۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
انتظار ۹۰ هزار تن برنج در بنادر برای اصلاحیه استاندارد
دبیر انجمن واردکنندگان برنج خبر داد

انتظار ۹۰ هزار تن برنج در بنادر برای اصلاحیه استاندارد

کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار کرد: متاسفانه دچار خود تحریمی شده‌ایم و واردات برنج پر محصول متوقف شده و ۹۰ هزار تن برنج در بنادر منتظر اصلاحیه استاندارد هستند.

به گزارش بازار، مسیح کشاورز با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی میزان واردات برنج گفت: تقریبا از خرداد ماه با توجه به تغییر نرخ ارز و عدم تعلق ارز ترجیحی به برنج و خروج برنج از کالاهای اساسی گروه الف، متاسفانه بخش خصوصی ۵۰ درصد کمتر واردات برنج را داشته است.

وی اظهار کرد: دلیل کاهش واردات، قیمت بسیار بالا و عدم امکان عرضه و تقاضا بوده است و مردم نمی‌توانستند برنج ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان را که تقریبا نزدیک به قیمت برنج‌های ایرانی است خریداری کنند و به نظر می‌رسد از سفره مردم خارج شده و جایگزینی نیز ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه باید از فرصت ایجاد شده به دو روش استفاده کرد، عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت برنج داخلی با وارداتی تقریبا یکسان است، دولت از مصرف‌کننده‌های برنج ایرانی حمایت کند. از طرفی می‌توانیم بخشی از واردات برنج پر محصول را عملیاتی کنیم.

وی متذکر شد: متاسفانه دچار خود تحریمی شده‌ایم و واردات برنج پر محصول متوقف شده و ۹۰ هزار تن برنج در بنادر منتظر اصلاحیه استاندارد هستند.

کشاورز تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد تقریبا می‌توان گفت امنیت غذایی به سال قبل برمی گردد وگرنه سلامت مردم تهدید خواهد شد و باید فکر جدی کرد.

در ادامه حسن نوروزی با بیان اینکه باید از تولید داخل حمایت جدی شود، گفت: با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم باید وزارت راه و کشاورزی و وزارت نیرو در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها از تولید داخلی حمایت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ما بهترین محصول را برنج را داریم باید تولید داخل را تقویت کنیم هم از نظر اقتصادی برای تامین معاش مردم خوب است و هم برنج قوت مردم است. اگر با وجود گرانی گوشت و لبنیات بخواهیم برنج را هم از سفره مردم خارج کنیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. خرید برنج با قیمت ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان در توان کارگران، بازنشستگان و اقشار آسیب پذیر جامعه نیست.

این نماینده مجلس با تاکید بر حمایت از کشاورزان بیان کرد: ما در دوره نهم انتزاع اختیارات را از وزارت صمت گرفتیم و به وزارت جهاد کشاورزی دادیم ولی سال ۱۳۹۸ به دستور رئیس جمهور این اختیارات دوباره به وزارت صمت داده شد باید این اختیارات گرفته شود و ما از تولیدکنندگان حمایت کنیم. نظر کمیسیون کشاورزی بسیار بر این امر مثبت است.

وی اظهار کرد: باید بر سیاست الگوی کشت کار کنیم و از طرفی از کشاورز را در تهیه سم و کود حمایت کنیم در این صورت دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

کد خبر: ۷۱٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha