۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
بازار بدون حمایت حقوقی‌ها سقوط می‌کند
تحلیل روزانه بورس؛

بازار بدون حمایت حقوقی‌ها سقوط می‌کند

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات گفت: اگر بازار توسط حقوقی‌ها حمایت سنگین نشود، سقوط را در بازار شاهد خواهیم بود.

بازار؛ گروه بورس: بازار باز هم با وجود حمایت‌های حقوقی نتوانست رو به رشد باقی بماند. شاخص کل بورس در معاملات روز جاری بیش از ۱۷ هزار واحد افت را تجربه کرد. امروز اغلب سهم‌های بنیادی بازار با کاهش قیمت و فشار عرضه روبه‌رو بودند و همین شرایط باعث شد که ترس و ناامیدی سهامداران بیش از پیش باشد.

امروز علاوه بر نمادهای گروه فلزات اساسی، گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو و بانکی آژیر وضعیت قرمز را به صدا درآوردند و امروز هم در فشار فروش قرار داشتند. با این حال، هنوز هم بازار نتوانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند.

این روزها نوسانگیران بازار در حال بازی با سهم‌های خود هستند و قفس بازار سرمایه در حال حاضر بیش از مقدار معینی نوسان نمی‌کند و این نوسان‌ها آنقدر زیاد نیست که بتواند وضعیت بازار را تغییر دهد و میزان نوسان شاخص کل چه در زمینه مثبت و چه در زمینه منفی، کاملا یکسان است و باید در روزها آینده دید که چه پیش خواهد آمد تا بازار سرمایه بتواند دوباره به روند رو به رشد خود بازگردد، اما به گفته کارشناسان بازار سرمایه تا پالس مثبت به بازار القا نشود، همچنان باید کاهش‌های بازار را نظاره کنیم.

علت نوسانی بودن بازار امروز
مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت امروز شاخص کل اظهار کرد: نوسان بازار امروز بیشتر تحت تاثیر ارائه پیش‌بینی سود شرکت ملی صنایع مس ایران بود، به نحوی که ابتدا این سهم و سپس صنعت صف فروش شد. با توجه به محقق شدن عملکرد ۹ ماهه و سود ۸۶ تومانی، ارائه سود ۱۰۰ تومانی برای کل سال بر اساس نرخ‌های جدید فروش مس از نظر بازار قانع‌کننده نبود و گزارش بدی ارائه شد. البته افت نسبی ارز نسبت به دیروز هم موثر بود. بالا بودن نرخ بهره نیز همچنان مانع رشد با ثبات بازار خواهد بود.

وی ضمن رد کردن عقیده بازی حقوقی‌ها با سهام سرمایه‌گذاران حقیقی بازار تصریح کرد: معاملات امروز نشان داد حقوقی‌ها بیشتر خریدار و حمایت‌کننده بودند. در سهام شاخص‌ساز حقوقی هم تقریبا نیمی از عرضه‌های مردم را خریدند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دستکاری بازار گفت: دستکاری‌های بازار از سوی نهاد ناظر و شرکت بورس عمدتا برای جلوگیری از کاهش قیمت سهام بوده ولی به نظر می‌رسد بازار در هر صورت در ارزش اقتصادی متعادل می‌شود و تلاش‌های اینگونه صرفا در این مسیر اصطکاک ایجاد می‌کند. دستکاری‌های ناشران یا معامله‌گران هم برای برخی سهام قابل بررسی است، ولی سیستماتیک نیست.

قلی‌پور افزود: بازار زمانی از رکود خارج خواهد شد که با نرخ بهره به زیر ۱۵ درصد برسد، یا نرخ ارز به سطوح ۳۰ هزار و بیشتر برسد، شاهد سوبسیدهای دولتی سنگین در نرخ سوخت و خوراک و مواد اولیه و مالیات و نرخ بهره شرکتها باشیم و یا اینکه نرخ محصولات شرکت‌ها توسط وزارت صمت و نفت و بهداشت و غیره آزاد شود.

وی در خصوص پیش‌بینی روند معاملات فردای بازار خاطرنشان کرد: قیمت‌های آخر از پایانی کمتر بود، احتمال می‌دهم بازار منفی باشد، مگر اینکه حمایت سنگین حقوقی را شاهد باشیم.

کد خبر: ۷۱٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha