۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
آیا ایران اولویت مهم دولت بایدن است؟
نیویورک تایمز بررسی کرد

آیا ایران اولویت مهم دولت بایدن است؟

ایران با ترکیبی از تهدید، اقدامات تحریک آمیز و درخواست های رسانه ای، در تلاش است تا توجه دولتی را جلب کند که با انبوهی از بحران های به جا مانده از دوره ترامپ روبروست.

بازار؛ گروه بین الملل: ایران تهدید کرده که از ماه آینده بازرسی ها را تعطیل می کند و تولید سوختی که می تواند برای ساخت بمب به کار گرفته شود را افزایش خواهد داد. ایران یک کشتی باربری متحد آمریکا را توقیف و اخیرا هم یک شهروند آمریکایی دیگر را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است. اینها تنها شماری از اقدامات ایران برای معکوس کردن اقدامات صورت گرفته توسط دولت ترامپ است.

مجلس ایران طرحی را در ماه دسامبر تصویب کرد که دولت را ملزم به نادیده گرفتن برخی از تعهدات برجامی اش می کرد. اکنون ایران از مرحله انتظار و صبر به مرحله اقدام رسیده است.

بایدن در یک هفته ابتدایی از دولتش هنوز واکنش ویژه ای نشان نداده و درگیر بحران های پرشمار داخلی است. به علاوه، جمهوری خواهان، لابی اسرائیل و گروه های مخالفِ نقض حقوق بشر در ایران بر فشار خود افزوده و بازگشت به توافق را یک ساده لوحی سیاسی می دانند.

اعضای دولت ایران نیز از گذر رسانه ها، مصاحبه ها و اظهار نظرهای عمومی اصرار دارند که دولت بایدن باید هرچه سریع تر بدون هیچ پیش شرطی به توافق برگردد. رئیس جمهور ایران در روز تحلیف همتای خود در ایالات متحده گفت: اگر آنها دستوری صادر کنند ما هم دستوری صادر می کنیم، نه بیشتر.

بلینکن در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت: رئیس جمهور به روشنی گفته است که اگر ایران به توافق برگردد ایالات متحده نیز به این توافق برخواهد گشت. البته ما با آن نقطه فاصله داریم.

مقامات ایرانی با این استدلال که ابتدا این آمریکا بود که از توافق خارج شد، این رویکرد را رد می کنند. مجید تخت روانچی نیز در مقاله ای که در نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت: پنجره در حال بسته شدن است. اگر دولت تازه به تعهد خود عمل نکند و تحریم ها را برندارد، احتمال تعامل در قالب توافق هسته ای از بین می رود.

در حالی که ایران از زمان انتخاب بایدن هیچ اقدامی برای ایجاد یک درگیری نظامی با ایالات متحده انجام نداده، اما تمام تلاش خود را برای جلب توجه دولت تازه به کار گرفته است.

چند روز پیش از مراسم تحلیفِ بایدن، رسانه های ایرانی از دستگیری یک تاجر ایرانی- آمریکایی، عماد شرقی، خبر دادند. به عنوان نشانه ای از سوء ظن خود بایدن به ایران، ارتش آمریکا روز چهارشنبه بمب افکن های B-۵۲ را برای سومین بار در سال جاری بر فراز خاورمیانه به پرواز درآورد. عملیات های B-۵۲ با هدف بازدارندگی ایران از هرگونه تحرکات نظامی با مدیریت ترامپ آغاز شده بود.

چه بسا بایدن تا به ثبات نرسیدن سیاست داخلی کشورش تمایلی به تعامل با ایران نداشته باشد. رئیس جمهور ایران نیز که در ۶ ماه آخر دور پایانی خود به سر می برد از جانب محافظه کاران مورد انتقادات شدیدی قرار دارد.

بازگشت آمریکا به توافق هسته ای می تواند نتیجه انتخابات ایران را متاثر کند و به تقویت نیروهای معتدل ایران بینجامد.

کد خبر: ۷۰٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha