۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
اختلاف دولت با مجلس در نحوه محاسبه منابع حاصل از فروش نفت
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

اختلاف دولت با مجلس در نحوه محاسبه منابع حاصل از فروش نفت

خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به انتقاد دولت از مجلس در خصوص بودجه ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی از انتقادات دولت و شخص رئیس جمهور بود که بر مبنای محاسبه آن چیزی که در کمیته تلفیق بودجه ۱۴۰۰ انجام شد، واقعی تر است.

به گزارش بازار، محمد خدابخشی از مهم ترین منابع بودجه عمومی کشور را درآمدها برشمرد و گفت: منظور از درآمدها، درآمدهای مالیاتی و گمرکی در کنار سایر منابعی که داریم یعنی واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتا نفت خام و میعانات گازی است و واگذاری دارایی‌های مالی که دولت در این سال‌ها بیشتر به فروش اوراق مالی اسلامی گرایش پیدا کرده است.

وی افزود: البته در هر کشوری مهم ترین منبع برای بودجه عمومی کشور، درآمدهای مالیاتی و گمرکی است و هرچقدر که سهم درآمدهای مالیاتی و گمرکی بیشتر باشد از منابع بودجه عمومی می‌توانیم بگوییم بودجه بهتر و قابل قبول تری داریم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه تراز عملیاتی بودجه از شاخص‌های مهمی است که برای ارزیابی بودجه وجود دارد، عنوان کرد: در لایحه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرد این شاخص مهم منهای ۳۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و این بدین معنی است که درآمدهایی که در بودجه عمومی داریم یعنی درآمدهای مالیاتی و گمرکی نمی‌تواند اعتبارات هزینه‌ای بودجه عمومی کشور را پوشش دهد بنابراین ناگزیر هستیم به سمتی برویم که از سایر منابع درآمدی مثل نفت خام و میعانات گازی و اوراق مالی اسلامی و فروش سهام استفاده کنیم.

وی متذکر شد: اگر در سال‌های اخیر می‌بینید مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشتند برای کاهش وابستگی است که ما در بودجه عمومی کشور به نفت خام و میعانات گازی داشتیم یا به عبارتی دیگر باید تلاش شود تا مصارف بودجه عمومی کشور از همین درآمدهای مالی و گمرکی تامین شود.

وی با اشاره به بازنگری در بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس تصریح کرد: چیزی که دولت ارائه داد با بررسی‌هایی که در کمیته تلفیق بودجه ۱۴۰۰ که همکاران ما حضور داشتند، صورت گرفت یک بازنگری انجام شد. انتقادی نسبت به تعیین سهم درآمدهای مالیاتی و گمرکی در بودجه عمومی کشور وجود داشت. انتقادات به جا بود. در مقایسه‌ای که با رشد مصارف بودجه عمومی صورت می‌گرفت رشد مصارف نزدیک به ۴۷ درصد بود، رشد درآمدها در مجموع مالیاتی و گمرکی ۱۰ درصد بود. با توجه به اصلاحاتی که انجام شد، آن چیزی که مبنای محاسبه بود ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییر پیدا کرد و واقعی تر شد و در اینجا منابع چند هزار میلیارد تومان برای کمک به بودجه عمومی کشور آزاد شد.

خدابخشی تاکید کرد: آن اتفاقی که در خصوص مالیات‌ها و درآمد گمرکی افتاد بهتر از آن چیزی بود که دولت پیشنهاد داده یعنی در مجلس درآمدهای مالیاتی و گمرکی افزایش پیدا کرد.

وی به انتقاد دولت از مجلس در خصوص بودجه ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: انتقادی که دولت و شخص رئیس جمهور داشته ‌اند یک موردش به منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی برمی گردد به طوری که دولت دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیشنهاد داده بود که بشکه‌ای ۴۰ دلار و هر دلار ۱۱۵۰۰ تومان باشد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به انتقاد دولت گفت: اولا در حال حاضر فروش ما خیلی کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز است و اگر فروش نفت بخواهد تا دو ماه آینده به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند، یک مقداری غیر واقعی است. یعنی در اینجا پیش برآوردی را از نظر مقداری برای فروش نفت خام و میعانات گازی شاهد هستیم. ضمن اینکه قیمتی هم که تعیین شده با محاسبه‌ای که انجام شده با نرخ ۱۱۵۰۰ تومان، مشخص نیست این نرخ از کجا آمده است.

وی افزود: نرخ موثر ارز این نیست. در مورد این رقم ۱۱۵۰۰ تومان هم که دولت اعلام کرده تا مبنای محاسبه باشد و می‌گوید من از فروش نفت خام و میعانات گازی می‌توانم ۱۹۹ هزار میلیارد تمان درآمد کسب کنم، باید گفت درآمد دولت از این طریق قطعا بیشتر خواهد بود چون نرخ ارز۱۱۵۰۰ تومان نیست بلکه نرخی که برای بودجه ۱۴۰۰ تعیین شد، ۱۷۵۰۰ تومان بود یعنی همان نرخی که دولت اعلام کرده پس چرا ۱۱۵۰۰ را مطرح می‌کند؟ هیچ مبنای کارشناسی نداشت و رانت بود و ایجاد فساد می‌کرد. بنابراین مصوبه‌ای که مجلس داشت که اصلاح قیمت ارز برای محاسبه درآمدهای ناشی از فروش نفت خام و میعانات گازی، کار درستی بوده که انجام شد البته مورد انتقاد دولت بود.

خدابخشی یادآور شد: کمیته تلفیق بودجه ۱۴۰۰، سقف اول فروش نفت خام و میعانات گازی را یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه مطرح کرده است البته اگر شرایط فروش دو میلیون ۵۰۰ هزار بشکه ایجاد شد، اجازه فروش را دارد و ممنوعیتی اعلام نشده است. در اینجا فقط قیمت اصلاح شده است.

وی به نحوه تخصیص منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: طبق مدل تفهیم در برنامه ششم، سه درصد منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی برای استان‌های نفت خیز، گازی و کمتر توسعه یافته و ۱۴. ۵ درصد به شرکت ملی ایران اختصاص می‌یابد تا هزینه تولید را تامین کند و ۳۸ درصد برای سال ۱۴۰۰ متعلق به صندوق توسعه ملی است و مابقی سهم دولت می‌شود. یعنی آن چیزی که سهم دولت است بیشتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

کد خبر: ۷۰٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha