۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
تلاش کرمان برای ارزآوری؛ صادرات افزایش، واردات کاهش یافت
گزارش بازار؛

تلاش کرمان برای ارزآوری؛ صادرات افزایش، واردات کاهش یافت

کرمان– تحریم ها هر چند فرصت های واردات کالا را محدود کرده اما کرمانی ها با استفاده از فرصت مرزها تلاش خود را برای صادرات افزایش داده اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان هر چند منابع نفتی ندارد اما در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی ارزآور فرصت های مناسبی را خلق کرده و با توسعه کشاورزی، معادن و صنایع در حال برداشتن گام های بلند برای تبدیل شدن به یکی از استانهای ارز آور با تکیه برپتانسیل های اقتصادی است.

در یک سال گذشته با شیوع کرونا صادرات استان تحت تاثیر قرار گرفت، محدودیت های کشورهای طرف قرار داد کرمان از یک سو و مشکلات داخلی و محدودیتهایی که دولت اعمال کرد اقتصاد استان را تحت تاثیر قرار داد.

با این وجود آمار نشان می دهد صادرات کرمان در ۱۰ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است هر چند نرخ رشد صادرات کرمان کاهش یافته اما همچنان سیر صعودی صادرات حفظ شده است.

شیوع کرونا به خصوص در ماه های ابتدایی موجب رکود کامل در صادرات شد اما تولید پسته در سال ۹۸ نسبت به سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافت

محمد قنبری، کارشناس اقتصادی به خبرنگار بازار گفت: استان کرمان به صورت سنتی در زمینه تولید محصولات کشاورزی نقش قابل توجهی در صادرات و ارزآوری در کشور دارد که به صورت ویژه شامل پسته، مغز پسته، خرما و خشکبار می شود همچنین در سالهای اخیر صادرات محصولات کشاورزی بازار تره بار برای کشورهای عربی نیز در جنوب استان رونق گرفته است.

وی افزود: شیوع کرونا به خصوص در ماه های ابتدایی موجب رکود کامل در صادرات شد اما با توجه به اینکه تولید پسته در سال ۹۸ نسبت به سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافت این میزان تولید در سال ۹۹ صادر و موجب افزایش میزان صادرات در استان شد.

قنبری ادامه داد: صادرات خرما نیز کما بیش ادامه داشت و صادرات سایر محصولات اکثرا از طریق مرزهای خاکی و دریایی انجام شد.

وی افزود: کاهش میزان واردات به استان نشان می دهد تحریم ها تاثیر قابل توجهی داشته است با این وجود تلاش تولیدکنندگان داخلی توانسته بخشی از تحریم ها را دور بزند.

کرمان پنجمین استان صادراتی کشور
مدیرکل گمرکات استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: طبق آمار موجود استان کرمان طی سال گذشته عملکرد قابل قبولی در زمینه صادرات داشته است و پنجمین استان کشور در زمینه صادرات محصولات مختلف بوده است.

محمدرضا قادر افزود: شیوع کرونا محدودیتهای زیادی در زمینه مراوادت تجاری ایجاد کرد این مساله در همه کشورهای دنیا مشکلاتی را ایجاد کرد.

شیوع بیماری کرونا محدودیت های زیادی در زمینه مراوادت تجاری ایجاد کرد این مساله در همه کشورهای دنیا مشکلاتی را ایجاد کرد

وی افزود: آنچه در کشور ما روی داد توام شدن تحریم های ظالمانه و محدودیت های کرونایی بود با این وجود تلاش فعالان اقتصادی استان در زمینه تولید و صادرات موجب افزایش رقم های مرتبط با مراودات تجاری در استان شده است.

قادر ادامه داد: طی امسال تا ابتدای ماه جاری ۸۱۸ میلیون دلار کالا از گمرک استان کرمان صادر شده است.

وی ادامه داد: وزن این کالاها ۳۴۰ هزار تن بوده است که ۲ درصد افزایش در زمینه وزنی داشته است.

رشد صادرات کرمان

مدیرکل گمرکات استان کرمان بیان کرد: با وجود همه محدودیت های موجود اما ارزش ارزی این کالاهای هم ۲۶ درصد رشد کرده است.

وی مهمترین اقلام صادراتی استان کرمان را پسته، مغز پسته، خشکبار، خرما، محصولات کشاورزی، مس، سرامیک  فرومولیبدن اعلام کرد و افزود: افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، روسیه، چین، امارات، هند، آلمان و ایتالیا در صدر کشورهایی هستند که کالاهای مختلف را از ایران وارد کرده اند.

قادر اما این نکته را نیز گفت که به دلیل صادرات کالاهای تولیدی استان کرمان از گمرکات استانهای دیگر به خصوص استان های که مرز زمینی دارند آمار دقیق صادرات استان کرمان مشخص نیست.

وی ادامه داد: یک میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار کالا از استان کرمان و گمرک سایر استان ها صادر شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

پسته صادرات کرمان را نجات داد

قادری ادامه داد: بیشترین سهم مربوط به کالای کشاورزی بوده است که شامل یک میلیارد و ۴۷ میلیون دلار بوده است و بعد از آن تولیدات صنعتی با ۶۶۵ میلیون دلار قرار دارد و در رده بعد محصولات معدنی قرار گرفته است.

وی گفت: طبق روال همیشگی میزان صادرات استان در ماههای پایانی سال افزایش می یابد و پیش بینی می کنیم روند صادرات محصولات همچنان ادامه خواهد داشت و استان کرمان رتبه قابل قبولی در خصوص ارزآوری در اختیار خواهد داشت.

۳۱۵ میلیون دلار کالا در این مدت به استان کرمان وارد شده است که این شاخص کاهش را نشان می دهد و ۴۷ درصد از نظر ارزی روند نزولی را شاهد هستیم

مدیرکل گمرکات استان کرمان ادامه داد: در مجموع می توانیم به این آمار اشاره کنیم که ۵۶ قلم کالا به ۶۰ کشور صادر شده است.

وی در خصوص واردات نیز بیان کرد: ۳۱۵ میلیون دلار کالا در این مدت به استان کرمان وارد شده است که این شاخص کاهش را نشان می دهد و ۴۷ درصد از نظر ارزی روند نزولی را شاهد هستیم.

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهار کرد: یکی از سیاست هایی که در استان کرمان باید دنبال شود تولیدات صادرات محور است، هر چند در زمینه کشاورزی استان کرمان مزیتهای قابل توجهی دارد اما صادرات فله ای و خام فروشی و عدم تبدیل به محصولات بالا دستی موجب می شود کشورهای دیگر از کالاهای ما به عنوان کالای واسطه ای استفاده کنند.

در بخش معدن نیز عملا محصولات معدنی مواد اولیه بخش صنعت استان محسوب می شود چون سعی داریم از خام فروشی به ویزه در بخش معدن جلوگیری کنیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در بخش صنعتی استان کرمان گام های ابتدایی را برداشته است و برای اینکه بتوانیم به سمت تولیدهای صادرات محور در بخش صنعت حرکت کنیم باید به سمت بازاریابی پیش برویم در حالیکه اکثر تولیدات داخلی صنعتی کشور به دلیل تحریم ها در بخشهای مختلف صنعتی در داخل کشور مصرف می شود و در واقع به استان های دیگر کشور صادر می شود.

پور ابراهیمی بیان کرد: در بخش معدن نیز عملا محصولات معدنی مواد اولیه بخش صنعت استان محسوب می شود چون سعی داریم از خام فروشی به ویژه در بخش معدن جلوگیری کنیم.

تولید صادرات محور در دستور کار باشد
وی گفت: مردم کرمان باید بدانند در تمام بخش های تولید باید به دنبال تولید صادرات محور باشند و ارز وارد کشور کنند.

وی بیان کرد: بازاریابی، برندینگ، بسته بندی و تولید بر مبنای نیاز کشورهای وارد کننده بسیار مهم است و باید در قالب گام های علمی و عملی در این خصوص حرکت کنیم.

با وجود تحریم ها و مشکلات عمده ای که در استان کرمان وجود دارد به نظر می رسد افزایش صادرات در استان کرمان نه به دلیل افزایش تولید محصولات متنوع و استراتژیک است بلکه تولید پسته موجب شده که صادرات کالا از استان کرمان افزایش یابد.

در صورت تدقیق در زمینه سایر تولیدات می توان دید که عدم مدیریت به خصوص در زمینه بازرگانی خارجی موجب شده که استان کرمان با داشتن پتانسیل های برتر اما همچنان با جایگاه حقیقی خود در زمینه صادرات فاصله داشته باشد.

کد خبر: ۷۱٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha