۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در روز شنبه| انتظار بازاری مثبت برای یکشنبه
تحلیل روزانه بورس؛

تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در روز شنبه| انتظار بازاری مثبت برای یکشنبه

کارشناس بازار سرمایه رشد امروز شاخص کل را مدیون سهامداران حقوقی و نهادهای دولتی دانست که از بازار حمایت کردند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز قطار بازار سرمایه دوباره روی ریل صعودی حرکت کرد و در معاملات روز جاری، علاوه بر سهم‌های بنیادی بازار، بسیاری از سهم‌های دیگر هم با تراکنش معاملاتی بالای خود روی بازار تأثیر گذاشتند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، در صورتی که بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار کاهش نرخ دلار را داشتند و این ارز در دو روز گذشته بالاتر رفته است، بسیاری از آن‌هایی که از بازار خارج شده بودند، دوباره روی به تالار شیشه‌ای آورده‌اند و حمایت‌های بازار هم از طرفی باعث شده است تا شاخص کل بالاتر برود، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها بازار ای هفته به نظر نوساناتی داشته باشد که نتواند زیاد شاخص را بالاتر از قبل ببرد.

شاخص کل بورس امروز از همان ابتدا روی ریل صعودی قرار گرفته بود و به سرعت، مسیر خود را طی کرد چراکه امروز اکثر سهم‌های بزرگ بازار سبزپوش بودند و سهم‌های کوچک هم با تراکنش زیادی خرید و فروش می‌شدند. با این حال، شاخص کل تا انتهای معاملات، 39 هزار واحد رشد کرد. شاخص هم‌وزن نیز که امروز همراه شاخص کل جابجا می‌شد تا پایان معاملات بیش از 7 هزار واحد افزایش یافت.

با این حال، امروز صنایع اصلی بازار ازجمله خودروسازی، فرآورده‌های نفتی و همچنین فلزات اساسی وضعیت خوبی را داشتند و اکثر آن‌ها با خرید زیادی روبه‌رو شده بودند و این در حالی است که صنعت انتشار و چاپ بیشترین عرضه را تجربه کرد و در نهایت سهم‌های آن در کنار صنایع غذایی، بیش از  دو درصد افت قیمت را تجربه کردند. با این حال هنوز هم باید منتظر باشیم تا ببینیم که نتیجه این نوسان‌های بازار به چه صورت رقم خواهد خورد و در روزهای آینده چه سرنوشتی را برای بازار خواهیم داشت. البته برای پاسخ به این سؤالات و علت رشد شاخص کل بازار به سراغ کارشناس این بازار رفته‌ایم تا بیشتر دلایل را بررسی کنیم.

حمایت حقوقی ها بازار را سبز کرد
مهدی قلی‌پور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با علت شاخص کل بورس در معاملات روز جاری اظهار کرد: بازار امروز تحت تاثیر حمایت حقوقی‌ها (عمدتا نهادهای دولتی) در روز چهارشنبه بود، به نحوی که تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در اکثر نمادهای شاخص ساز، منفی بود و رکورد ماهانه را زد و امروز اول وقت هم ادامه یافت و سپس با بازگشایی بازار ارز، روند کلی بازار مثبت شد. البته در این میان، بسیاری از سهم‌های  بزرگ و شاخص‌ساز به ارزش ذاتی رسیده‌اند و به نوعی کف قیمت‌ها را تجربه می‌کنند ولی در سهام با P/Eهای بسیار زیاد و عمدتاً کوچک همچنان حباب وجود دارد، البته کل بازار نزدیک ارزش ذاتی است.

سهم ها به ارزش ذاتی خود نزدیک شده اند
وی با اشاره به اینکه رشد امروز نمی‌تواند آغاز روند صعودی بازار باشد، تصریح کرد: این رشد می‌تواند نشان دهنده ایجاد یک سطح حمایت قوی برای بازار باشد چراکه از یک طرف عمده صنایع و سهام بزرگ به ارزش ذاتی نزدیک شده‌اند و احتمال کاهش بیشتر، کمتر است، ولی از طرف دیگر، بازار با نرخ بهره فعلی و نرخ ارز ۲۵ هزار تومانی انتظار رشد آنچنانی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قطعا نرخ ارز هم بر ارزش جایگزینی (ارزش دلاری) بازار اثرگذار است و هم بر درآمد و فروش شرکت‌ها (اثر مستقیم بر صادر کنندگان و شرکت‌هایی که محصولاتشان با نرخ‌های جهانی قیمت می‌خورد و اثر غیر مستقیم بر روی سایر شرکت‌ها که رشد ارز با تأخیر نرخ محصولات و خدماتشان را افزایش می‌دهد) و همچنین رشد ارز اثر منفی بر بهای تمام شده مواد اولیه و قطعات یدکی بسیاری از شرکت‌ها وهزینه عای تأمین مالی ارزی می‌گذارد. در کل بازار  بورس (بدون فرابورس) ارزش دلاری حداقل ۱۵۰ میلیارد دلاری دارد که با نوسان ارز تغییر می‌یابد.

قلی‌پور درباره عوامل خارجی تأثیرگذار روی بازار مطرح کرد: تحولات بازار ارز مهم‌ترین عامل خارجی اثرگذار بر بورس بود؛ همچنین زمزمه‌های بازگشت به پیش‌بینی بودجه توسط شرکت‌ها هم برای شرکت‌های بزرگ و رشدشان اثر روانی گذاشت، اظهار نظرها در حوزه برجام هم اثرگذار بودند، ولی مهمترین مسئله، حمایت سنگین نهادی از روز چهارشنبه از سهام شاخص‌ساز بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این که قیمت‌های آخرین معامله در اکثر سهم‌ها از قیمت‌های پایانی بیشتر بود، بدیهی است که بازار فردا مثبت شروع شود، ولی از ساعت یازده باید بازگشایی بازارهای ارز و طلا را رصد نمود، برای بازار دوشنبه هم باید علاوه بر بازارهای داخلی، مترصد بازگشایی بازارهای جهانی بود. این احتمال وجود دارد که یکشنبه بازار مثبت، دوشنبه متعادل و دو روز آخر هفته راکد باشد.

کد خبر: ۷۰٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha