۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
زمستان داغ صادراتی در مازندران| بازارپسندی مرکبات
بازار گزارش می‌دهد؛

زمستان داغ صادراتی در مازندران| بازارپسندی مرکبات

ساری- کالاها و محصولات مازندران در فضای کرونا زده هم جاپای خود را در بازارهای خارجی باز کردند و سال خوبی برای صادرات در استان رقم خورد.

بازار؛ گروه استان ها: کرونا هم نتوانست مازندران راهیابی محصولات و کالاهای استان به بازارهای خارجی باشد و بازارهای جهانی تسلیم کالاهای استان شدند.

از مرکبات که شروع کنیم، امسال سال خوب و آوری برای محصولات استان بود و بیش از ۲۰۰ هزار تن از نوبرانه های مازندران روانه کشورهای خارجی شد. از روسیه گرفته تا کشورهای عربی و خلیج همیشه فارس، کام همه این کشورهای پرتقال های رنگین و آب دار مازندران شیرین شد.

کام شیرین جهان از مرکبات مازندران
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اشاره به روند روبه رشد صادرات انواع محصولات کشاورزی در استان گفت: میزان صادرات مرکبات در استان طی سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد رشد یافته است.

وی با عنوان اینکه محصولات استان به کشورهای مختلف جهان صادر شده است، افزود: مرکبات استان پرطرفدار است و وضعیت و روند صادرت در استان با ایجاد سورتینگ ها و انبارهای فنی رشد یافته است.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود میزان صادرات مرکبات در استان به ۲۰۰ هزار تن برسد، ارزش این میزان را دو هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با تکمیل پایانه صادرات محصولات کشاورزی، صادرات و بسته بندی محصولات به سمت مکانیزه شدن و صنعتی شدن در پیش است.

با تکمیل پایانه صادرات محصولات کشاورزی، صادرات و بسته بندی محصولات به سمت مکانیزه شدن و صنعتی شدن در پیش است

وی با اظهار اینکه گردش مالی صادرات مرکبات سبب رونق اقتصاد باغداری استان می شود، گفت: در حال حاضر کیفیت محصولات استان با ارتقای وضعیت انبارداری رو به رشد است.

کیوی هم از دیگر محصولات مازندران است که بازپسندی خاص خود را دارد و بازارهای جهانی مشتاق ورود این محصول از مازندران هستند و در سال جاری به رغم همه فراز و نشیب ها بیش از ۱۲۰ هزار تن از کیوی مازندران روانه بازارهای آن سوی آب ها شد.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که بخش زیادی قابلیت صادرات را دارد، مرکبات و کیوی را از محصولات مهم صادراتی استان بیان کرد.

۱۲۰ هزار تن کیوی صادر شد
وی با اشاره به رشد صادرات مرکبات و کیوی، اظهار داشت: امسال بیش از ۱۲۰ هزار تن محصول کیوی به ارزش بیش از ۱۶۰ میلیون دلار به کشورهای مختلفی نظیر هند، ازبکستان، بحرین، قطر و غیره صادر شده است.

خیریان پور وضعیت مناسب جوی، وجود بازارهای مناسب و توسعه زیرساخت ها را از جمله ظرفیت ها و قابلیت های استان برای صادرات و راهیابی به بازارهای هدف دانست و گفت: همچنین پایانه های صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی استان در حال تکمیل و نهایی شدن هستند که می تواند به روند توسعه صادرات کمک کند.

وی تاکید کرد: باید با برنامه ریزی و رفع موانع فراروی بتوانیم ماندگاری و حضور در بازارهای خارجی را افزایش دهیم و در این راه توجه به سلیقه و ذائقه مشتریان خارجی امری مهم است.

فصل برداشت مرکبات رو به پایان است و به رغم محدودیت های ناشی از کرونا و تحریم های ظالمانه، هر روز ۱۰ تا ۱۵ کانتینر مرکبات از مازندارن به مناطق مختلف صادر و ارسال می شود. اگرچه مازندران تا رسیدن به افق صادرات سه میلیارد دلاری فاصله زیادی دارد اما طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول و کالا در حوزه های مختلف به بیش از ۳۴ کشور جهان صادر کرده است.

روند صادرات مطلوب است
عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هر روز گواهی های مبداء به کشورهای مختلف برای صادرات در استان صادر می شود، روند و وضعیت صادرات را در سال جاری نسبت به قبل مطلوبتر توصیف کرد.

وی اظهار داشت: قطعا با تامین زیرساخت ها و رفع نقایص دستیابی به افق صادرات سه میلیارد دلاری ممکن خواهد بود زیرا در حال حاضر بیش از یک میلیارد دلار کالا در استان قابلیت صادرات دارد.

وی بالابودن هزینه ها و وجود تعرفه های سنگین و ناوگان حمل ونقل را از مشکلات فراروی صادرات در استان بیان کرد و گفت: تعرفه ترجیهی اوراسیا ظرفیت خوبی را برای صادرات ایجاد کرده بود و باید از این مزیت برای صادرات بهره گیریم.

مهاجر نوسانات نرخ ارز و سردرگمی تاجران و صادرکنندگان با بخش های ضدونقیض دولتی را از جمله موانع فراروی صادرات بیان کرد و گفت: بایدد برنامه مشخص و مدون برای توسعه صادرات در استان تدوین و ترسیم شود.

زمینه های تجارت نوین کالا را فراهم کنیم
مازندران در بخش های مختلف از جمله گل وگیاه و برنج نیز توان بالایی برای صادرات دارد اما به دلیل تامین نبودن زیرساخت ها سهمش از صادرات برنج تاکنون ۵۸ تن بوده است. اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت و پایانه صادرات برنج مازندردان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این پایانه ظرفیت صادرات محصولات کشاورزان را دارا است، تصریح کرد: باید زمینه های تجارت نوین وبورسی شدن کالاها از جمله برنج را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت انباری در این پایانه صادراتی بیش از چهار هزار تن است، افزود: برای نگهداری و انبار و صادرات محصول در این پایانه ظرفیت سازی شده است.

وی ادامه داد: بازارهای خوبی برای صادرات برنج مازندران در بازارهای خارجی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی ایجاد شده است، زیرا برنج استان دارای کیفیت بالایی است.

یزدان پناه خواستار برنامه ریزی برای جلوگیری از واردات برنج و توسعه ظرفیت ها برای صادرات این محصول شد.

 وجود پنج گمرک و سه بندر فعال در استان مازندران زمینه را برای صادرات محصولات به کشورهای مختلف حاشیه خزر و سی آی اس فراهم کرده است و تدوین برنامه و سند راهبردی جهش تولید وصادرات می تواند نام کالای مازندران را در بازارهای خارجی پرآوازه کند.

کد خبر: ۷۱٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha