۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
بهره‌برداری از عملیات زهکشی ۷۸ هزار هکتار از اراضی دیم
وزیر جهاد کشاورزی:

بهره‌برداری از عملیات زهکشی ۷۸ هزار هکتار از اراضی دیم

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۷۸ هزار هکتار عملیات زهکشی در اراضی دیم فردا افتتاح می‌شود، که اتفاق بسیار بزرگی در بخش کشاورزی برای مردم است.

به گزارش بازار، کاظم خاوازی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فردا سه طرح بزرگ در حوزه کشاورزی افتتاح خواهد شد، افزود: این اقدام هم در بخش سیل می‌تواند مهار خوبی باشد و جلوی سیل بسیاری از اراضی سیل خیز را بگیرد و هم باعث افزایش عملکرد خواهد شد.

وی افزایش تولید و درآمد کشاورزان را از مزایای این طرح دانست و افزود: اگر ما بتوانیم تا پایان دولت این عدد را به ۱۲۵ هزار هکتاری که تعهد کرده بودیم، برسانیم می‌توان گفت این، بزرگترین طرح مهندسی آب و خاک در زمینه زهکشی در طول تاریخ است.

خاوازی افزود: در سه حوزه، طرح‌هایی برای افتتاح داریم که یکی از آن‌ها توسعه آبیاری و استفاده بهینه از آب در غرب و شمال غرب کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۷۷ هزار هکتار از اراضی دیم کشور، هم آبرسانی شدند و هم به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند و فردا ۲۵ هزار هکتار به این اراضی اضافه خواهد شد.

وی گفت: در مجموع ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی شمال غرب و غرب کشور همزمان با آبرسانی، به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند و بسیاری از اراضی دیم به اراضی آبی تبدیل شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با این اقدام، راندمانی از سه تا ۴ و نیم برابر در این مناطق خواهیم داشت، افزود: افزایش درآمد زارعان و افزایش ارزش زمین‌های زارعان و کشاورزان از دیگر مزایای این اقدامات است.

وی طرح مهم زهکشی اراضی را یکی دیگر از طرح‌هایی که فردا به بهره برداری می‌رسد دانست و گفت: این طرح، یکی از بزرگترین زهکشی‌های منطقه خاورمیانه و کشورهای اطراف در حوزه دیم اتفاق است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع مهم جنگل، مرتع و بیابان که در این دولت به آن بسیار توجه شده است گفت: در این بین آبخیزداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

خاوازی افزود: فردا شاهد دو میلیون و ۱۶۰ هزار هکتار عملیات آبخیرداری هستیم که یک و هفت دهم میلیارد متر مکعب آب استحصال می‌شود.

وی گفت: این اقدام بیش از ۳۷۰۰ رشته قنات را احیاء می‌کند و به مقدار قابل توجهی از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

خاوازی این اقدام را عملیات پایه بسیار خوبی دانست که به سرعت رشد کرده است و افزود: با عنایت مقام معظم رهبری و اعتباراتی که از صندوق مورد استفاده قرار گرفت، این آبخیزداری رشد خوبی در این سال‌ها داشته است.

وی جلوگیری از گسترش بیابان‌ها را از اقدامات دیگر بیان کرد و گفت: یک و سه دهم میلیون هکتار عملیات در راستای بیابان زدایی انجام شده که ریزگردهای خوزستان نیز در این حوزه قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی زراعت چوب را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: امسال ۳۰ هزار هکتار از اراضی تحت زراعت چوب قرار گرفتند که جزئیات آن فردا اعلام می‌شود.

مشکل افزایش قیمت اقلام پروتئینی، در خرده فروشی هاست
وزیر جهاد کشاورزی گفت: عمده مشکل در افزایش قیمت اقلام پروتئینی، در خرده فروشی‌ها اتفاق می‌افتد که همه دستگاه‌های ذیربط در حال کمک برای جلوگیری از این مشکل هستند.

کاظم خاوازی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مشکل در بحث پروتئین و به تعادل نرسیدن قیمت آن افزود: اقلام پروتئینی در برخی واحدهای بسته بندی با قیمت‌های بسیار زیاد و سودهای غیر واقعی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که با وزیر صمت هماهنگ کردیم و این موضوع را به ستاد تنظیم بازار ارجاع دادیم.

وی اضافه کرد: قیمتی که برای تخم مرغ یا سایر اقلام پروتئینی اعلام شده، در داخل برخی از واحدها مثل میدان بهمن، میادین تره بار و یا بسیاری از مغازه‌های سطح شهر، به قیمت مناسبی عرضه می‌شود.

خاوازی با بیان اینکه در همه اقلام پروتئینی، ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از سال گذشته تولید شده است گفت: در تخم مرغ نزدیک ۱۸ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داریم و در گوشت هم آمار کشتارگاه‌ها و تولید، بسیار بیشتر از سال گذشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مرغ نیز افزایش تولید داریم افزود: ستاد تنظیم بازار وزارت صمت هم به شدت پیگیر این است که برای واحدهای بسته بندی، قیمت گذاری صورت گیرد تا جلوی سودهای غیر واقعی گرفته شود.

وی اضافه کرد: تولید به اندازه کافی وجود دارد و قول دادیم و پیگیری کردیم که نمونه آن، کنترل بازار مرغ بود که این بازار را آرام کردیم و به وفور تولید کنندگان در حال تولید مرغ و تخم مرغ هستند ضمن اینکه در ده روز گذشته بیش از سه هزار تن تخم مرغ وارد بازار، غیر از بازار عادی تهران کردیم تا قیمت‌ها کاهش یابد.

خاوازی با بیان اینکه تثبیت قیمت‌ها روز به روز در اقلام پروتئینی بهتر خواهد شد گفت: کارگروه مشخصی را با وزارت صمت داریم و بحث‌های روز پیگیری می‌کنیم و امیدواریم شاهد افزایش قیمت محصولات پروتئینی نباشیم.

کد خبر: ۷۰٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha