۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
تجارت تهاتری با مکانیسم مورد قبول ایران و اندونزی اجرایی شود
در دیدار رایزن اقتصادی سفارت اندونزی با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مطرح شد؛

تجارت تهاتری با مکانیسم مورد قبول ایران و اندونزی اجرایی شود

کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با رایزن اقتصادی جدید سفارت اندونزی پیشنهاد داد تا برای پیشبرد اهداف مشترک ایران و اندونزی، تجارت تهاتری برای واردات و صادرات با مکانیسم مورد قبول دو کشور استفاده شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، با رایزنان اقتصادی جدید سفارت اندونزی در تهران، با هدف توسعه روابط دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در این دیدار با اشاره به این که اندونزی، بزرگترین و پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان دنیا بوده که از پتانسیل‌های خوبی برای همکاری برخوردار است، افزود:روابط اقتصادی رو به رشد در سال‌های گذشته بیانگر اراده دو ملت بر توسعه همکاری‌های اقتصادی است.

طبق توضیحات معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، در سال ۲۰۱۱، حجم تجارت دو جانبه بین دو کشور به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید. او در همین زمینه خاطرنشان کرد: با توجه به زمینه های فراوان موجود برای همکاری، حجم روابط تجاری بین ایران و اندونزی با تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا کاهش یافته و در سال ۲۰۱۹ به ۲۴۰ میلیلون دلار رسید که خوشبختانه در ۹ ماهه سال ۲۰۲۰ این رقم به ۷۴۰ میلیون دلار افزایش یافته است. این امر نشانگر وجود ظرفیت بالا برای توسعه همکاری دو ملت است.

کرباسی توضیح داد: بخشی از تجارت کالای دو کشور بصورت غیرمستقیم از طریق سنگاپور، دبی و مالزی انجام می‌شود که این دو کشور باید توانمندی‌های خود را برای توسعه تجارت افزایش دهند.

کرباسی با اشاره به ضرورت امضای موافقتنامه تعرفه توجیهی PTA، اظهار کرد: اتاق ایران درخواست خود را در این زمینه به سازمان توسعه تجارت ارسال کرده و همچنین لیستی از کالاهای قابل استفاده در تجارت تهاتری را در اختیار قرار داده است. حال این وظیفه سفارت اندونزی، رایزنان بازرگانی و اتاق ایران است که تجار خود را به همکاری با یکدیگر تشویق کنند.

او با اشاره به وضعیت روابط بانکی ایران و اندونزی افزود: کانال های مختلفی برای پیشبرد اهداف مشترک وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها می‌توان به همکاری بیشتر رونق بخشید. یکی از این راه‌ها، استفاده از تجارت تهاتری برای واردات و صادرات با مکانیزم مورد قبول دو کشور است. در تهاتر این چنینی، می‌توانیم صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز و یک حساب ویژه در بانک‌های دو کشور به منظور انجام تبادلات مالی داشته باشیم. همچنین بانک‌ها باید تجارت بخش خصوصی را تسهیل کنند.

کرباسی توضیح داد: مکانیزم تهاتر را می توان بین دو طرف مذاکره بررسی کرد. اگر چه مکانیسم‌های دیگری هم برای توسعه تجارت میان دو کشور وجود دارد. برای مثال، اندونزی  صادرکننده روغن نخل است و در این زمینه امکان همکاری وجود دارد. اما مشکل بزرگ، مسئله مهم انتقال پول است که باید در این خصوص چاره ای اندیشید. در همین راستا، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران پیشنهاد صادرات محصولات پتروشیمی از ایران به اندونزی در مقابل واردات روغن نخل به ایران را مطرح کرد.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید کالای مشترک در دو کشور و همچنین صادرات آن به کشورهای ثالث، از دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست  بود.

او تاکید کرد: این امر با استفاده از ظرفیت‌های بازار منطقه آسه آن و اکو در زمینه همکاری مشترک موفقیت‌آمیزخواهد بود. به این شکل که، اندونزی می‌تواند این کالاها را به آسه آن صادر کند و ایران هم در منطقه اکو این کالاها را ارائه خواهد کرد.

 کرباسی همچنین خواستار تشویق سرمایه گذاران در زمینه‌های پیشنهادی شد و تاکید کرد این نوع سرمایه گذاری برد-برد برای هر دو ملت خواهد بود که موجب تداوم روابط تجاری دو کشور در طولانی مدت می‌شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران  ضمن معرفی کمیته بازرگانی مشترک اندونزی و اشاره به فعال بودن این کمیته،   پیشنهاد بهره‌مندی از این کمیته را درخصوص توسعه تجارت بین دو کشور مطرح کرد.

او همچنین با توجه به محدودیت‌های تجاری ناشی از تحریم‌ها تاکید کرد دولت باید سیاست خارجی را کنترل کند. او در این خصوص توضیحاتی درباره سیاست واردات و صادرات در شرایط فعلی داد.

او در پایان افزود: درخصوص واردات روغن نخل، یکی از مهم‌ترین کشورهای صادر کننده این روغن به ایران مالزی است که این واردات به شکل تهاتر انجام می‌شود. پیشنهاد ما این است که اندونزی هم برای شکل گرفتن این تجارت از روش تهاتر استفاده کند. اندونزی صادر کننده روغن نخل و وارد کننده خرما از ایران است که این یکی از پیشنهادات ما برای تهاتر است.

 بهره‌مندی دولت اندونزی از توانمندی ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی، همکاری در حوزه سلامت و همچنین همکاری شرکت‌های حمل و نقل دو کشور و امضاس توافق نامه میان انجمن های حمل و نقل دیگر محور این نشست بود.

 دولت اندونزی مشتاق توسعه روابط بدون محدودیت‌های اقتصادی است
در ادامه این نشست، سیتی آسیا دبیر اول اقتصادی سفارت اندونزی پیشنهاد برگزاری جلسات و وبینارهای تجاری آنلاین را با درنظر گرفتن شرایط فعلی پاندمیک کووید ۱۹ مطرح کرد. او با اشاره به این که زمینه‌های زیادی برای همکاری وجود دارد، خواستار دریافت اطلاعات درخصوص قوانین و مقررات واردات به ایران شد. او گفت: دولت اندونزی مشتاق به توسعه روابط تجاری با درنظر گرفتن محدودیت‌های وارداتی به ایران است. که یکی از موارد مورد نظر دولت آن کشور برای توسعه واردات به ایران، روغن نخل است که  طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم اقتصادی اندونزی، یک میلیون تن روغن نخل از مالزی و کشورهای دیگر به ایران وارد شده که اندونزی مشتاق به همکاری در این زمینه است.

او بخش سلامت را از دیگر اولویت‌های همکاری اندونزی و ایران عنوان کرد و گفت: در این زمینه مذاکراتی با تجار در بخش نانوتکنولوژی درخصوص همکاری مشترک برای تجهیزات پزشکی صورت گرفته است.

سیتی آسیا در ادامه به برگزاری همایش مجازی تجاری اندونزی اشاره کرد که قرار است ۳ فوریه ۲۰۲۱ برگزار شود و این همایش را فرصت مناسبی برای معرفی محصولات و توانمندی‌های کشور اندونزی عنوان کرد.

درخصوص مشکلات مالی و بانکداری مطرح شده در این دیدار، دبیر سوم سفارت اندونزی، وجود کارگروه بانکداری در مذاکرات دولت با دولت G۲G  را مطرح کرد و در رابطه با تهاتر و مسائل مربوط به آن، خواستار اطلاعات بیشتر به منظور بررسی راه‌های ممکن شد. او همچنین گفت: در زمینه همکاری روغن نخل در سیرجان برای بهره‌برداری و احداث کارخانه تصفیه روغن نخل مذاکراتی صورت گرفته که دولت اندونزی مشتاق به سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

دولت اندونزی خواستار ثبات همکاری‌ها با ایران است
دیماس، رایزن اقتصادی سفارت اندونزی با اشاره به کاهش حجم روابط اقتصادی خاطر نشان کرد : در سال ۲۰۲۰ مقدار ۳۷۰۰۰ تن روغن نخل از اندونزی به ایران صادر شده است و دولت. اندونزی خواستار ثبات همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور است. او همچنین از تمایل شرکت‌ها و تجار اندونزیایی برای همکاری با ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد، موانع تجارت دو کشور رفع شود.

کد خبر: ۷۰٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha