۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
تراز منفی ۱۳۳ میلیون دلاری ایران با کشورهای اوراسیا| صادرات به قیرقیزستان نصف شد
«بازار» تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا را بررسی می کند

تراز منفی ۱۳۳ میلیون دلاری ایران با کشورهای اوراسیا| صادرات به قیرقیزستان نصف شد

کشورهای اوراسیا سهم حدود ۲.۴ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده اند. بر اساس آمار موجود ایران در ۸ ماهه نخست امسال حدود ۶۳۹ میلیون دلار به این پنج کشور کالا صادر کرده که نسبت به مدت مشابه پارسال افت حدود شش درصدی را نشان می‌دهد.

بازار؛ گروه ایران: ایران به دنبال توسعه روابط اقتصادی خود با کشورهای همسایه است اما آمارهای موجود شرایط نگران کننده ای را از وضعیت تجارت ایران با کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اورآسیا به تصویر می کشد.

معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که ارزش تجارت کالایی (بدون احتساب نفت خام) ایران با کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا طی ۸ ماهه نخست امسال تقریبا ۱.۴ میلیارد دلار بوده که حدود ۲.۸ درصد از کل ارزش تجارت خارجی ایران را در این مدت به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد کاهش را نشان می دهد. سهم کشورهای اوراسیا از مجموع صادرات کالایی ایران طی ۸ ماهه امسال از نظر ارزشی در مقایسه با مدت مشابه پارسال تغییر معناداری نداشته و فقط به حدود ۰.۲ درصد افزایش به ۲.۴ درصد رسیده است. در ادامه تجارت ایران با هر یک از کشور عضو این اتحادیه را مورد بررسی قرار می دهیم.  

تراز تجاری ایران و بلاروس مثبت شد 
هرچند که صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در امسال روند کاهشی داشته اما صادرات ایران به دو کشور روسیه و بلاروس افزایش قابل توجهی از نظر  مقدار و ارزش داشته است.

بر اساس آمار اعلامی میزان صادرات بدون نفت خام ایران به بلاروس در مدت مذکور معادل چهار هزار تن به ارزش ۱۱ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزنی نشان دهنده رشد ۵۲ درصدی و به  لحاظ ارزشی از رشد ۷۴ درصدی حکایت می کند. اما جالب اینجاست که با وجود رشد صادرات به بلاروس واردات از آن به نصف رسیده است. گمرک میزان واردات از این کشور را حدود دو هزار تن به ارزش پنج میلیون دلار برآورد کرده که نسبت به پارسال حدود ۵۱ درصد به لحاظ وزنی و حدود ۵۴ درصد به لحاظ ارزشی کاهش را نشان می دهد. کاهش واردات از این کشور موجب شده که تراز تجاری ایران با بلاروس که در ۸ ماهه پارسال حدود منفی پنج میلیون دلار بوده حالا به مثبت شش میلیون دلار برسد.

واردات از فدراسیون روسیه ۲۲ درصد، صادرات ۳۷ درصد بیشتر شد 
اما شرایط تجارت ایران با فدراسیون روسیه هم در مقایسه با دیگر اعضای این اتحادیه شرایط بهتری دارد. بر اساس آمار موجود صادرات ایران به فدراسیون روسیه در ۸ ماهه امسال حدود ۶۳۳ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را نشان می دهد. اررزش این حجم از صادرات حدود ۲۸۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

آمارهای اعلامی از طرف گمرک ایران نشان می دهد در این مدت دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۷ میلیون دلار از این کشورها وارد ایران شده که به لحاظ وزنی رشد حدود ۲۲ درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش ۸ درصدی را نشان می‌دهد. حجم بالای واردات از فدراسیون روسیه موجب شده که تراز تجاری ما منفی ۴۴۲  میلیون دلار باشد که نسبت به رقم منفی ۵۶۸ میلیون دلاری ۸ ماهه سال گذشته حدود ۱۲۶ میلیون دلار مثبت شده است.

تراز تجاری ایران و قزاقستان مثبت ۳۳ میلیون دلار 
اما قزاقستان از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیاست که تراز تجاریش بدون هیچ تغییری در مقایسه با پارسال همچنان مثبت است هرچند که نسبت به پارسال ۳۳ میلیون دلار کاهش یافته است. صادرات به قزاقستان در حالی به لحاظ وزنی حدود ۵۹ درصد کمتر شده که ارزش آن تنها ۸ درصد کاهش را نشان می دهد. واردات از این کشور در ۸ ماهه امسال ۶۵ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیون دلار گزارش شده که افت ۵۷ درصدی به لحاظ وزنی و ۶۲ درصدی از  نظر ارزشی کاهش داشته است.

افت  ۶۶ میلیون دلاری تراز تجاری ایران و ارمنستان 
ارمنستان رکورد بیشترین افت تراز تجاری را در بین ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا به خود اختصاص داده است. تراز تجاری ایران   با ایران کشور از مثبت ۲۸۹ میلیون دلار در هشت ماهه امسال به حدود ۲۲۲ میلیون دلار رسیده که نشان دهنده افت حدود ۶۶ میلیون دلاری است. آمارها گمرک نشان می دهد که صادرات ایران به این کشور با ۲۷ درصد کاهش به یک میلیون و ۲۶ هزار تن به ارزش ۲۲۳ میلیون دلار رسیده است. البته روند نزولی واردات از ارمنستان حتی از صادرات هم تند تر بوده به طوری که به لحاظ وزنی ۵۸ درصد و به لحاظ ارزشی حدود ۶۴ درصد کاهش یافته است. ایران در این مدت تنها ۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون دلار از این کشور وارد کرده است.

کاهش حدود ۵۰ درصدی صادرات به قزاقستان 
صادرات ایران به قرقیزستان امسال تقریبا نصف شده است. ایران در ۸ ماهه امسال تنها ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون دلار به این کشور صادر کرده که به لحاظ وزنی حدود ۴۹ درصد و به لحاظ ارزش حدود ۴۶ درصد نسبت به پارسال کمتر شده است. اما جالب اینجاست که واردات از این کشور در حالی به لحاظ وزنی حدود ۳ درصد کمتر شده که ارزش آن نسبت به مدت مشابه پارسال افت حدود ۴۶ درصدی را تجربه می کند. تراز تجاری ایران با قرقیزستان که پارسال مثبت ۲۸ میلیون دلار بوده حالا به منفی ۱۳ میلیون دلار رسیده است.

کد خبر: ۷۰٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha