۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
روزانه حدود یک کیلومتر لوله گذاری در خلیج فارس انجام می‌شود
وزیر نفت:

روزانه حدود یک کیلومتر لوله گذاری در خلیج فارس انجام می‌شود

زنگنه، وزیر نفت گفت: با توجه به فراز و فرودهای زیاد صنعت نفت کشورمان در چند دهه گذشته، اما در مجموع رشد بسیار خوبی داشته است.

به گزارش بازار، بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه در ۱۲ بهمن سال ۵۷ در تبریز بودم و در ورزشگاه سرپوشیده دانشگاه تبریز میان جماعت بسیاری که برای تماشای ورود امام خمینی (ره) از تلویزیون، بودم در همان لحظه بود که نظامیان وارد صدا و سیما شدند و با پخش سرود شاهنشاهی اعصاب همه را خرد کردند در آن دوران من فارغ التحصیل دانشگاه تبریز بودم و برای شلوغ کاری به میان جمعیت رفته بودم.

وی افزود: در پیش از انقلاب تلاش‌های زیادی برای بالا رفتن فروش نفت ایران شده بود در آن دوران تولید خوبی هم داشتیم البته پس از انقلاب اقدام به کاهش ۴ میلیون بشکه‌ای تولید نفت شد که بنده اعتقادی به این حرکت نداشتم.

او ادامه داد: تقریباً پیش از انقلاب حدود ۵ میلیون و خرده‌ای بشکه نفت تولید می‌شد که یک باره پس از انقلاب و در فروردین ۵۸ با کاهش ۴ میلیون بشکه‌ای به یک و هشت میلیون بشکه کاهش یافت پس از آن هم که جنگ شد و تأسیسات نفتی کشور آسیب دید.

زنگنه گفت: ذخایر کشف شده نفتی کشور پس از انقلاب از نظر ذخایر هیدرو کربو مایع و قابل استحصال در سال ۵۷ حدود ۵۸ میلیارد بشکه بود این در حالی است که پس از گذشت ۴۰ سال و برداشت بیش از ۳۵ میلیارد بشکه از این ذخایر، الآن ذخایر ما در حوزه نفت حدود ۱۵۹ میلیارد بشکه شده البته این رقم مربوط به ذخایر هیدروکربور مایع است. این یعنی ذخایر ما پس از ۴۰ سال بیش از ۲ برابر شده است.
وی درخصوص ذخایر گاز کشور پیش از انقلاب افزود: قبل از انقلاب ذخایر گازی کشور ۹ تریلیون متر مکعب گاز کشف شده داشتیم و الآن بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز است.

زنگنه تصریح کرد: صنعت گاز پس از انقلاب تقریباً رشد کرده است و گرنه پیش از انقلاب صنعت گاز محدود به پالایشگاه کوچکی در بیدبلند می‌شد و شبکه خطی از بیدبلند به آستارا معطوف بود و جمعیت کمی هم از گاز استفاده می‌کردند.

وی افزود: صنعت گاز ایران با انقلاب و صنعت گاز پارس جنوبی جهش کرد، پتروشیمی‌های ما هم به همین صورت بودند، زیرا تولیدات پتروشیمی ما قبل از انقلاب به ۲ میلیون تن هم نمی‌رسید، ولی حالا می‌توان گفت: تولید پتروشیمی ما سال آینده به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید البته در حوزه فناوری‌های تکنولوژیک هم رشد قابل ملاحظه‌ای به دست آورده ایم که اصلاً قابل قیاس با آنچه پیش از انقلاب بوده نیست البته بیش از ۴۰ سال از آن دوران می‌گذرد.

وزیر نفت گفت: هم اکنون در حوزه تجهیزات سخت افزاری و در بخش ساخت و ساز، شرایط مناسب و بسیار خوبی داریم به گونه‌ای که فکر نمی‌کنم در منطقه جایی وجود داشته باشد که به اندازه ما به توانمندی‌های تجهیزاتی دست یافته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد تجهیزات غیر دوار مان را در ایران تولید می‌کنیم و فقط یکی دو قلم از قبیل لوله‌های بدون درز ویژه را نمی‌سازیم که امیدواریم ظرف دو سال آینده این اقلام هم بومی سازی شود.
وی گفت: در این زمینه صنعت فولادسازی کمک بزرگی برای ما بوده است، زیرا بسیاری از تجهیزات ما با فولاد ساخته می‌شود.

زنگنه از دستیابی و کسب موفقیت در ساخت ورق‌های مخصوص انتقال مقاوم به گاز و نفت ترش در سال ۹۹ خبر داد و افزود: ماشین‌های دواری همچون توربین، کمپرسور و تلمبه‌ها که باید ساخته شود هم از وضع خوبی برخورداریم از این نظر هم شرکت‌هایی همچون مپنا و او. تی. سی در زمینه ساخت توربین فعالیت خوبی دارند و توربین و کمپرسورهای سنگین می‌سازند در مجموع، کشورمان حتی با ۱۵ سال قبل هم قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: در سال ۷۶ که وارد وزارت نفت شدم توانایی یک متر لوله گذاری دریایی را هم نداشتیم، ولی حالا برای ساخت اینگونه تجهیزات و ارائه توانایی ها، رقابت وجود دارد به حدی که روزانه حدود یک کیلومتر لوله گذاری در خلیج فارس انجام می‌شود.

کد خبر: ۷۱٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha