میزان تولید و بهبود عملکرد، در کاهش هزینه های تابعه نیز تاثیر بسزایی دارد.

۱۰۰ متقاضی برای خرید پهباد ثبت نام کردند
مجید بهادری معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استفاده از پهبادهای کشاورزی در استان روبه رشد است، افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر متقاضی دریافت تسهیلات برای خرید پهبادهای کشاورزی شدند و برخی از این فناوری در مزارع استان بهره می برند.

وی با عنوان اینکه طبق برنامه یکساله و بسیار سریع با کمک بخش های مختلف سطح زیرکشت مکانیزه برنج در استان دوبرابر شده وبه ۱۰۰ هزار هکتار رسید، اظهار داشت: مکانیزاسیون سبب کاهش هزینه های تولید و افزایش محصول و بهره وری خواهیم شد.

معاون جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: در حال حاضر برداشت بیش از ۹۵ درصد شالیزارهای استان به صورت مکانیزه انجام می شود و در برخی روستاهای کوهستانی نظیر فریم، کشت برنج نیز مکانیزه انجام می شود.

در حال حاضر برداشت بیش از ۹۵ درصد شالیزارهای استان به صورت مکانیزه انجام می شود و در برخی روستاهای کوهستانی نظیر فریم، کشت برنج نیز مکانیزه انجام می شود

وی با اظهار اینکه اعتبارات توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در استان رشد یافته است، افزود: در سال جاری ۱۰۲ میلیارد تومان اعتبارات برای این بخش درنظر گرفته شد و پیش بینی می شود این میزان تا ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

بهادری با اظهار اینکه مازندران از استان های موفق در حوزه مکانیزاسیون برنج به شمار می رود، یادآور شد: باید کشاورزی علمی و نوین شود زیرا در ارتقای بهره وری تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی با عنوان سطح کشت مکانیزه در گندم در گذشته حدود پنج تا شش هزار هکتار بود که اکنون به بیش از ۲۰ هزار هکتار رسیده است، افزود: اکنون پاشش بذر به شکل مکانیزه انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مبارزه با آفات و بیماری ها را در ارتقای بهره وری محصولات مهم بیان کرد.

ضریب مکانیزاسیون به ۲.۹۹ اسب بخار رسید
در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون در استان مازندران به ۲.۹۹ اسب بخار رسیده که این میزان در سال ۹۲ ۱.۶۲ اسب بخار بوده است و توسعه کشاورزی نوین در شالیزارها و گندمزارها جزو سیاست های راهبردی در استان مازندران به شمار می رود.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سیاست راهبردی توسعه مکانیزاسیون برنج و گندم اظهار داشت: برداشت مکانیزه این دو محصول در سال ۹۲ حدود ۱۴۹ هزار هکتار بود که امسال به بیش از ۲۵۵ هزار هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر در کشت برنج ضریب مکانیزاسیون ارتقای چشمگیری داشته و از ۴۸ هزار هکتار سال ۹۲ به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه مازندران قطب تولیدات کشاورزی وباغی است، یادآور شد: برای توسعه مکانیزاسیون و خرید ماشین آلات و پهبادهای کشاورزی تسهیلات با نرخ مناسب در اختیار بهره وران قرار خواهد گرفت.

۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت شده است
طی سال های اخیر درخواست برای توسعه مکانیزاسیون در استان مازندران افزایش یافت و کشاورزی استان در مرحله گذار از حالت سنتی به صنعتی ونوین است.  عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تعریف خط اعتباری ویژه برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: با توجه به افزایش درخواست ها، تسهیلات بخش مکانیزاسیون نیز ارتقا یافته است و متقاضیان می توانند به ادارات کشاورزی مراجعه کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران ظرفیت های خوبی در تولیدات کشاورزی دارد، گفت: در سال جاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی از جمله مکانیزاسیون پرداخت شده است.

وی یادآور شد: امسال حدود هزار نفر با دریافت تسهیلات نسبت به خرید تجهیزات و اداوات کشاورزی از جمله نشاکار، پهباد، تراکتور، کمباین و غیره اقدام کردند.

وی مکانیزاسیون را یکی از سیاست های راهبردی دولت بیان کرد و با اشاره به رشد سطح مکانیزاسیون اراضی ومزارع دراستان گفت: استفاده از فناوری های نوین نظیر پهبادها از جمله رویکردها است.

شهیدی فر با عنوان اینکه استفاده از فناوری پهباد تا سا ل۹۲ چندان جایگاهی در بخش کشاورزی نداشته است، تصریح کرد: امسال پهبادهای در بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی و مزارع استان به پرواز درامدند و دربخش سمپاشی از این فناوری استفاده شد.

ایجاد اشتغال زایی مولد، توسعه تولید و ارتقای بهره وری از جمله مزیت های بهره گیری از مکانیزاسیون در کشت تولیدات به شمار می رود.

بیش از ۴۶۰ هزار هکتار اراضی باغی و مزرعه در استان مازندران وجود دارد که توسعه مکانیزاسیون می تواند علاوه بر بهبود عملکرد تولید، رنج و زحمت تولید را از دوش کشاورزی بردارد و در آشتی دادن جوانان و فارغ التحصیلان جویای کار با مزرعه وکار کشاورزی تاثیرگذار باشد.

کد خبر: ۷۱٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha