۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
قرار گرفتن ایران در کریدورهای اقتصادی، فرصتی برای توسعه تعاملات تجاری
رئیس کل گمرک ایران عنوان کرد

قرار گرفتن ایران در کریدورهای اقتصادی، فرصتی برای توسعه تعاملات تجاری

میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران گفت: ایران محل تقاطع دو کریدور مهم شمال به جنوب و شرق به غرب است که این امر فرصت بی نظیری را برای توسعه تعاملات تجاری برای ما فراهم کرده است.

به گزارش بازار، مهدی میراشرفی در همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران، افزود: کشورهای محصور در خشکی اطراف ایران، این فرصت را برای ایران فراهم کرده که به حلقه ارتباطی حیاتی تجاری منطقه تبدیل شود و اگر تنها بر تجارت با این کشورها متمرکز شویم بدون نیاز به مصرف منابع و ذخائر، ارزآوری کافی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: با رایزنی در نشست دیپلماسی اقتصادی اوراسیا باید همکاری گمرکات منطقه توسعه پیدا کند و بتوانیم از دروازه مشترک تجاری بین کشورهای عضو بهره‌مند شویم.

میراشرفی گفت: در ۱۵ ماه گذشته صادرات به اوراسیا ۸۲ درصد رشد داشته و بیش از ۱.۵ میلیارد دلار بوده است؛ اگرچه دلیل کاهش واردات از اوراسیا را می‌توان با محدودیت‌های ناشی از تحریم و کرونا مرتبط دانست.

رئیس کل گمرک گفت: بخش خصوصی کشورهای عضو اتحادیه، آشنایی خوبی با بازارها، روش‌ها و رویه‌های یکدیگر ندارند و لازم است از فرصت پیش رو برای رفع این خلا استفاده کنند.

وی با تاکید بر توصیه‌های سازمان جهانی گمرک، گفت: این سازمان در آستانه انقلاب چهارم صنعتی و برای افزایش تاب آوری اقتصاد کشورها و تسهیل تجارت میان اعضا، پیشنهاد می‌کند گمرکات علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی و داده کاوی برای اظهار یکباره کالا در همه گمرکات، از اینترنت اشیا در صنعت ردیابی استفاده کنند.

میراشرفی افزود: سازمان جهانی گمرک با هدف به حداقل رساندن یکجانبه گرایی در مبادلات تجاری پیشنهاد استفاده از بلاکچین را به گمرکات دنیا داده است.

وی گفت: ضروری است گمرکات کشورهای دنیا، کنترل فیزیکی و ملموس را به کنترل غیرفیزیکی و غیرملموس تبدیل کنند.

کد خبر: ۷۰٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha