۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
رابرت اسمیت: اف.ای.تی.اف ابزار دست آمریکاست
گفت و گو با استاد دانشگاه سانفرانسیسکو

رابرت اسمیت: اف.ای.تی.اف ابزار دست آمریکاست

«رابرت اسمیت» معتقد است نهادهایی مانند FATF و شورای امنیت در واقع ابزار دست کشورهای قدرتمند از جمله ایالات متحده آمریکا هستند.

بازار، فاطمه محمدی پور: گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در نشست هفته گذشته خود ایران را در لیست سیاه خود قرار داد و توصیه شماره ۱۹ این نهاد علیه ایران فعال شد.

بر اساس این توصیه نامه «موسسات مالی باید ملزم شوند در روابط کاری و معامله با اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات مالی کشورهایی که توسط گروه ویژه مشخص شده‌اند، تدابیر مربوط به شناسایی کافی مشتریان را به نحو شدیدتری اعمال کنند. تدابیر مذکور، باید مؤثر و متناسب با ریسک‌های موجود باشند. در صورت درخواست گروه ویژه، کشورها باید بتوانند اقدامات متقابل متناسبی را به اجرا گذارند. همچنین، کشورها باید بتوانند جدا از هرگونه درخواست گروه ویژه، اقدامات متقابل را به عمل آورند. این گونه اقدامات باید مؤثر و متناسب با ریسک‌های موجود باشند.»

بر اساس این توصیه نامه طرف های مبادله با ایران به درخواست این نهاد، افزایش نظارت بر مبادلات با ایران مورد لحاظ قرار می دهند. اما مهمتر از اقدام FATF تحریمهای آمریکا علیه ایران و بانک مرکزی و تغییر برچسب تحریمی بانک مرکزی ایران بود که مبادلات با این بانک را سخت و دشوار کرده است. از سوی دیگر ایران حق استفاده از سوئیفت را نیز ندارد.

در این راستا خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*بر اساس اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، آمریکا، عربستان و اسرائیل موافق وارد کردن ایران به لیست سیاه FATF بودند. بر این اساس به نظر می رسد این اقدام FATF در راستای کمپین فشار حداکثری آمریکا باشد. ارزیابی شما چیست؟

FATF یا کارگروه ویژه اقدام مالی در اصل ایجاد شد تا اطلاعات دقیقی از وضعیت بازارهای مالی سراسر جهان به دست آورده و کشورهای عضو را مطلع کرده تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را مورد بررسی قرار دهد. بعد از حمله 11 سپتامبر وظیفه دیگری بر عهده این گروه گذاشته شد تا بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم بررسی کنند. کشورهایی که به گفته وزیر امور خارجه ایران موافق با قرار دادن ایران در لیست سیاه FATF بودند، درواقع دشمنان ایران بوده و این اقدام را می توان در راستای کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه ایران دانست.

*میزان تأثیر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بر روابط بانکی ایران با بانکهای خارجی به چه میزان است؟

بدیهی است که قرار گرفتن ایران در این لیست سیاه روابط بانکی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. همانطور که مشهود است در پی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار کاهش یافت. باید گفت هرگونه مسدودشدن دادوستد و نقل و انتقال پول با بانک‌های جهان بر تولید داخلی و قیمت تمام‌شده محصولات در داخل ایران اثر گذارخواهد بود.

*برخی استدلال می کنند قطع روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی بیش از آنکه نتیجه ساز و کارهای FATF باشد در نتیجه تحریمهای آمریکاست. ارزیابی شما چیست؟

واضح است که تحریم های ایالات متحده امریکا و سیاست فشار حداکثری ترامپ، روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  نیز بدون تاثیر نبوده و روابط بانکی ایران بیش از پیش با مشکل مواجه می شود.

*عربستان، اسرائیل و آمریکا که خود از حامیان گروههای تروریستی هستند در لیست سیاه FATF قرار ندارند و کنشهای مالی آنها نیز تحت کنترل نیست. با این وجود ارزیابی شما از عملکرد نهادهایی چون FATF در مبارزه با تروریسم چیست؟

در پاسخ به سوال اول گفتم که هدف اصلی FATF مطلع کردن کشورهای عضو از ریسک در بازارهای مالی سراسر جهان است و بعد از 11 سپتامبر بحث تروریسم بر آن افزوده شد. و همانطور که می دانید ایالات متحده امریکا تروریسم را به FATF افزده است، پس چگونه می تواند خود یا متحدینش را در این لیست قرار دهد؟ نهادهایی مانند FATF و شورای امنیت در واقع ابزار دست کشورهای قدرتمند از جمله ایالات متحده آمریکا هستند.

کد خبر: ۷٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha