۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور از گاز تامین می‌شود
وزیر نیرو:

۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور از گاز تامین می‌شود

اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به عملکرد مقایسه‌ای دولت در بخش برق گفت: در بخش نیروگاهی از ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کشور به ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رسیدیم که تقریباً این رقم ۱۲ برابر شده است.

به‌گزارش بازار، رضا اردکانیان با اشاره به اقدامات انجام شده برای حرکت نظام به سوی توسعه اظهار کرد: باید در کنار کارهای انجام شده به مشکلات نیز بپردازیم و این امیدواری در نسل جوان پایدار بماند که این کشور چهل و سه سال است که علی‌رغم تمامی مشکلات سرپا و رو به جلو است.

وی اضافه کرد: ما وقتی در ۴۳ سال پیش سنگ بنای این نظام گذاشتیم در موضوع مهم جمع آوری فاضلاب و تصفیه فاضلاب که امری مرتبط با بهداشت عمومی مردم بوده و ارتباط مستقیم دارد، اقدامات مثبتی را انجام دادیم.

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، یعنی ما چهار تصفیه‌خانه در سراسر کشور داشتیم و این در حالی است که جمعیت کشور ۴۰ درصد جمعیت فعلی کشور بوده و در ثروت، منابع و غیره نیز بیشتر از این مقدار و در دسترسی به دنیا محدود نبود.

وی افزود: دیروز ما دویست و شصت و پنجمین تصفیه‌خانه فاضلاب را در کشور افتتاح کردیم که ۷۷ عدد از این تصفیه‌خانه‌ها در این دولت بوده است. در دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب به مدار بهره‌برداری آمده است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: امروز در استان کردستان شاخص جمعیت تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب از شاخص جهانی به مراتب بالاتر است، یعنی تعداد ۹ تصفیه‌خانه‌ که در حوزه فناوری بالاتر از سطح دنیا است در استان کردستان در حال فعالیت بوده که این نقش مستقیمی در سلامت مردم دارد.

به‌گفته وزیر نیرو این فاضلاب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز، صنعت و غیره استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به عملکرد مقایسه‌ای دولت در بخش برق یادآور شد: در بخش برق از ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کشور در ۴۲ سال پیش در حالی که جمعیت ۲.۳ برابر شده به ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رسیدیم یعنی تقریباً این رقم ۱۲ برابر شده در حالی که جمعیت ما ۲ برابر شده است.

اردکانیان با اشاره به مشکلات چند روز اخیر برق در کشور خاطرنشان کرد: من قبول دارم این روزها در فصل زمستان مشکلاتی به دلیل سرما داریم و البته فراموش نکنیم که مصرف سوخت نیروگاهی ما هم از طریق گاز بوده و حدود ۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور از گاز تامین می‌شود که این مهم نیز نقطه روشنی در کارنامه کشور است.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز در دنیا بعد از آمریکا، روسیه و ژاپن چهارمین کشوری هستیم که سهم عمده‌ سوخت نیروگاه‌هایمان گاز است که از پاک‌ترین سوخت‌ها بوده ولی چون مصرف خانگی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است مقداری محدودیت برای همکاران در وزارت نفت به وجود آمده است.

به‌گفته وی دهه فجر انقلاب اسلامی امسال همه مانند سالیان گذشته یادآور همه خوبی‌ها و همدلی‌ها و یک صدایی است. دیروز طرح‌های بزرگی در خراسان‌شمالی و کردستان افتتاح کردیم و ان‌شاءالله هفته آینده هم طرح‌های بزرگتری در استان‌های اردبیل و فارس به مدار بهره‌برداری برسانیم.

اردکانیان در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها نیز خاطرنشان کرد: در سال‌آبی که از اول مهر شروع تا آخر شهریور ادامه می‌یابد، از اول مهر تا دیروز مجموعه بارش‌ها در سطح کشور حدود ۸۸ میلی‌متر بود که به نسبت متوسط بلند مدت (۵۰ ساله) حدود ۲۴ درصد کمتر و به نسبت سال گذشته که یکی از پربارش‌ترین سال‌های پنج دهه اخیر بود، بارش‌های امسال متاسفانه ۴۲ درصد کاهش را دارد.

وزیر نیرو اضافه کرد: ما استفاده از مخازن سدها را در همین فرصت چهارماه به خوبی مدیریت کردیم. یعنی حجم آب موجود در مخازن کشور با توجه به بارش‌ها که میزان زیادی کمتر بوده ولی ما حجم آب موجود در کشور را به نسبت پارسال دو درصد کمتر داریم، به‌طوری‌که پارسال ۲۷ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدها داشتیم و امسال نیز حدود ۲۶.۵ میلیارد مترمکعب است که تمام تدبیر به‌کار گرفته خواهد شد تا تابستان مشکل خاصی نداشته باشیم.

به‌گفته وی، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا آخر زمستان این کسری جبران خواهد شد و امیدواریم مردم نیز با مراعات، مراقبت و مدیریت مصرف در بخش خانگی یاری‌گر باشند.

کد خبر: ۷۱٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha