۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید راهکار حمایت از سرمایه‌گذاری مولد
عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس مطرح کرد

کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید راهکار حمایت از سرمایه‌گذاری مولد

رضاخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس گفت: این کمیسیون دو اقدام مهم در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد انجام داد و در این راستا پنج درصد مالیات بر تولید را کاهش و اخذ مالیات از خودروی لوکس را تصویب کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی رضاخواه عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، با بیان اینکه کمیسیون تلفیق برای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد در سال آینده دو اقدام مهم انجام داده است، گفت:‌ بحث کاهش مالیات تولید یکی از اقداماتی بود که با اکثریت آرا در تلفیق تصویب شد.

کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید، راهی برای حمایت 
وی ادامه داد: دومین اقدام موضوع اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه و موازی تولید بود که موجب جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش مولد شود، کاهش مالیات بر عملکرد تولیدکنندگان از ۲۵ به ۲۰ درصد در تبصره ۶ لایحه بودجه یکی از تصمیمات مهم کمیسیون تلفیق بود که بدون حتی یک رای مخالف به تصویب رسید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تصریح کرد: برای ایجاد جذابیت در بازارهای مولد و شفاف‌سازی اقتصادی، نیاز به تغییر اساسی در حوزه نظام مالیاتی بود تا علاوه بر کاهش مالیات بخش تولید، بخش‌های موازی تولید نیز با ابزار مالیاتی مدیریت شوند. این اقدام شجاعانه کمیسیون تلفیق در بلندمدت تاثیر بسیار مثبت و مهمی بر اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

رضاخواه تاکید کرد: از سوی دیگر با کاهش مالیات تولید، انگیزه و جذابیت برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید افزایش یافته و سرمایه‌های مردمی به سمت تولید روانه خواهد شد.

مالیات بر خودروهای لوکس؛ مالیاتی بر فعالیت‌های غیرمولد
عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و بسیاری از افراد به قصد سرمایه‌گذاری خودروهای گران قیمت را خریداری می‌کنند. اقدام مجلس در اخذ مالیات از خودروهای لوکس دو اثر مهم در پی دارد؛ ابتدا بحث اثر توزیعی مالیات است که موجب می‌شود علاوه بر اینکه خرید خودروی لوکس امری ناپسندیده تلقی شود، اثر هزینه‌ای نیز داشته باشد.

وی افزود: براین اساس خرید خودروی لوکس چه برای مصرف چه برای سرمایه‌گذاری، به دلیل مالیات سنگین بر کالای لوکس، از صرفه خواهد افتاد. با اخذ این مالیات تنظیمی، عملا استفاده از خودروی لوکس به شدت هزینه‌زا خواهد بود و از سرمایه‌گذاری در خودروهای گران قیمت و لوکس جلوگیری خواهد کرد.

رضاخواه با اشاره به اینکه همچنین برای کمک به اشتغال‌زایی واحدهای مستقر در مناطق کم‌برخوردار، بانک‌ها مکلف به ارائه تسهیلات شدند، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار و اشتغال‌زایی، در تبصره ۱۶ لایحه بودجه مربوط به تسهیلات بانک‌ها، تسهیلات متنوعی برای اشتغال‌زایی مناطق کم‌برخوردار توسط نهادهای حمایتی با محوریت اشتغال زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های بی‌بضاعت تصویب کرده است.

نماینده مردم‌ تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تاکید کرد: کمیسیون تلفیق همچنین در تبصره ۱۸، برای پروژه‌های زیرساختی از قبیل آب روستاهای کم‌برخوردار نیز اعتباراتی را در نظر گرفته است تا هرچه سریع‌تر روستاهای فاقد آب، به آب شرب دسترسی پیدا کنند. به طور مثال برای پرداخت تسهیلات اشتغال محرومان و ایجاد ۹۰۰ هزار شغل، ۲۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یافت.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قدمی در جهت رونق تولید
وی ضمن تاکید براینکه اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت رونق تولید و حذف رانت دلالان مهم‌ترین محور اصلاح بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق بود، گفت: در شرایطی که دولت برای ارزان نگاه‌ داشتن کالاها اقدام به واردات کالا با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان می‌کرد، بسیاری از تولیدی‌های کشورمان در رقابت با این محصولات وارداتی مجبور به شکست بودند. ارز ۴۲۰۰ تومانی حتی برای مواد اولیه تولیدکنندگان نیز منجر به سرکوب قیمت کالای تولید داخل توسط دولت به بهانه اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس تاکید کرد: عملا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بازی دو سر باخت برای جهش تولید و رونق تولید محسوب می‌شد و مصرف‌کننده نیز با دریافت یارانه نقدی، قدرت خرید خود را احیا می‌کرد در حالی که دولت برای بسیاری از کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده اما هیچ یارانه‌ی نقدی برای حفظ قدرت خرید گروه‌های متوسط رو به پایین پرداخت نکرد و براین اساس کمیسیون تلفیق یارانه نقدی را افزایش داد.

رضاخواه بیان کرد: از دیگر نکات مثبت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌توان به افزایش قدرت رقابت‌پذیری تولیدات داخل با محصولات وارداتی، حذف تقاضای سرمایه‌ای و سوداگرانه از بازار و امکان حضور در بازارهای صادراتی به دلیل واقعی شدن قیمت محصولات و افزایش عرضه ناشی از حذف تقاضای سوداگری در بازار است.

وی با بیان اینکه بخشش جریمه‌های تامین اجتماعی کارفرمایانی که در یک ‌سال اخیر هیچ کارگری را اخراج نکرده‌اند، اقدام مهم دیگر کمیسیون تلفیق بودجه برای حمایت از تولید در شرایط کرونایی بود، گفت: این جریمه‌ها هزینه تولید را افزایش داده بود و با بخشش آن، هزینه‌های سربار تولید، کاهش خوبی پیدا می‌کند این مصوبه هم بدون یک رای منفی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس تصویب شد.

کد خبر: ۷۰٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha