۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
صنعت کشتیرانی مازندران لنگر انداخت| ریسک صادرات از بنادر
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت کشتیرانی مازندران لنگر انداخت| ریسک صادرات از بنادر

بهشهر- سالانه حجم زیادی از صادرات مازندران از طریق بنادر و گمرکات دیگر استان ها انجام می شود و نبود تجهیزات و امکانات مناسب کشتیرانی حلقه مفقوده به شمار می رود.

بازار؛ گروه استان‌ها: وجود پنج گمرک، سه بندر و پایانه های صادراتی و ظرفیت های کشتیرانی در مازندران در حالی است که هم اینک بخش قابل توجهی از کالاها و محصولات استان از دیگر بنادر و گمرکات صادر می شود.

رمز گشایی از حلقه مفقوده در فرایند صادرات محصولات مازندران، لزوم به روزرسانی و تجهیز ناوگان کشتیرانی را در حوزه دریای خزر و مازندران الزامی می سازد. چرا که در حال حاضر به رغم وجود ظرفیت های بندری، شرکت های مهم و دارای برند وتاجران استان ترجیح می دهند، رنج سفر را به جان بخرند و کالاهایشان را از دیگر مبادی صادر کنند.

اشکالات و ایرادات موجود در صنعت کشتیرانی مازندران و نبود کانتینرهای مجهز از جمله عواملی است که ریسک صادرات را در بنادر مازندران افزایش می دهد.

شرکت های مازنی از بنادر دیگر استان ها کالا صادر می کنند
احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه در زمینه کامیون های یخچال دار و کانتینرها نسبت به دیگر مناطق کمتر مورد توجه قرار گرفتیم، افزود: با توجه ظرفیت های بالای مازندران در حوزه صادرات در بخش تجهیزات کشتیرانی باید حمایت های لازم صورت گیرد.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر برخی شرکت های استان از تجهیزات بندری دیگر استان ها برای صادرات کالا استفاده می کنند، افزود: وجود بنادر و گمرکات فعال در استان نشانه ظرفیت های حمل و نقلی است و باید برای رفع مشکلات موجود برنامه ریزی کرد.

حسین زادگان به تولید انواع محصولات کشاورزی و شیلاتی در استان اشاره و اضافه کرد و گفت: برای کاهش هزینه های حمل و نقل باید از مسیر دریایی برای صادرات استفاده کنیم و تاکنون تعرفه های ترجیهی برای صادرات به کشورهای حاشیه و اعضای اوراسیا درنظر گرفته شده است.

برای کاهش هزینه های حمل و نقل باید از مسیر دریایی برای صادرات استفاده کنیم و تاکنون تعرفه های ترجیهی برای صادرات به کشورهای حاشیه و اعضای اوراسیا درنظر گرفته شده است

وی با اشاره به تامین زیرساخت های مناسب حمل ونقل ریلی از جمله اسکله رو - رو در بندر امیراباد، گفت: از نظر حمل ونقل کانتینری با موانعی روبرو هستیم که باید نسبت به نوسازی و تامین تجهیزات اقدام شود.

حسین زادگان با عنوان اینکه در تامین کانتینرهای یخچال دار با مشکل مواجه هستیم، گفت: با رایزنی با کشتیرانی خزر قرار شد کانتینرهای مجهز و یخچال دار در بندر امیرآباد فراهم شود.

استانداری مازندران یادآور شد: در حال حاضر ۱۰ کانتینر سردخانه دار در بندر امیراباد فعالیت دارد و مشکلی برای صادرات انواع محصولات کشاورزی و شیلاتی به کشورهای حاشیه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با حضور شرکت کشتیرانی خزر شاهد رونق بخشی به صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی در حوزه کشورهای حاشیه و خزری خواهیم بود.

 مازندران به عنوان استان ساحلی و تولیدکننده انواع محصولات کشاورزی نیازمند تعامل با کشورهای همسایه است و تقویت ناوگان کشتیرانی می تواند فرایند صادرات کالاها را از استان تسهیل بخشد.

کانتینرهای یخچال دار نیاز مازندران است
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به موانع صادرات دریایی اظهار داشت: در بندر امیرآباد و دیگر بنادر استان ظرفیت های خوبی برای صادرات ایجاد شده است اما شاهد هستیم بسیاری از کالاهای استان با مشقت فراوان به استان های دیگر می رود و از آن جا به سایر کشورها اعزام می شود.

وی مهمترین نیاز را برای توسعه صادرات دریامحور تامین کانتینرهای یخچال دار بیان کرد و گفت: در حال حاضر کالاهای استان به نام دیگر استان ها ومناطق برای صادرات ثبت می شود و اگر کشتی و کانتینرهای یخچال دار در بنادر استان تامین شود، کالاها و تولیدات از بندر امیرآباد به مقصد صادراتی حمل خواهد شد.

مهاجر با عنوان اینکه شرکت های کشتیرانی باید برای بهره مندی صادرکنندگان مزیت های رقابت ایجاد کنند، گفت: در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات صادرکنندگان رغبتی به استفاده از کانتینرهای یخچال دار موجود در بندر امیراباد ندارند و باید مشکلات حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خواستار پیگیری و اصلاح مشکلات موجود در حمل ونقل و کشتیرانی برای صادرات محصولات کشاورزی استان شد.

ناوگان کشتیرانی در مازندران تقویت شود
در عین حال منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران خواهان تقویت ناوگان کشتیرانی، کانتینرهای یخچال دار برای توسعه صادرات شد و گفت: انبارشدن و عدم ترخیص کالاهای اساسی از جمله مشکلات بنادر استان و امیرآباد است که باید در این زمینه نیز تدبیر شود.

زارعی با عنوان اینکه اولین شهرک تخصصی به مساحت هزار هکتار در شرق مازندران در حال احداث است، ساخت این شهرک و پایانه نفتی را از دیگر ظرفیت ها برشمرد و گفت: باید برای صادرات نفت به کشورهای منطقه نیز برنامه ریزی کنیم.

وی خواستار فعال شدن شرکت خزر برای اکتشاف نفت خزر و صادرات آن شد و گفت: سکوهای نفتی که درگذشته در شمال ایجاد شده بود، باید فعال شوند زیرا این فعالیت سبب رونق اقتصادی منطقه می شود.

وجود بازار ۵۰۰ میلیون نفری حاشیه دریای خزر در حالی است که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها تنها ۳۰ درصدی از ظرفیت های صنعت کشتیرانی فعال است و رفع موانع می تواند به توسعه نفوذ در بازارهای حاشیه کمک شایانی داشته باشد.

راه اندازی پایگاه کشتیرانی و ثبت شرکت کشتیرانی در مازندران از جمله نیازهایی است که می تواند روند توسعه صادرات از مسیر دریا را در مازندران شتاب بخشد. از سوی دیگر بهبود خدمات کتیرانی، کاهش هزینه های بندری، تشکیل میز صادراتی، افزایش سرعت تخلیه وبارگیری و کنترل واسطه ها می تواند به فرایند حمل ونقل دریای کمک کند.

کد خبر: ۷۰٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha