۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد
استاندار آذربایجان شرقی:

آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد

تبریز- استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد که می توان از این مزیت درآمدزایی کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه راه‌آهن و محورهای مواصلاتی مانند رگ‌های بدن هستند که خون‌رسانی می‌کنند و اگر شبکه‌های ارتباطی قوی وجود داشته باشد، پشتیبانی و توسعه در بطن آن اتفاق می‌افتد، ادامه داد: راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز ۱۸ سال بود که وعده داده شده بود، در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسید و تلاش می‌کنیم تا تیر ماه سال آینده به ایستگاه خاوران برسد.

وی اظهار داشت: در بحث بزرگراه‌ها می‌توان به افتتاح آزادراه تبریز- سهند اشاره کرد، ضمن اینکه از بزرگراه تبریز-اهر هم تنها ۳ کیلومتر و از بزرگراه خواجه- ورزقان دو قطعه باقی مانده و قطعه اول تبریز- بازرگان نیز در دست اقدام است.

پورمحمدی با بیان اینکه توسعه، نیازمند منبع تامین‌کننده انرژی است، گفت: در چند سال گذشته چندین سد در استان افتتاح شده که می‌توان به  سد خداآفرین، حاجیلرچای، کلقان و قیزقلعه‌سی اشاره کرد.

وی ادامه داد: سدهای گردیان، شهید مدنی و شهریار هم به اتمام رسیده و با دستور رئیس جمهور برای رفع مشکلات این سدها ۳۵۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در حوزه برق نیز نیروگاه بادی آق‌کندی در میانه و سیکل ترکیبی هریس افتتاح شده و عملیات احداث نیروگاه سهند نیز آغاز شده و بازتوانی نیروگاه تبریز در دست اقدام است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش صنعتی، گفت: خط اتیلن پتروشیمی تبریز اتفاق بسیار بزرگی بود که در توسعه صنعت استان و ایجاد فرصت‌های شغلی نقش بسیاری دارد.

پورمحمدی ادامه داد: در بخش کشاورزی در دو سال گذشته وسعت کشت گلخانه‌ای سه برابر شده و محصولات کشاورزی و باغی به نسبت قابل توجه در حال افزایش است و صادرات غیرنفتی استان در این مدت با وجود مشکلات و تحریم‌ها به طور مداوم با ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش به ۳.۲ میلیارد رسیده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های برتر در زمینه معدن است و معادن غنی مس، طلا و کانی‌های فلزی در این استان وجود دارد، گفت: بر اساس میزان معادن مکشوفه و خلوص، مس ورزقان رتبه اول کشور را دارد و علاوه بر آن معادن مس بسیاری در نقاط مختلف استان وجود دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه توجه به بخش معدن در آینده استان نقش بسیار مهمی دارد، افزود: از این رو تولید مس کاتد و ذوب و پالایش ورزقان مصوب شده و پیمانکار آن به زودی معرفی خواهد شد .

وی اضافه کرد: نفلین‌سینیت سراب حدود ۵ میلیارد تن ذخیره دارد که عملیات اجرایی آن در سفر قبلی رئیس جمهور آغاز و قرار گاه خاتم به عنوان مجری پروژه انتخاب شده که اشتغال مستقیم و غیرمستقیم آن خواهد توانست شمال شرق استان را از نظر تولید فرصت‌های شغلی غنی و مهاجرت را معکوس کند.

پورمحمدی با بیان اینکه نفت و گاز، موقعیت لجستیکی و گردشگری سه مزیت بزرگ کشور است، گفت: آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد که می توان از این مزیت درآمدزایی کرد.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در قدیم چهارراه ارتباطی غرب و شرق بوده و اکنون به دنبال این هستیم که این موقعیت ژئوپولیتیک را احیا کنیم و در اولین قدم، راه آهن جلفا را از طریق نخجوان به شبکه سراسری بازار آسیای میانه و مرکزی وصل کنیم.

وی با اشاره به مزیت های گردشگری استان اظهار داشت: در آذربایجان شرقی بیش از یک هزار  و ۵۰۰ اثر ثبت شده ملی و بین المللی داریم و بیش از ۸۰ پروژه میراثی و گردشگری در استان در حال انجام است تا بتوانیم در طول زمان از این مزیت به درآمد و توسعه و رفاه دست یابیم.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه انقلاب ما ارزشی و فرهنگی است، گفت: علم و دانش پیش نیاز توسعه انسانی است و در این ۴۲ سال در کنار امنیت پایدار به توسعه علمی دست یافته ایم به طوری که ۵ درصد دانش جهان را ایران تولید می کند و رتبه ۱۵ بین کشورهای دنیا از نظر تولید علم و فناوری هستیم.

وی ادامه داد: با وجود تمام سختی هایی که استکبار جهانی بر ما اعمال کرده، توانسته ایم از نظر تولید و تبدیل علم به فناوری به خوبی پیشرفت کنیم و در بحث سلول های بنیادی، دانش هسته ای، صنایع دفاعی و نظامی رتبه های اول تا هشتم جهان هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت:  در دو سال گذشته ۱۴۲ شرکت دانش بنیان، ۲۱ مرکز رشد و ۲۳۷ واحد فناور در استان ثبت و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

کد خبر: ۷۱٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha