۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
افزایش قیمت بلیط اتوبوس فعلا در دستور کار نیست| وجود ۲۶۴ هزار لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سامانه
مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری در گفتگو با بازار:

افزایش قیمت بلیط اتوبوس فعلا در دستور کار نیست| وجود ۲۶۴ هزار لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سامانه

در حالیکه تشکل های صنفی حمل و نقل، پیشنهاد افزایش قیمت اتوبوس را به سازمان حمایت ارائه کرده اند، باقرجوان، مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری با تاکید بر اینکه فعلا از افزایش قیمت بلیط خبری نیست گفت: شیوع ویروس کرونا در یک سال گذشته باعث شده تا شاهد کاهش ۴۰ درصدی مسافر باشیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در اواسط فصل پاییز تشکل های صنفی حمل و نقل پیشنهاد افزایش قیمت اتوبوس را به سازمان حمایت ارائه کردند. این پیشنهاد در حالی از سوی تشکل های صنفی حمل و نقل ارائه شد که به خوبی از وضعیت ریزش مسافر اطلاع داشتند. اما رشد قیمت برخی اقلام به خصوص لاستیک و در نهایت قیمت اتوبوس باعث شد تا ابن پیشنهاد در طی چند ماه گذشته از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بدون پاسخ باقی بماند.

سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این درخواست موجب اعتراض تشکل های صنفی حمل و نقل شده چرا که آنها معتقد هستند قیمت بلیط هواپیما و قطار در سال جاری بارها افزایش داشته است اما چرا باید بهای بلیط اتوبوس همچنان بدون تغییر باشد؟

داریوش باقرجوان، مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سئوال که آیا با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال احتمال اینکه بهای بلیط اتوبوس های بین شهری نیز همانند قطار افزایش باید وجود دارد؟ گفت: اولا که باید اذعان کرد که قیمت اتوبوس از سال گذشته تاکنون با پنج برابر افزایش از یک میلیارد تومان به ۶ میلیارد تومان رسیده است. البته از شهریور ماه گذشته تاکنون هزینه های تعویض روغن و لاستیک چندین برابر رشد کرده است. حال در کنار بحث افزایش هزینه ها میزان مسافرتها و سفرها نیز افت کرده است.

وی تاکید کرد: اما اینکه قیمت اتوبوس بخواهد افزایش یابد فعلا هیچ بحثی وجود ندارد. چرا که در تعداد مسافر ۴۰ درصد و در تعداد سفرها ۲۰ درصد افت داشته ایم.

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه در حال حاضر تاکید ما رعایت پروتکل ها و سفر در صورت ضرورت است اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون وضعیت سفرها به گونه ای نیست که به مردم بگوییم قیمت بلیط گران خواهد شد اما به هر حال تمام اقلام در این بخش افزایش یافته است و باید چاره اندیشی کرد.

باقرجوان در پاسخ به این پرسش که لاستیک یکی از اقلام ضروری اتوبوس های بین شهری است آیا صحت دارد که قرار شده است واردات لاستیک با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی صورت بگیرد؟ گفت: از سال ۹۷ لاستیک با ارز دولتی وارد می شود و پس از اینکه لاستیک از گروه یک به گروه دو تغییر کرد قرار بر این شد تا ارز دولتی به این واردات تعلق نگیرد. اما آنچه که در حال حاضر می توان به آن اشاره کرد این است که در حال حاضر ۲۶۴ هزار حلقه لاستیک که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود در سامانه سازمان راهداری موجود است. 

وی با تاکید بر اینکه ملاک توزیع لاستیک پیمایش است، یعنی بر اساس مقدار کیلومتر پیمایش شده و براساس بارنامه لاستیک تخصیص داده می‌شود خاطر نشان کرد: از ابتدای سال ۹۷ سه میلیون ۱۸۲ هزار حلقه لاستیک وارد این سامانه شده که ۲ میلیون ۹۱۷ هزار حلقه از آن به دست مصرف کننده رسیده است و اکنون ۲۶۴ هزار حلقه لاستیک در سامانه موجود است که تا پایان سال، بر اساس ضوابط و نوبت تحویل می‌شود.

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری درباره برنامه آینده تخصیص لاستیک خودورهای سنگین گفت: بر اساس وعده وزارت صمت لاستیک با ارز نیمایی در این سامانه عرضه خواهد شد. البته هم اکنون نیز همزمان در سامانه کالای وزارت صمت، لاستیک بر اساس ارز نیمایی قابل دریافت است.

باقر جوان پیشتر و در گفتگو با شبکه خبر درباره نحوه دریافت لاستیک گفته بود درباره لاستیک‌های ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی رانندگان به سازمان راهداری مراجعه می‌کنند و در صورت وجود لاستیک حواله با ریز جزئیات صادر و راننده برای تحویل لاستیک به عامل فروش مراجعه می‌کند. اما برای دریافت لاستیک بر اساس ارز نیمایی، بخش تایید احراز شرایط دریافت لاستیک مانند میزان پیمایش به وسیله سازمان راهداری و تحویل لاستیک در سامانه کالای وزارت صمت انجام می‌شود.

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره قیمت این لاستیک‌ها نیز گفت: قیمت این لاستیک‌ها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی از حلقه‌ای یک میلیون و ۴۰۰ تا چهار  میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، ولی برای لاستیک‌های براساس ارز نیمایی مسلما قیمت‌ها با توجه به شناور بودن قیمت این ارز متفاوت است.

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری در پایان درباره جزئیات نوسازی تاکسی‌های برون شهری نیز گفته بود که امسال و سال آینده ۳ هزار دستگاه به تاکسی‌های برون شهری اضافه خواهد شد.

کد خبر: ۷۰٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha