۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
سرنوشت منطقه به مذاکرات آمریکا با ایران بستگی دارد|تحریم باید اهرم فشار بماند
الشرق الاوسط مطرح کرد

سرنوشت منطقه به مذاکرات آمریکا با ایران بستگی دارد|تحریم باید اهرم فشار بماند

به توافق رسیدن یا نرسیدن دولت بایدن با ایران بر سر توافق هسته ای، تاثیری سرنوشت ساز بر اوضاع در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین خواهد گذاشت.

بازار؛ گروه بین الملل: توافق هسته ای با ایران موسوم به «برجام» بمبی است که فتیله آن روشن شده و دولت رئیس جمهور جدید آمریکا جو بایدن به سرعت درصدد تعامل با آن برآمده است.

به توافق رسیدن یا نرسیدن دولت بایدن با ایران بر سر توافق هسته ای، تاثیری سرنوشت ساز بر اوضاع در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین خواهد گذاشت.

روشن است که تهران صرفا در دومین هفته بعد از ورود جو بایدن به کاخ سفید، از طریق حمله به سفارت آمریکا در بغداد و همچنین حمله به عربستان، در صدد آزمودن او برآمده است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا بایدن به استواری رئیس جمهور قبلی دونالد ترامپ در برابر نظام ایران خواهد ایستاد یا خیر؟

برخلاف تصور دوستان ایران در واشنگتن که سیاست های ترامپ در برابر ایران را محکوم می کردند، نظام حاکم بر تهران از بازگشت دموکرات ها به قدرت به گرمی استقبال نکرد بلکه برای آنان دردسر آفرید تا بگوید بایدن توانایی یا تمایلی به رویارویی ندارد بنابراین اکنون قواعد بازی نسبت به گذشته فرق کرده است. ایران به اقدامات تحریک آمیز خود علیه منافع آمریکا و کشورهای منطقه ادامه خواهد داد تا میزان صبر بایدن و واکنش او را بسنجد.

وزارت امور خارجه آمریکا به سرعت حمله ناموفق با موشک یا پهپاد به ریاض را محکوم کرد و پس از آن واشنگتن حضور نظامی اش را در منطقه تقویت کرد. تنها تصمیم منفی واشنگتن، به تعویق انداختن اجرای تحریم ها علیه حوثی ها به مدت یکماه بود که آن هم قابل درک است چرا که آمریکا می خواهد آخرین فرصت را برای راه حل سیاسی در اختیار آنان قرار دهد.

در صورتی که واشنگتن از تحریم ها علیه ایران عقب نشینی کند، بایدن دیگر ابزاری برای چانه زنی بر سر اصلاح توافق هسته ای نخواهد داشت. دولت بایدن متعهد شده است توافق هسته ای را به شکلی که متحدانش را راضی کند تغییر خواهد داد و تهران می گوید هیچ تغییری را نخواهد پذیرفت. حال باید دید دولت جدید آمریکا چگونه می تواند نظر خود را بدون استفاده از زور یا ابزار تحریم ها بر تهران تحمیل کند.

حتی اگر بایدن کاری انجام ندهد، تنش ها در منطقه بیشتر خواهد شد زیرا این تصور تقویت خواهد شد که او رئیس جمهوری ضعیف است و در نتیجه ممکن است زنجیره ای از رویدادهای منفی اتفاق بیفتد که شاید نتوان پیامدهای آن را کنترل کرد.

کد خبر: ۷۰٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha