۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
 اتصال مرز خسروی به راه‌آهن دسترسی به بازارها را بهتر می‌کند
عضو هیات رئیسه اتاق ایران:

اتصال مرز خسروی به راه‌آهن دسترسی به بازارها را بهتر می‌کند

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به اینکه پس از سال‌ها پیگیری، در اواخر سال ۹۷ کرمانشاه به راه‌آهن سراسری متصل شده است، گفت: اگر این خط ریلی به سمت مرز خسروی ادامه پیدا کند، دسترسی مناسبی به بازارهای جهانی از طریق سوریه، لبنان و دریای مدیترانه مهیا خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است تداوم راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی در نهایت می‌تواند دسترسی مناسبی به بازارهای جهانی از طریق سوریه، لبنان و دریای مدیترانه فراهم کند.

کیوان کاشفی با بیان اینکه اتصال کرمانشاه به راه‌آهن سراسری سال‌ها در استان به عنوان یک مطالبه جدی مطرح بود، افزود: پیش از این دو سه استاندار پیگیر بودند تا در نهایت اواخر سال ۱۳۹۷ قطار به کرمانشاه رسید.

او با اشاره به دو هدف کوتاه و بلندمدت که برای پروژه راه آهن کرمانشاه ترسیم شده، ادامه داد: بعد کوتاه مدت آن صرفا رسیدن تا کرمانشاه و بعد بلندمدت نیز امتداد تا عراق و پس از آن به سوریه، لبنان و در نهایت دریای مدیرترانه است.

رئیس اتاق کرمانشاه مسیر بلندمدت در نظر گرفته شده برای راه‌آهن کرمانشاه را یکی از خطوط اصلی جاده تجاری ابریشم دانست که در صورت تحقق می‌تواند احیاگر این مسیر مهم باشد.

کاشفی با بیان اینکه هنوز از ظرفیت فعلی راه آهن که تا کرمانشاه رسیده نیز بهره‌برداری مطلوبی نداشتیم، یادآور شد: اینکه قطار هفته‌ای دو یا سه مرتبه آن هم صرفا برای جابجایی مسافر مورد استفاده قرار بگیرد مقرون به صرفه نیست.

او بر لزوم استفاده از ظرفیت حمل بار راه آهن کرمانشاه تاکید کرد و ایجاد سه ایستگاه خشک باری را برای این منظور ضروری دانست.

رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است یکی از  این سه ایستگاه می‌تواند شامل ایستگاه پل چهر و هرسین به دلیل وجود صنایع پتروشیمی و کارخانه فولاد باشد که طبق بررسی‌های صورت گرفته وزن تجمع بار در این منطقه نیز نسبت به سایر نقاط کرمانشاه بیشتر است.

کاشفی خاطرنشان کرد:یک ایستگاه دیگر می‌تواند پشت شهرک صنعتی زاگرس یا فرامان احداث شود که در آن منطقه نیز تجمع سه شهرک صنعتی بیستون، زاگرس و فرامان و تعداد قابل توجهی از صنایع را داریم و ایستگاه بعدی نیز می‌تواند در منطقه ماهیدشت به دلیل وجود دو صنعت مهم سیمان سامان و کشت و صنعت ماهیدشت باشد.

او شرط ایجاد ایستگاه باری در جاده ماهیدشت را تداوم راه آهن کرمانشاه به قصرشیرین و مرز خسروی دانست.

رئیس اتاق کرمانشاه بر لزوم تداوم راه آهن کرمانشاه تا خسروی و پس از آن عراق تاکید کرد و ادامه داد: این تنها خط ریلی است که می‌تواند برای دسترسی به قسمت میانی عراق و از آنجا به سوریه و لبنان که اهداف اصلی هستند، ایجاد شود.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، هم اکنون تنها خط ریلی که از ایران به عراق متصل است و به تازگی نیز ایجاد شده از طریق خرمشهر است که به جنوب عراق و بصره دسترسی ایجاد می‌کند و با راه‌آهنی که از خسروی به عراق برود خصوصا به لحاظ طول مسیر متفاوت است.

او با اشاره به پیوستن عراق به کنوانسیون بین‌المللی "تیر" و پذیرفتن موازین حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی از سوی این کشور، اتصال راه آهن کرمانشاه به عراق را برای بهبود حمل و نقل از ایران به کشورهای دیگر ضروری دانست و تاکید کرد: به نظر می‌رسد طرف عراقی نیز از این موضوع استقبال کند.

کاشفی از راه آهن کرمانشاه به خسروی به عنوان یک پروژه مهم یاد کرد که دسترسی مناسبی تا دریای مدیترانه ایجاد می‌کند و باید با جدیت دنبال شود.

او موضوع دیگری که درباره راه آهن کرمانشاه مطرح است را احداث خطوط آنتنی برای دسترسی صنایع بزرگ و مهم به راه آهن دانست و عنوان کرد: قطعا احداث این خطوط به تنهایی از عهده صنایع خارج است.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس رایزنی‌ها و جلساتی که برای این منظور برگزار شد مقرر گردید کارهای تسطیح و زیرسازی توسط واحدها انجام شود و ریل و تراورس را شرکت راه آهن تامین کند، گفت: توافقی که بین دو طرف برای این منظور صورت می‌گیرد باید به گونه‌ای باشد که برای واحدهای صنعتی نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

کاشفی معتقد است دو طرف باید به فرمولی مشترکی برسند که احداث خطوط آنتنی برای هر دوی آنها مقرون به صرفه کند.

کد خبر: ۷۰٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha